Service menu

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Golvas schreef: 03 jun 2020, 19:00
Jan-Willem Wisselink schreef: 03 jun 2020, 13:31 Ik heb niet de nieuwste firmware
Uiteraard heb je die ... je kan de installatie niet blijven uitstellen.

Wat de rest betreft : heb jij eigenlijk de eerdere reacties gelezen ? :bn:
Golvas schreef: 01 jun 2020, 10:05 Mijn fiets draait op de meest recente software (FW 4.2.2.2 - OMNI C), het servicemenu is altijd toegankelijk geweest zonder code.
Stromeur schreef: 01 jun 2020, 10:20 Idem met mijn bike, ST2 S 2017. Meest recente firmware, ik kom probleemloos in het servicemenu en dat is nooit anders geweest.
Mijn ST1x 2017 draait nog steeds op 3.4.2.1. Zolang mijn dealer hem niet pushed naar mijn fiets, krijg ik hem niet toch?

Ja; maar ik had even gemist dat die van jouw een OMNI-C heeft. Ik weet in ieder geval toen ik laatst bij Juizz was, dat een van de onderhoudsmonteurs mij liet zien dat het service menu nu achter een code zit. Ik kan niet alle stromers testen of het service menu wel / niet achter een code zit. Dus ik had een aanname gedaan; zie ook mijn bewoording. Blijkbaar was die aanname voor de OMNI-C dus incorrect. Ben wel benieuwd welke firmware / omni versies het betreft.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 11:34 Mijn ST1x 2017 draait nog steeds op 3.4.2.1. Zolang mijn dealer hem niet pushed naar mijn fiets, krijg ik hem niet toch?
Nee zo werkt het niet.

Nieuwe FW wordt geautomatiseerd vanuit Stromer naar alle Stromers gepusht. Dit gebeurt in batches, dus niet elke Stromer wereldwijd krijgt op hetzelfde moment de nieuwe FW aangeboden. Als je Stromer de nieuwe FW binnen heeft, vraagt de OMNI bij het opstarten of je deze wil installeren. Dit kun je drie keer weigeren. Daarna wordt de nieuwe FW geforceerd geïnstalleerd.

Wel is het zo dat - om uiteenlopende redenen - nieuwe FW je Stromer niet altijd bereikt. In dat geval zal deze (nogmaals) door de dealer naar je bike gepusht moeten worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 11:34 Mijn ST1x 2017 draait nog steeds op 3.4.2.1. Zolang mijn dealer hem niet pushed naar mijn fiets, krijg ik hem niet toch?
Er valt in dit geval niets te pushen, want jouw fiets draait reeds op de meest recente versie ... zie (opnieuw) hogerop.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Merci voor de verduidelijking Stromeur; dat vermoedde ik wel. Maar uit meerdere posts op het forum over "firmware pushes vanuit de dealer", was er bij mij een ander beeld ontstaan.

en Golvas ook bedankt; Aangezien er hogere versie nummers voorbij kwamen op het forum (FW 4.1.3.3, FW 4.2.2.2), ging ik er vanuit dat ik dus niet laatste versie had. De 4.2.2.2 is dus voor de OMNI-C en niet de oude OMNI van mijn ST1x.

Maar in mijn optiek geldt nog steeds het adagium; don't fix it if ain't broken. Als ik als eindgebruiker geen hinder ondervind, heb ik geen reden tot een update. Ik heb die fiets gekocht; het is mijn eigendom. En net zoals bij mijn laptop, maak ik zelf wel de beslissing om de firmware te updaten ja/nee. Dus dat je niet kan weigeren als eindgebruiker vind ik eigenlijk niet ok. Maar goed; er zijn wel meer bedrijven met deze strategie. En vanuit company perspectief maakt het wel sense.

Wederom; ik ben benieuwd bij welke firmware het service menu wel achter een code zit. En of deze draait op een OMNI-C. TS; welke combinatie heb jij? ST3 = OMNI-C toch? Welke FW?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:01 Als ik als eindgebruiker geen hinder ondervind, heb ik geen reden tot een update.
In de FW release notes op de website van Stromer kun je lezen dat veel FW updates naast bug-fixes en updates ter bevordering van de rij-ervaring belangrijke beveilgingsupdates kunnen bevatten. Onlangs gebeurde dit nog om spontane ontbranding van de controller te voorkomen. Later is er nieuwe FW uitgebracht met een extra beveiliging in geval van kortsluiting op de 48V polen van de accu.

Maar daar ondervind je als eigenaar inderdaad totaal geen hinder van. Allemaal "company strategy" van Stromer....





