Sealant in je binnenband: wie gebruikt het en heeft het zin?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Flyy schreef: 07 nov 2022, 15:36 Omdat ik niet weet hoe ik mijn bericht moet linken, zal ik het citeren.
Eerst de link kopieren door rechts op de timestamp te clicken:

20221107_161511.jpg
20221107_161511.jpg (62.14 KiB) 933 keer bekeken

Daarna met het URL knopje de link toevoegen:
20221107_161812.jpg
20221107_161812.jpg (89.07 KiB) 933 keer bekeken

Formaat: [ url=https://www.speedpedelecreview.com/foru ... 15#p121515]bericht van Flyy[/url]
(spatie na [ toegevoegd om de link te tonen, anders zou de forum software hem vertalen)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Joleux
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 aug 2022, 12:10
Locatie: Brielle
Merk SP: Klever X-speed
Km-stand: 23000

Ik maak gebruik van een combinatie: zowel sealant in een binnenband en tannus armour. Nu zo’n 4000 km met overwegend polderwegen, bruggen, drempels en veul bramenstruiken.
woud
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2020, 19:43
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Merk SP: Stromer ST1 LE
Km-stand: 16.114

Bij bandenwissel vandaag bleek de latex in de binnenband z'n werk gedaan te hebben. Geen lekke band gehad in de 1300 km, die ik sinds de laatste bandenwissel heb gereden, maar wel een binnenband die goed vastgeplakt zit aan de buitenband. Er is duidelijk latex uit de binnenband naar buiten "gelekt".
Stromer ST1 LE (618 Wh)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nergens een spijkertje oid gevonden?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

woud schreef: 17 feb 2023, 18:44 maar wel een binnenband die goed vastgeplakt zit aan de buitenband. Er is duidelijk latex uit de binnenband naar buiten "gelekt".
Ja zo herken ik het ook… maar het sap doet zijn werk, binnenband plakken is er niet meer bij. Maar dat wil ook zeggen dat je er geen last van hebt onderweg, en dat is toch de bedoeling.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Daarbij, sommige sealant kan tot -20°C gebruikt worden (http://www.joes-no-flats.com/Products/6 ... co-Sealant) terwil banden plakken onder de 10°C niet goed gaat. Het word hier nog wel eens kouder als 10° maar kouder als -20° is zeer sporadisch.
Natuurlijk is het verstandig om een Gaadi in de tas te gooien voor het geval dat er een stuk glas in de band komt wat ook de sealant niet aan kan, maar dat mee nemen is zonder sealant ook een goed plan.
woud
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2020, 19:43
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Merk SP: Stromer ST1 LE
Km-stand: 16.114

FreddyH schreef: 17 feb 2023, 18:45 Nergens een spijkertje oid gevonden?
Nog eens goed gezocht, maar ik heb niets kunnen vinden.

Ik begin eerlijk gezegd te twijfelen of het niet een restantje latex was van de poging de Vee Tire TA754 banden tubeless te monteren. Dat was een kansloze missie, zeker zonder compressor. De TW757 winterbanden heb ik er overigens wel met een Joe Blow op gekregen (krijg je het wel warm van)
Stromer ST1 LE (618 Wh)
alfamuze
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
Locatie: Brasschaat
Merk SP: Klever Alpha 45 2022
Km-stand: 14200

De laatste 2000 km heb ik achteraan 4 (!) keer plat gereden met mijn Schwalbe Pick-up. Gelukkig dicht bij huis of bijna op mijn bestemming. 1 keer heb ik er de pechverhelping moeten bijhalen.

Ik denk dat de oorzaak bij mijn bandenspanning lag. Nadat ik drie gebroken spaken vooraan en een ingescheurde velg achteraan heb gehad adviseerde de FM om de banden op een druk van 2 tot max 2,5 bar te zetten omdat de Schwalbe Pick-up nogal een stevige brede band is en omdat er bij een te hoge bandenspanning er teveel krachten op de spaken en de velgen zouden komen.

De bandenspanning gaat nu resoluut terug op 3 kg. Het rijdt een pak beter en sindsdien geen lekken meer gehad. Wel heb ik de FM 'gedwongen' om de spakenspanning eens deftig na te kijken en sindsdien ook daarmee geen problemen meer gehad. Ik sta er bij elk onderhoud op om daar extra aandacht aan te geven.

Sealants hebben een beperkte levensduur. Voor doc blue bijvoorbeeld ligt dat tussen de 2 en 6 maanden wat ik wel erg vaag vind dus ik ga het niet gebruiken. Het is een vage oplossing en ik blijf er bij dat bij een lek een binnenband moet vervangen worden op een speedpedelc. In geval de sealant zijn werk doet, weet je dus niet dat je eigenlijk met een aangetaste binnenband aan het rondrijden bent.

Een armour van Tannus bijvoorbeeld is voor mij ook geen optie gezien de rolweerstand toeneemt en dus ook het verbruik. Ik rij regelmatig afstanden van meer dan 60 km en dan begint dat wel spannend te worden naar het einde van bestemming toe. En mocht je toch lek rijden is het een heel gedoe om er terug een binnenband in te krijgen, zeker onderweg.

Mijn plan van aanpak gaat het volgende zijn :

* Regelmatige visuele controle van de buitenbanden
* In geval van een lek, gebruik van een repair gel
* Als de repair gel faalt, de gaadi als back up

Wat ik dus altijd bij heb :

* Bus repair gel
* 2 CO patronen en een Topeak Minimorph voetpomp https://www.topeak.com/global/en/product/248-MINI-MORPH
* Gaadi binnenband
* Bandenlichters
* Klein schaartje

Als ik nu in het geval van een lek nog niet op mijn bestemming geraak zonder die vervelende pechverhelping, gooi ik de handdoek in de ring :bu:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Zo doe ik het ook. ik heb wel doc blue in de binnenwand. Of het helpt? Nog niet lek gereden.
Met een Gaadi kom je altijd thuis.
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie