Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Garantie zal ook wegvallen wanneer je de motor zou beschadigen en ze zien het.
Grootste probleem blijft dat die fietsen daar niet voor voorzien zijn betreft remmen, banden en dergelijke.
Als ik op het werk hoor hoeveel er met een gewone speed pedelec bijna een zwaar ongeluk gehad hebben, als je dan met zo een 25km/u ook 45 a 50 km/u begint te rijden.
Ik had vroeger ook zo een brommertje dat 40 mocht gaan maar 90 reed. Nu bekeken, levensgevaarlijk.
Gebruikersavatar
Trouble
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:02
Locatie: Ossendrecht
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 300

Jammer dat dit draadje al een tijdje dood is. Ikzelf ben sinds afgelopen maand eindelijk overgestapt naar een Stromer ST3 van die illegaal opgevoerde E-bike. :oops:

Mijn vorige “snelle” fiets heb ik nog wel: Giant explore E+0 met een bikespeed RSc dongel. Dus een 25 km/h fiets met een 250w Yamaha motor en een opvoer dongel. 15000 zorgeloze km op deze fiets gezet. Mooie van deze dongel is dat je hem met een code op je originele harder zachter knoppen aan of uit kan zetten. Het zorgde er voor dat ik met een gemiddelde snelheid van 32 km/h naar mijn werk kon fietsen. Daar moet je dan in vergelijk met de Stromer nog wel je best voor doen, nu is het een eitje om naar mijn werk te fietsen en doe ik de 16 km heen of terug binnen de 25 min.

Nu met de stromer is mijn plaats op de weg dus veranderd en ga ik daar waar het moet tussen de koekblikken. Gelukkig komt mijn motor ervaring uit het verleden hier goed uit. Plaats op de weg is ZEER belangrijk. En helmpje op geeft een veiliger gevoel.

Toch zou ik als ik weer voor een 25 km/h fiets had moeten kiezen voor de opvoerset gaan. Zonder zit ik gelijk op de limit van ondersteuning en dat fiets voor geen meter.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Toch vreemd dat er over een 25 km/u fiets opdrijven zoveel te vinden is en over een speed pedelec helemaal niets al was het maar 5km/u.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De e-bike markt is vele malen groter dan de SP-markt, en het illegaal opvoeren van een e-bike is vele malen makkelijker dan het opvoeren van een SP.

Daar komt bij dat de gemiddelde speed pedelec rijder volgens mij helemaal niet aan opvoeren denkt. Gaat hard zat zo.

De enige reden om een SP wel op te voeren lijkt me het feit dat we m.n. in NL regelmatig worden gedwongen om op de rijbaan tussen de auto's te rijden. Dan is die 5km/u extra wel lekker. Dat merk ik al aan mijn Klever X ALPHA 45. Die rijdt 52km/u op de display, wat in werkelijkheid ruim 48km/u is (tegenover 45 echte km's per uur op een Stromer). Dat verschil merk ik heel goed op de rijbaan.



PS: Wat ook niet echt helpt is dat de eigenaar van het grootste speed pedelec platform in Europa het uitwisselen van tips m.b.t. illegaal opvoeren niet toestaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ze kunnen hun software toch goed verborgen houden en dat geldt voor al de fietsmerken.
Schoonvader had een nieuwe batterij nodig voor zijn e-bike maar kon deze niet zelf plaatsen omdat er iets in de software van de fiets moest gebeuren.
Voor een auto is dit geen probleem, software genoeg.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 23 mei 2022, 17:51 Ze kunnen hun software toch goed verborgen houden en dat geldt voor al de fietsmerken.
Steeds meer e-bike fabrikanten doen dit ook, omdat ze in een toenemend aantal landen verplicht zijn om maatregelen te nemen tegen opvoeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heeft niks met verborgen houden te maken. De markt is simpelweg te klein om te reverse engineeren.

Bosch SP's zijn overigens even eenvoudig op te voeren als Bosch e-bikes. Alleen is het daar wat zinloos omdat het vermogen gewoon niet toereikend is.

SP's met achterwielmotor zijn niet simpel op te voeren omdat de controller het toerental bepaalt. Dan wordt het dus een andere motor/controller/accu/display combi, ofwel bijna de volledige elektronica.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

In mijn omgeving al aardig wat keren geconfronteerd met "E-bikes" waar dan een puber van ca. -14- als een malle op rondscheurt (zonder helm/verzekering). Ze hoeven niet te fietsen, blijkbaar een gashendel (heet dat nog zo?) en gaan; liefst zo hard mogelijk. Nu is mij dat niet helemaal vreemd; ook ik heb ooit rondgereden op bromfietsen die de fabriekssnelheid ver overschreden.

De snelheid van die "E-bikes" met de ST3 ging gelijk op; het is een soort chopper model fiets met lang zadel en ze halen dus tegen de 45 km/u en de puber kent geen verschil tussen fiets- of voetpad, alleen de kortste weg.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

E-chopper waarschijnlijk. Die zie je hier in Harlingen helaas ook steeds meer. Veelal met blauw kenteken erop.



E-chopper.png
E-chopper.png (377.91 KiB) 954 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

FreddyH schreef: 23 mei 2022, 18:40SP's met achterwielmotor zijn niet simpel op te voeren omdat de controller het toerental bepaalt. Dan wordt het dus een andere motor/controller/accu/display combi, ofwel bijna de volledige elektronica.
Dan blijft er één optie over, grotere banden. Heeft ook wat nadelen maar hij gaat er wel een paar km harder van rijden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Plaats reactie