....totdat het mis gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Als je fiets/schuur/huis afbrandt, heb je daar wel degelijk last van als eindgebruiker. 8-) :bb Dus alle reden tot een update in zulke gevallen. Daar zal je mij niet over horen.

Maar ik geloof dat er veel mensen waren bij wie de accu niet meer bruikbaar was na een update. En daar heb je dan wel weer last van als eindgebruiker. Zeker als er fysiek niets mis was met de accu. Maar in dit geval; better safe than sorry.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:17 Als je fiets/schuur/huis afbrandt, heb je daar wel degelijk last van als eindgebruiker. 8-) :bb Dus alle reden tot een update in zulke gevallen. Daar zal je mij niet over horen.
Wat ik bedoel, is dat dit iets is waar je pas hinder van kan ondervinden nadat je de ene na de andere FW update geweigerd hebt omdat je denkt dat het toch allemaal maar company policy is. (Je komt er immers pas achter dat het "broke" is als je te laat bent.)
Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:17 Maar ik geloof dat er veel mensen waren bij wie de accu niet meer bruikbaar was na een update. En daar heb je dan wel weer last van als eindgebruiker. Zeker als er fysiek niets mis was met de accu. Maar in dit geval; better safe than sorry.
Nee, de Stromer werd buiten gebruik gesteld omdat er een potentieel gevaarlijk probleem was met de accu (te weten: sluiting op de 48V polen). Alle accu's waarbij dit probleem na de FW update optrad zijn onderzocht door Stromer en onder garantie vervangen.

Vraagje: lees jij alle forumtopics maar voor de helft?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stromeur schreef: 05 jun 2020, 17:24
Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:17 Als je fiets/schuur/huis afbrandt, heb je daar wel degelijk last van als eindgebruiker. 8-) :bb Dus alle reden tot een update in zulke gevallen. Daar zal je mij niet over horen.
Wat ik bedoel, is dat dit iets is waar je pas hinder van kan ondervinden nadat je de ene na de andere FW update geweigerd hebt omdat je denkt dat het toch allemaal maar company policy is. (Je komt er immers pas achter dat het "broke" is als je te laat bent.)
Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:17 Maar ik geloof dat er veel mensen waren bij wie de accu niet meer bruikbaar was na een update. En daar heb je dan wel weer last van als eindgebruiker. Zeker als er fysiek niets mis was met de accu. Maar in dit geval; better safe than sorry.
Nee, de Stromer werd buiten gebruik gesteld omdat er een potentieel gevaarlijk probleem was met de accu (te weten: sluiting op de 48V polen). Alle accu's waarbij dit probleem na de FW update optrad zijn onderzocht door Stromer en onder garantie vervangen.

Vraagje: lees jij alle forumtopics maar voor de helft?
Ja, want alle topics bijhouden dat lukt alleen een admin welke er zijn dagtaak van heeft gemaakt ;) Weet jij of er fysiek daadwerkelijk iets mis was met die accu's die onder garantie vervangen zijn? Voor hetzelfde geld was het gewoon company policy; standaard vervangen.

Terug on topic:
Het gaat hier meer over de principe kwestie. Stel Stromer had een FW versie uitgebracht waarin alleen het service menu achter slot en grendel had gezet. Als die netjes in de release notes had gestaan en je had de keuze om deze te weigeren; had ik het graag geweigerd. Als ze vervolgens een FW upgrade uitbrengen voor een veiligheids issue, zit daar natuurlijk de vorige (service menu pincode) change er natuurlijk netjes bij in en kan je natuurlijk niet anders.

Als 'tweaker' heb ik liever meer controle over de funtionaliteit van mijn gadget(s). Ik zou het namelijk erg fijn vinden om het bijvoorbeeld het overzicht anders te kunnen inrichten;'het batterij percentage / aantal gereden kilometers / snelheid / recuperatie percentage op 1 scherm te hebben. Daarvoor moet ik nu al rijdend door menu's heen tikken.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het Service Menu is voor Stromer zelf en de dealers t.b.v foutanalyse. FW is t.b.v. het functioneren en de beveiliging van een apparaat. Tweaken is voor gebruikers.

Het heeft allemaal niks met elkaar te maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stromeur schreef: 05 jun 2020, 17:49 Het Service Menu is voor Stromer zelf en de dealers t.b.v foutanalyse. FW is t.b.v. het functioneren en de beveiliging van een apparaat. Tweaken is voor gebruikers.

Het heeft allemaal niks met elkaar te maken.
:bu: Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat ik als tweaker/gebruiker van mijn PC, niets te zoeken heb in de BIOS.

Zoals je zelf al zegt; FW is t.b.v. het functioneren. En dat is precies wat een tweaker wil tweaken :D
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie