Ellio, met all wheel drive

Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Stromeur schreef: 01 okt 2022, 11:51
Riko schreef: 01 okt 2022, 11:33 Dus ik weet niet vanwaar jij het haalt dat het op Strava 53 aangeeft en op het display 48, jij zegt dus het complete omgekeerde: dat de display de snelheid onderschat, en nog geen klein beetje, met 5km/u

Het is inderdaad andersom. De snelheid op de display van de Ellio Elite wijkt ruim 4km/u af van de GPS gemeten snelheid. Dat is de grootste afwijking van alle speed pedelecs die ik tot nu toe heb getest (Stromer, Klever, QWIC, Kettler, MTB Cycletech, TREK, Specialized, R&M etc.)

Dit neemt niet weg dat de Ellio Elite, samen met de Klever X ALPHA 45, de hoogste topsnelheid heeft van alle speed pedelecs waarmee ik heb gereden. Daarbij is het overigens niet zo dat die topsnelheid van de Ellio ineens hoger is dan die van de ALPHA omdat je de snelheid met twee tikjes op de CC-knop nog net even wat op kunt krikken als het je met zelf bijtrappen niet meer lukt. Dan gaat-ie gewoon even hard als de ALPHA, zo rond de 48 + nogwat km/u GPS gemeten.

Maar combineer deze relatief hoge topsnelheid met cruise control en je rijdt op een Ellio uiteindelijk elke SP op de huidige markt voorbij, omdat de Elite in cc gewoon een 'meetrapbrommer' is. (Totdat je stopt met de pedalen laten rondpeddelen of moet afremmen, dan schakelt de cc automatisch af moet je jezelf eerst weer op snelheid bijtrappen.)
inderdaad

trouwens, merken jullie ook dat bij cruise control, bij tegenwind de cruise control ook afgaat?
Ofwel is dat in mijn hoofd dat ik het automatisch deactiveren van de cc link aan de tegenwind, want mogelijk trap ik gewoon net niet hard genoeg, en enige vertraging in het trappen met cc aan, zorgt er ook voor dat het gedeactiveerd word....

Karine schreef: 01 okt 2022, 12:01 Maar wat ben je met die snelle cruise control functie als je nog geen 50km ver kan fietsen?
ik kan er mee heen en weer fietsen, in max ondersteuning, max dynamisch, max snelheid, en met cc, dus ik klaag niet ;p
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Riko schreef: 01 okt 2022, 20:19 trouwens, merken jullie ook dat bij cruise control, bij tegenwind de cruise control ook afgaat?
Geen last van gehad toen ik 'm hier had staan, en het kan in Friesland (noord Nederland aan zee) knap hard waaien.

Ik denk dat jouw vermoeden juist is, dat je nét niet voldoende en continue druk op de pedalen houdt. Daar moet al testend wel achter te komen zijn lijkt me, of dat het is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Riko schreef: 01 okt 2022, 20:19 ik kan er mee heen en weer fietsen, in max ondersteuning, max dynamisch, max snelheid, en met cc, dus ik klaag niet ;p
Toch benieuwd hoever je er in de winter mee geraakt op max ondersteuning ?
Blijkbaar is het ook niet zo een makkelijk ding die cruise control want ik heb regelmatig een Elio achter mij als ik van mijn werk kom en ik rij hem er steeds af. Ofwel weet hij niet hoe de CC werkt ofwel is zijn batterij misschien plat. :lol:
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Riko schreef: 01 okt 2022, 20:16 Het rijbereik bij 30% was zo'n +/- 10-15km als ik me nog goed kan herinneren (moet het es controleren, want had die rit gefilmd met men GoPro)
Was een beetje afwijkend van hierboven, heb de beelden er eens op nagegaan:

Dus vertrokken op 80% (altijd laden op langste levensduur) en na 15km (schatting, want ben wat gaan verkennen/experimenteren in de heenrit naar werk) had ik 50% en 25km bereik, wat mij normaal leek (bij alles op max).
Dus 30% verbruikt - 15km rijden.
Met die efficiëntie zou 100% overeenkomen met 50km.

