Heeft er al iemand de trailer plate op z'n ST3?

Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Hoi Stromers,

Ik heb recent mijn Mango ligfiets verkocht en ben overgestapt op een Stromer ST3.
Mijn woonwerk verkeer is 50km enkel. Met de zwaarste accu kom ik voorlopig toe(wacht met spanning op de winter..)

Nu mijn vraag aan jullie: is er al iemand die een aanhangerkoppeling op zijn ST3 heeft (laten) monteren?

Ik heb intussen gevonden waar het plaatje (part 401959) aangeschaft kan worden, maar ik zie niet direct hoe het precies zou komen te zitten.

Mocht er iemand een foto van een gemonteerde koppeling kunnen linken, dat zou veel verduidelijken.

Alvast bedankt!

Patrick

Afbeelding
Bijlagen
stromer-anhaengeplatten-kit-st3-st5.jpg
stromer-anhaengeplatten-kit-st3-st5.jpg (31.17 KiB) 4000 keer bekeken
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Pedelectron schreef: 23 aug 2019, 21:07 Hoi Stromers,
en ben overgestapt op een Stromer ST3.
Mijn woonwerk verkeer is 50km enkel. Met de zwaarste accu kom ik voorlopig toe(wacht met spanning op de winter..)
Trailerplate kan ik je niet mee helpen, deze opmerking wel: red je wel als je klein beetje kunt fietsen.
Ik heb met volle ondersteuning de 65km gehaald.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

65km op max. ondersteuning in de winter? Dat klinkt bemoedigend. :ay

Langs de andere kant hangt er natuurlijk ook veel af van het aantal stops, het aantal keer remmen en optrekken, het aantal ononderbroken rechtdoor km's, en zeker niet te onderschatten: de kopwind op de open stukken. Tja in het ergste geval zal ik naar stand 2 moeten en 10 minuutjes eerder vertrekken :oops:

Voor die trailerplaat, ik vraag me af of die 2 kleine gaatje dienen om de plaat aan het fietsframe te bevestigen of is het bedoeld om de eigenlijke fietskarkoppeling mee op de plaat te bevestigen?

Het lijkt me meer het 2de, dat de plaat enkel vast wordt gezet tussen het frame, over de wielbout.

Eerst dacht ik dat het grote gat met de tanden over de achterwielbout moest en de 2 kleine tussen de 2 bevestigingschroeven van de bagagedrager, maar daarvoor lijkt mij de positie van de 2 kleinen tov. het getande gat me niet te kloppen. Maar een foto zou alle twijfel wegnemen. We wachten geduldig af tot een stromer aanhanger dit leest :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor zover ik weet is er op dit moment op het forum nog niemand actief met een trailer achter de ST3 of ST5. (Maar wat niet is, kan nog komen.) In de ST3/ST5 handleiding wordt niet vermeld hoe de installatie in zijn werk gaat, maar wordt geadviseerd om dit onderdeel door de dealer te laten monteren.

Waarom laat je het niet door je dealer doen? Dan weet je zeker dat het onderdeel correct en veilig gemonteerd wordt en krijg je geen gedoe met garantie als je zelf per ongeluk iets verkeerd doet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Waarom ik het niet door de dealer laat doen?

Wel, omdat het mij in eerste instantie niet zo moeilijk leek om een plaatje vast te schroeven gezien ik in een vorig leven nog jaren in de motorenrevisie heb gewerkt. Tot ik het plaatje te zien kreeg en de positie van de gaten anders blijken te zijn dan wat ik had verwacht. Vandaar mijn vraag.

De dealer is mss ook te overwegen, want je haalt daar wel een punt aan om rekening mee te houden: garantievoorwaarden..

Los daarvan ben ik toch nieuwsgierig naar een foto/uitleg van een ervaringsdeskundige..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pedelectron schreef: 23 aug 2019, 22:59 motorenrevisie
Dat heeft toch niks met montage van zoiets specifieks als een trailerplate op een Stromer te maken? Er zijn er hier wel meer handig met de schroevendraaier.
Pedelectron schreef: 23 aug 2019, 22:59 Los daarvan ben ik toch nieuwsgierig naar een foto/uitleg van een ervaringsdeskundige..
Je kunt afwachten of zich iemand in je topic meldt en anders wordt het toch echt de dealer. In dat geval zien we graag de foto's, zodat anderen er weer mee geholpen zijn.

