Stromer lader CR246

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De CR246 lader van de OP is tweedehands. Je komt er nooit achter hoe de vorige eigenaar ermee omging.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

bartje369 schreef: 08 feb 2022, 20:30 Ik zou inderdaad gewoon een nieuwe TRAFO op het printplaatje (laten) solderen.
Zoals ik al schreef, een hoogfrequent transfo. Wikkelverhouding, draad dikte primair/secundair, aantal wikkelingen primair en secundair (met of zonder midden aftakking(en)), kern materiaal en volume, inductie primair en secundair, Q factor, ... allemaal voor een specifiek vermogen bij een specifieke spanning (primair & secundair) op een specifieke frequentie met een specifieke golfvorm (sinus, trapezium, blok,...). Het is zeker geen sinus op 50Hz...
Ik ben voorstander van reparatie (doe ik zelf héél véél) maar doe het wel correct.
Misschien eens kijken of de transfo niet te recupereren is/wikkeling(en) proberen te herstellen.
skybiker
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 jun 2018, 13:51
Locatie: regio Leuven

Hallo,

Ik heb al wat gezocht op het forum, maar vond niet onmiddellijk een sluitend antwoord.
Kunnen zowel de CR245 (van de ST2 2018) als de CR246 (van de ST3 2021) veilig door elkaar gebruikt worden op de ST2 en ST3? Wij hebben hier immers de ST2 en ST 3 met die beide laders staan (luxe :D )
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, dat zou gewoon moeten kunnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

skybiker schreef: 23 mar 2022, 18:06 Hallo,

Ik heb al wat gezocht op het forum, maar vond niet onmiddellijk een sluitend antwoord.
Kunnen zowel de CR245 (van de ST2 2018) als de CR246 (van de ST3 2021) veilig door elkaar gebruikt worden op de ST2 en ST3? Wij hebben hier immers de ST2 en ST 3 met die beide laders staan (luxe :D )
Ik gebruik de oude op mijn werk, en de nieuwe bij mij thuis. Dus ik mix ze dagdagelijks. Geen problemen mee ondervonden tot heden ;-) .
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

JanR schreef: 23 dec 2021, 22:50 Hoe weet de lader dat de accu een ‘zwevende lading’ nodig heeft ?
Winteropslag accu

Heb dit eens uitgetest met een CR246 lader en inderdaad; na meerdere dagen (extern) aan de lader te hebben gehangen stond de accu daarna bij een eerste gebruik volgens de Omni op 60%; dus een goede functionaliteit voor de levensduur van de accu.

Op de site van Stromer heb ik bij de handleidingen niets kunnen terugvinden over de werking en heb wel wat vragen:
- ik ben wel benieuwd na hoeveel dagen deze "winterstand" met de CR246 gaat werken, om de accu van 100% naar 60% te laten gaan?
- blijft de lader de accu dan op 60% houden of fluctueert deze door te laden/ontladen bijv. tussen de 60 en 80%?
- hoe kan de gebruiker kiezen de accu naar 100% te laten laden, als de fiets bijv. de volgende dag weer gebruikt gaat worden?
- dient de accu voor deze winterstand uit de fiets te worden gehaald, of werkt dit ook in de fiets? (fiets aan en/of uit)
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Het is mss wat laat maar dankzij een recente thread kwam ik deze thread met onderstaande afbeelding op het spoor.

Ik weet niet of de defecte lader al is weggegooid, maar zo niet, dan zou deze mogelijk vrij eenvoudig gemaakt kunnen worden met niet meer dan een stukje draad.

Afgaande op de positie van de afgebroken component (primaire zijde) en de reference designator op de PCB ("L101") is dit m.i. helemaal geen transformator maar een op een EI-core gewikkelde spoel. Daardoor lijkt die enorm op een transformator, maar als er maar twee draadjes uit komen is het dat niet. "L" wordt normaliter gebruikt om inductieve componenten (spoelen) aan te geven en "TR" voor transformators.
Gezien de positie en refdes zou ik denken aan een spoel t.b.v. PFC (power factor correction), en als dat idd het geval is kun je deze gewoon met een stukje draad overbruggen om de lader weer tot leven te wekken (de 'echte' trafo is dat blok in het midden). Je mist dan alleen het stukje arbeidsfactorcorrectie, maar dat heeft geen invloed op de werking.

Er zijn meerdere gesoldeerde verbindingen zichtbaar t.h.v. de afgebroken component, maar die hoeven alleen maar voor de mechanische bevestiging te zijn. Dat kun je zien door de onderzijde van de PCB te bekijken en bepalen of er sporen aan de soldeereilandjes zitten. Als dat er in totaal maar twee zijn moet het een spoel zijn, zijn het er meer, dan kun je alles hierboven negeren.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lenny op 09 jul 2022, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Karst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 16 feb 2019, 18:18
Locatie: IJmuiden
Merk SP: Stromer ST5

Is het mogelijk om de led wat feller te laten branden? Ik zie heel slecht of de lader nu aan het laden is of niet. Hopelijk is dit met een software update op te lossen..
ST5
Gebruikersavatar
Ken_D
Dealer
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jul 2022, 23:15
Locatie: Adegem, België
Merk SP: Stromer ST3 Pinion

Karst schreef: 09 jul 2022, 11:57 Is het mogelijk om de led wat feller te laten branden? Ik zie heel slecht of de lader nu aan het laden is of niet. Hopelijk is dit met een software update op te lossen..
Zal eerder hardware dan software zijn vrees ik... We hebben soms laders met een zeer felle led licht, maar andere waar het licht bijna niet te zien is.
Dit zal afhangen welke componenten ze kunnen krijgen, dus is vrij veranderlijk vrees ik...

In theorie is dit met wat kennis wel aan te passen.
Speed-Pedelec Enthusiast
Karst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 16 feb 2019, 18:18
Locatie: IJmuiden
Merk SP: Stromer ST5

Ken_D schreef: 09 jul 2022, 12:44
Karst schreef: 09 jul 2022, 11:57 Is het mogelijk om de led wat feller te laten branden? Ik zie heel slecht of de lader nu aan het laden is of niet. Hopelijk is dit met een software update op te lossen..
Zal eerder hardware dan software zijn vrees ik... We hebben soms laders met een zeer felle led licht, maar andere waar het licht bijna niet te zien is.
Dit zal afhangen welke componenten ze kunnen krijgen, dus is vrij veranderlijk vrees ik...

In theorie is dit met wat kennis wel aan te passen.
Ik was er al bang voor.. zo technisch ben ik niet om een led te vervangen..

Raar want ik kan op mijn Synology NAS de felheid van de led in DSM aanpassen..
ST5
Plaats reactie