Bij de weg terug van werk naar huis, normaal zo'n 12-13km (iets korter), had ik bij thuiskomst 30% over en 7km bereik.
Dus 20% verbruikt voor 12km.
Met die efficiëntie zou 100% hier overeenkomen met 60km.

Afbeelding

Had in de terugweg nochtans veel meer en langer op CC gereden en zijn, tot nu toe, (op GPS) topsnelheid van 48km/u weten te halen. (52 op teller)
Weet nie 100% zeker vanwaar die hogere efficiëntie komt op de terugweg, maar misschien heeft het regeneratief remmen een invloed gehad, want daar heb ik wel meer proberen gebruik van te maken.
En op de lange stukken waar ik voluit kon gaan, heb ik de ondersteuning op het laagste niveau gezet, wat enigszins verbazingwekkend quasi geen verschil in inspanning opleverde eens je al op snelheid bent en met CC aan... 8-)

edit: foto van topsnelheid, 53 km/u (= +/- 48km/u werkelijkheid), met cruise control aan (cijfer in het rood), in laagste ondersteuning :d3:
Afbeelding
Heerlijke fiets!
Karine schreef: 01 okt 2022, 20:37
Riko schreef: 01 okt 2022, 20:19 ik kan er mee heen en weer fietsen, in max ondersteuning, max dynamisch, max snelheid, en met cc, dus ik klaag niet ;p
Toch benieuwd hoever je er in de winter mee geraakt op max ondersteuning ?
Blijkbaar is het ook niet zo een makkelijk ding die cruise control want ik heb regelmatig een Elio achter mij als ik van mijn werk kom en ik rij hem er steeds af. Ofwel weet hij niet hoe de CC werkt ofwel is zijn batterij misschien plat. :lol:
dat, of het is een 35km/u versie ;p

er kunnen zoveel redenen zijn waarom 'je hem eraf rijdt', maar zoals onze collega zegt, de Ellio deelt de hoogste trede met de rapste speedpedelecs als het gaat over topsnelheid, dus daaraan zal het niet liggen 8-)

En mbt winteromstandigheden, zal ik zeker hier komen delen ;)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 01 okt 2022, 20:37 Ofwel weet hij niet hoe de CC werkt ofwel is zijn batterij misschien plat. :lol:
Of hij vindt het hard zat gaan zo, of hij vindt het prettig om wél zelf mee te trappen en nog wat te sporten, of hij moet wel nog een eind en wil de accu sparen.

Vraag het 'm gewoon eens als je erlangs rijdt :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Riko schreef: 01 okt 2022, 20:51 Weet nie 100% zeker vanwaar die hogere efficiëntie komt op de terugweg
De wind, een lichte daling van je route zonder dat je dit voelt. Misschien wat meer verkeerslichten op groen.
Kan vanalles zijn. Je komt er pas achter nadat je meerdere van deze ritten op en neer hebt gedaan.

Leuk trouwens om weer eens foto's van de cockpit van de Ellio Elite te zien. Good memories; ik heb echt lol gehad met die bike toen ik 'm mocht reviewen :ay Ik hoop oprecht dat Ellio zich nog eens op de Nederlandse markt gaat wagen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Stromeur schreef: 01 okt 2022, 21:27
Riko schreef: 01 okt 2022, 20:51 Weet nie 100% zeker vanwaar die hogere efficiëntie komt op de terugweg
De wind, een lichte daling van je route zonder dat je dit voelt. Misschien wat meer verkeerslichten op groen.
Kan vanalles zijn. Je komt er pas achter nadat je meerdere van deze ritten op en neer hebt gedaan.

Leuk trouwens om weer eens foto's van de cockpit van de Ellio Elite te zien. Good memories; ik heb echt lol gehad met die bike toen ik 'm mocht reviewen :ay Ik hoop oprecht dat Ellio zich nog eens op de Nederlandse markt gaat wagen.
klopt ook wel, er was een stukje bergaf, en nu ik hier de rit heb gedeeld, kan ik altijd terugblikken op deze rit als ik in de toekomst ga vergelijken idd ;)

Ik had het trouwens nog niet gedeeld hier, maar ik ben dus sinds vorige week zaterdag eigenaar van mijn blauwe Ellio Elite 8-)
Afbeelding
Afbeelding

Er waren weliswaar wat kleine issues, remlicht kabel die beschadigd was en dus niet werkte (wss bij productie, assemblage iets misgelopen) en de fietshandelaar had men 2 aftermarket buitenspiegels niet echt vast gemonteerd, 1tje kon ik zelf doen, de andere was eraan voor de moeite.