PS: Bij de ST3/ST5 vermeldt Stromer niet in de handleiding hoe het achterwiel moet worden uitgenomen en teruggeplaatst. Bij eerdere modellen was dit wel zo. Kennelijk wil Stromer niet meer dat eindgebruikers dit zelf doen. Daar vind ik van alles van (belachelijk), maar Stromer zal daar redenen voor hebben en we moeten het ermee doen. Als ik die trailer plate bekijk dan zal de wiel-as wel moeten worden losgehaald voor montage. Een beetje fatsoenlijke dealer zet die (dure) trailer plate er gewoon even gratis voor je op.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Tja, ik ben nog gebouwd in de jaren 60.
Toen gezond verstand nog niet vervangen en verboten was, door ontelbare regeltjes en procedures

In mijn jeugd moest je zelf je lekke banden plakken.
En als er een lamp defect was werd er geen elektro monteur ingeschakeld maar op een stoel geklommen.
Auto onderhoud en herstelling? Een Kluwer vraagbaak openslaan en de mouwen opstropen.
Als er pannen van het dak waren gewaaid ging je een ladder lenen in de buurt.
En als de tijd rijp werd om zelf een gezin te stichten werd de woning zelf rechtgetrokken door hier en daar raad in te winnen en er gewoon aan te beginnen. Kan ik niet bestond niet, "dan moet je het maar leren" was het standaard antwoord.

Dus ja zo'n plaatje op een fiets schroeven lijkt dan ineens niet iets wat je niet zelf zou kunnen of durven met behulp van wat informatie en de nodige voorzichtigheid. Het is uiteindelijk gewoon een fiets, geen ruimteschip.

De tijden zijn veranderd, de mensen zijn verwend en zeer afhankelijk geworden, voor alles zijn er "specialisten" en "experts" en duizenden regeltjes. Je moet onderhand 4 dagen op training bij een "trapladder-expert" voor je EU goedgekeurde certificaat voordat je op een trapladder mag klimmen. Tja, de nieuwe generatie weet niet beter. Zelf denken en zelf ondernemen wordt blijkbaar meer en meer ontmoedigd. Zelf risico's inschatten? Onmogelijk mijnheer! Daar hebben we analisten en procedures voor. (zie bankencrisis) Blijf tussen de lijntjes dan leggen wij ze steeds dichter bijeen, totdat u de zelfredzaamheid en vrijheid van een baby hebt. :bh:

Maar ik volg je redenering wel hoor, fabrikanten dekken zich nu eenmaal graag juridisch in en maken zelf $l€utelen zo onaantrekkelijk mogelijk. De dealer moet immers ook leven na de verkoop, dus de handige Harry moet voor een paar boutjes een hele reis ondernemen & een halve dag bij de dealer vertoeven, want als hij het in z'n hoofd haalt zelf zijn veters te strikken vervalt zijn garantie, dikwijls ook op onderdelen die er los van staan. :ai
Dus ja, om de garantie in gevaar te brengen zal het wss best door de dealer gebeuren.

Het gaat ook niet om het geld, als ik thuis zelf een nieuwe lamp indraai is dat niet omdat ik het een elektromonteur niet gun. Maar omdat het afspreken en erop wachten zo'n gedoe is.. 8-)

"Times, they are changing." of de rant van een 50plusser :roll:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ehmmm......40+ hier, maar snap je volledig. Zelf banden plakken, fietslicht repareren (meestal geen massa op de dynamo), etc. Maar vooral; zelf NADENKEN!! ipv alles gevangen in regeltjes en “specialisten”.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor het weer terugplaatsen van het achterwiel is er hier op het forum een filmpje. Zou ik zeker opzoeken en bekijken, om kapot gedrukte veertjes te voorkomen. Kun je dat filmpje niet vinden, laat het dan even weten. Zoeken we die wel voor je op.
Witte ST3 van maart 2019
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Zucht....weer zo’n “vroeger was alles beter” betoog.

Als je dat echt vindt, lever dan je hele stromer maar in bij de fietsenmaker, want vroeger hadden ze ook geen fietsen met trapondersteuning.
“Vroeger moest je ook helemaal zelf trappen”
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie