Interessante 2e hands advertenties (tips)

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

StevenW schreef: 10 nov 2022, 12:40 een R&M Super Charger

https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... er-charger
Die advertentie heeft het over een R&M speed pedelec:
Advertentie: speed pedelec
Advertentie: speed pedelec
Screenshot 2022-11-10 at 12.49.51.png (399.05 KiB) 2140 keer bekeken


Het testrapport is van een e-bike met Bosch systeem (max snelheid 25 km/h, energieverbruik 4,4 Wh/km). Die 2 zijn niet hetzelfde.
Max ondersteuningssnelheid 25 km/h, dus GEEN speed pedelec
Max ondersteuningssnelheid 25 km/h, dus GEEN speed pedelec
diagnose rnm 2dehands1.jpg (94.98 KiB) 2143 keer bekeken

Gemiddeld energieverbruik van 4,4 Wh/km, no way!
Gemiddeld energieverbruik van 4,4 Wh/km, no way!
diagnose rnm 2dehands2.jpg (100.35 KiB) 2143 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
StevenW
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2022, 21:31
Locatie: Brecht

Ahja inderdaad... in de advertentie stond speed pedelec vermeld. Ik vond de prijs al wat laag en daarom had ik ook gevraagd achter de diagnose...

Bedankt voor de opmerkzaamheid. Heeft me weer een tripje bespaard :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

StevenW schreef: 10 nov 2022, 15:28 Ahja inderdaad... in de advertentie stond speed pedelec vermeld. Ik vond de prijs al wat laag en daarom had ik ook gevraagd achter de diagnose...

Bedankt voor de opmerkzaamheid. Heeft me weer een tripje bespaard :)
Of de advertentie klopt niet (het is een e-bike en geen speed pedelec), of men heeft de verkeerde diagnose naar je toegestuurd (die van een willekeurige andere fiets). Indien dat laatste: dat kan bewust zijn (als in: poging tot fraude) of een onschuldige fout...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
StevenW
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2022, 21:31
Locatie: Brecht

Ja, het is inderdaad uitgeklaard.

de man had de batterij meegenomen naar de FW. Daar hadden ze die in een andere fiets geplaatst om uit te kunnen lezen, zei hij.

ik moet even checken of op dit model eenvoudig een grotere batterij te plaatsen is (herverkoopwaarde). Een grondig testrijden hoe ver ik geraak op volle ondersteuning met die 500Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hmm... zit me nog steeds niet lekker.

De fiets heeft 3425,2 Ah lading gebruikt, vermenigvuldigd met 36 V (benadering van accuspanning) is dat 123307,2 Wh. De fiets heeft 9325,9 km gereden, daarmee kom je dan op 13,2 Wh/km. Op zich realistisch voor een speed pedelec met middenmotor.
Maar: de fiets heeft die 9325,9 km gereden in 574 uur, ofwel gemiddeld 16,2 km/h. WTF? Sowieso: een speed pedelec die gemiddeld 16 km/h rijdt is al raar... maar daarbij dan ook een verbruik van 13,2 Wh/km? Die snap ik niet.

Wat ik ook niet snap: die fiets heeft 169 uur zonder ondersteuning gereden (totaal 1429,2 km). Op mijn fiets is dat geen feest om te doen, dus:
- op deze fiets is het wel gewoon goed te doen, of
- de vorige eigenaar is een masochist. of
- er is iets met de fiets aan de hand

De getallen hierboven moeten uiteraard gecompenseerd worden voor die kilometers zonder ondersteuning. 123307,2 Wh / (9325,9-1429,2) km = 15,6 Wh/km. Dat met een gemiddelde snelheid van (9325,9-1429,2) km / 405 uur = 19,5 km/h. Er rijden hier Stromers rond die met minder dan die 15,6 Wh/km gemiddelde snelheden hebben van tegen de 40 km/h (in elk geval ruim boven de 35 km/h)...

Iets stinkt er in die getallen. Dat, of die gast heeft alleen maar met windkracht 7 tegen gefietst of zo.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

StevenW schreef: 07 nov 2022, 10:05 Ik was wat in de war met deze: https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... er-charger
Die was ik ook aan het bekijken.
Wel al een ouder model (2017), kleinere batterij (500Wh) maar met riem.
8900km en volgens verkoper steeds onderhoud gehad.

Als ik kan testen of de batterij nog goed is, is dit wel een kanshebber.
Of zou er geen markt voor zijn, 2de hands om er vlot terug van af te geraken na enkele maanden?
Een R&M speed pedelec uit 2017 met een oude generatie Bosch middenmotor. Lees: een stroperige herriebak (je hoort continu een 'whooooeeeeeeeeee') die niet vooruit te branden is. 9k km op de klok, een accu van slechts 500Wh die na vijf jaar sowieso is gaan degenereren, en een warrig/onbetrouwbaar 'testrapport', inclusief een overtemp foutmelding tijdens het laden.

Deze R&M is nog geen 1.000 euro waard en als ik eerlijk ben: ik zou 'm nog niet eens hoeven als ik geld toe kreeg. Riem of geen riem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben duidelijk even te gretig in de cijfertjes aan het nerden geweest. Ietwat uitgezoomd kom je inderdaad op de heldere samenvatting van Stromeur :ugeek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
StevenW
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2022, 21:31
Locatie: Brecht

FreddyH schreef: 10 nov 2022, 21:07 Ik ben duidelijk even te gretig in de cijfertjes aan het nerden geweest. Ietwat uitgezoomd kom je inderdaad op de heldere samenvatting van Stromeur :ugeek:
Maar voor mij wel heel nuttig om je analyse te lezen :) Thanks!

Ik vraag me wel af welke data uit dat rapport dan uit de batterij te halen zijn en welke van de 'andere fiets' die de FM gebruikt heeft.
Output zoals gemiddelde snelheid en gereden kilometers enzo, zou ik als leek van denken dat ze uit het boordcomputertje te halen zijn en niet uit de batterij zelf?

De opmerkingen van Stromeur over de motor van 2017 vind ik ook een goeie. Ik zou er sowieso een dik uur mee gaan testrijden om
1. te zien en horen hoe die rijdt
2. de accu goed te testen

Maar het voelt inderdaad allemaal niet lekker...dus even afwachten
StevenW
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2022, 21:31
Locatie: Brecht

Mag ik van nóg eentje jullie indruk? :D

Deze lijkt me op het eerste zicht wel een goeie:
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... eed-maat-l
Wel veel kilometers gedaan (21.000)

Maar de verkoper beweert dat de ketting en cassette recent vervangen zijn. Wederom, ik ben een leek, maar als ik op foto6 kijk lijkt me er toch wel wat slijtage op die tanden te zitten, niet?

Hij wil eventueel wel een diagnose van de batterij laten doen.
Is er hier al ergens iets geschreven op wat je moet letten van zo'n diagnose-rapport?
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Versleten tandwielen kan je herkennen aan dat ze puntiger zijn, het beste kan je dat zien aan de bladen die het meest gebruikt worden. De ketting kan je makkelijk meten met een kettingslijtagemeter.

Wat mij overigens wel opvalt is dat de lak van de motor loslaat
Plaats reactie