Vandaag de defecte stukken kunnen vervangen onder garantie en zelf gefixed, nu is de fiets volledig naar mijn zin samengesteld! 8-)
+ hij had ook een 40mm inbus zadelklem (wat je quasi nergens vindt in dat formaat :roll: )
Afbeelding

Heb ondertussen wat tasjes gemonteerd + een Abus vouwslot met gps lokalisatie. (is nog niet zo safe als een fiets met effectieve gps lokalisatie ingebouwd zoals bij de concurrentie natuurlijk)
Afbeelding

Mijn blauwe heeft dus sportstuur, stuurvering, zadelvering, aftermarket handgrips met bar-end hendels en 2 zijspiegels.
De zijspiegels en de nieuwe grips met bar-end hendels waren er gratis bij toegevoegd door de fietshandelaar. :cool2:
+ heb ook een gratis USB ladertje erbij gekregen :geek:
Afbeelding

Ik wou nog een coating aanbrengen, maar hij had ze niet op stock en ze zijn nog steeds niet toegekomen, van Pro Team Bicycle Care.
Initieel omdat ik berichten las in de facebookgroep dat de blauwe lak de minste zou zijn, maar dat zou blijkbaar toch niet kloppen...
Anderzijds, gewoon handig om die 1x te behandelen om daarna de vruchten te plukken als je je fiets gaat wassen na het rijden in de winter (zout, vuil, etc.)
Deze zou normaal volgende week toekomen...

Fiets is ondertss ook omnium verzekerd en geregistreerd tegen diefstal (stickertje op frame).

Op termijn komt er wss nog een kort Kryptonite slot en ben nog aan het zoeken naar een smartphone/GoPro mount voor op het stuur, wss deze
https://www.decathlon.be/nl/p/mp/zefal/ ... 8f9c709_c1
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Riko schreef: 01 okt 2022, 22:47 Ik had het trouwens nog niet gedeeld hier, maar ik ben dus sinds vorige week zaterdag eigenaar van mijn blauwe Ellio Elite 8-)
Gefeliciteerd! Hele goeie koop volgens mij. Fijne fiets. technisch vernuftig en prima after sales.
Riko schreef: 01 okt 2022, 22:47 nu is de fiets volledig naar mijn zin samengesteld! 8-)
Dat vind ik zelf ook het leukste; je nieuwe fabrieks-speed pedelec afwerken met mooie en fijne spullen die je er zelf graag op hebt, zodat het echt 'jouw' bike wordt. Doe ik ook altijd meteen :) (Ik kan niet wachten op mijn Stromer ST3 PINION SE om ermee te gaan tweaken, maar ik zal wel moeten... wachten.)

Riko schreef: 01 okt 2022, 22:47 Ik wou nog een coating aanbrengen, maar hij had ze niet op stock en ze zijn nog steeds niet toegekomen, van Pro Team Bicycle Care.
Initieel omdat ik berichten las in de facebookgroep dat de blauwe lak de minste zou zijn, maar dat zou blijkbaar toch niet kloppen...
Volgens mij is die blauwe lak prima hoor. De test-Ellio die ik hier heb gehad was al stevig gebruikt door veel verschillende mensen, waarschijnlijk ook mee gesleept naar events en weet ik wat allemaal nog meer, maar die blauwe lak daar was echt helemaal niks mis mee. De coating die je er graag op wil is een nice to have, helpt ongetwijfeld ook tegen het aanhechten van vuil. Maar dat die er nu nog niet op zit daar zou ik me echt geen seconde druk om maken. Die lak houdt het wel hoor. (Tuurlijk alles kan stuk, maar als je er normaal mee omgaat..)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Stromeur schreef: 01 okt 2022, 23:11
Riko schreef: 01 okt 2022, 22:47 Ik had het trouwens nog niet gedeeld hier, maar ik ben dus sinds vorige week zaterdag eigenaar van mijn blauwe Ellio Elite 8-)
Gefeliciteerd! Hele goeie koop volgens mij. Fijne fiets. technisch vernuftig en prima after sales.
Riko schreef: 01 okt 2022, 22:47 nu is de fiets volledig naar mijn zin samengesteld! 8-)
Dat vind ik zelf ook het leukste; je nieuwe fabrieks-speed pedelec afwerken met mooie en fijne spullen die je er zelf graag op hebt, zodat het echt 'jouw' bike wordt. Doe ik ook altijd meteen :) (Ik kan niet wachten op mijn Stromer ST3 PINION SE om ermee te gaan tweaken, maar ik zal wel moeten... wachten.)

Riko schreef: 01 okt 2022, 22:47 Ik wou nog een coating aanbrengen, maar hij had ze niet op stock en ze zijn nog steeds niet toegekomen, van Pro Team Bicycle Care.
Initieel omdat ik berichten las in de facebookgroep dat de blauwe lak de minste zou zijn, maar dat zou blijkbaar toch niet kloppen...
Volgens mij is die blauwe lak prima hoor. De test-Ellio die ik hier heb gehad was al stevig gebruikt door veel verschillende mensen, waarschijnlijk ook mee gesleept naar events en weet ik wat allemaal nog meer, maar die blauwe lak daar was echt helemaal niks mis mee. De coating die je er graag op wil is een nice to have, helpt ongetwijfeld ook tegen het aanhechten van vuil. Maar dat die er nu nog niet op zit daar zou ik me echt geen seconde druk om maken. Die lak houdt het wel hoor. (Tuurlijk alles kan stuk, maar als je er normaal mee omgaat..)
thx! :)

een ST3 Pinion, dat was dus naast de Klever Alpha45 mijn voorkeurbike....

Blijft de strakste bike tot nu toe op de markt moet ik zeggen....veel plezier ermee eens je hem in bezit kan nemen ;)
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 01 okt 2022, 21:25
Karine schreef: 01 okt 2022, 20:37 Ofwel weet hij niet hoe de CC werkt ofwel is zijn batterij misschien plat. :lol:
Of hij vindt het hard zat gaan zo, of hij vindt het prettig om wél zelf mee te trappen en nog wat te sporten, of hij moet wel nog een eind en wil de accu sparen.

Vraag het 'm gewoon eens als je erlangs rijdt :)
't is allemaal relatief. Snel rijden is leuk, maar woonwerk is geen race.

Toen ik donderdag van mijn werk kwam met m'n Stromer ST2 had ik 70 km. Ik ben toen ook 'eraf' gereden door een r&m, en zelfs door een wielrenner zonder batterij.
Ik reed niet vol gas, om meer bereik te hebben en dat is wat ik eigenlijk heel erg vaak doe. Ik rij sowieso elke dag 40km en neem geen lader mee naar het werk. Als ik 's ochtends weet dat ik na het werk een ommetje maak, rij ik in de ochtend ook maar 38-40, dan is het ook niet moeilijk om me voorbij te steken.

De 45 (wind mee 47/48 op de teller) haal ik ook als ik wil. Als ik haast heb, het regent, of ik die dag geen omweg plan, rij ik die ook, maar op andere dagen gewoon niet.

En als ik iemand voorbij rij op z'n ellio of r&m of klever of... denk ik nooit 'aha, die heb ik eraf gereden '.
Meestal blijf ik er dan naast rijden op een praatje te maken. En over topsnelheid wordt er nooit gepraat ;)

Moest het een troost zijn en echt voor het snelste gaan: mijn vorige was een cube performance CX e-bike met chip, en die was begrensd op 50. Dus de topsnelheid wil allemaal niks zeggen over de prijs of de kwaliteit.


Dat allemaal terzijde lijkt die CC me wel iets handigs. Geen idee of ik het vaak zou gebruiken, maar ik zou't wel eens willen uitproberen.

Kan je met de nieuwste ellio's eigenlijk ook fietsen als de batterij plat is? Bij de eerste exemplaren niet, maar laatst op fb zei iemand dat het nu wel ging?
Lekker fietsen...
Plaats reactie