Voila, nog een ervaring met Ellio om hier te delen.
Het betroffen testritten van telkens 45-60min, dus niet 'efkens rijden'.
En voor mij persoonlijk, een rit die het slechtste fietspad bevat van mijn werkelijke woon-werk traject.
Bij de Stromer en de tweede testrit van de Ellio Sport, gereden met Strava.
Dus mijn bevindingen zijn persoonlijk afgestemd op mijn specifieke use case.
Ik heb nu 2 van de 3 fietsen kunnen testen die ik wou:
- Ellio Elite, comfort
- Stromer ST3 pinion
Ik wou nog een Klever Alpha X 45 testen, maar de testbike was verkocht.
Onverwachts heb ik dus gisteren toch nogmaals een Ellio Elite getest voor de 2e maal, de sport versie, om ermee hetzelfde slechte fietspad mee te ervaren als ik met de Stromer deed.
De mooie witte Stromer ST3 kwam van de Cyclobility store in Gent.
Deze had geen voorvering, waardoor die heel hard en gewoon onaangenaam reed op dat slechte fietspad (ik heb mijn ritjes gefilmd), met voorvering zal dat ongetwijfeld beter zijn.
De Ellio, met zijn kleinere 20" banden (wel 62 breed), voelde eveneens zonder voorvering, beter aan...
Ik lees hier tegenstrijdige berichten over, maar nogmaals naar mijn aanvoelen, op dat stuk (de rechterkant van de Opgeëistenlaan in Gent, voor degenen die Gent kennen), vond ik de Ellio, zonder voorvork en zonder verende stuurpen, minder hard aanvielen dan de ST3, eveneens zonder enige demping vooraan...
Dat gezegd zijnde, is dat niet de reden waarom ik beslist heb voor Ellio te gaan.
Ik heb alles overwogen, gekeken naar de objectieve feiten zoals specificaties, het subjectieve zoals de looks, en andere elementen zoals service, alles bij elkaar genomen, verkies ik Ellio boven Stromer.
Ik zal beginnen met de pluspunten van Stromer:
- de looks, niet voor niets begin ik daarmee. Ik denk dat iedereen het er over eens is, deze fiets is zowat het mooiste dat er is.
Frame, design, integratie scherm, lasnaden, kabelmanagement, etc.
Het is gewoon top, enkel Riese & Muller komt in de buurt, imo.
- topsnelheid en manier waarop die daar geraakt: hoog en sterk.
Ik heb de Strava app geprobeerd, en zat blijkbaar aan een top van 45,4km/u...
- connectiviteits opties: zoals bluetooth, gps tracking, lock, etc
- (optionele) abs
- (optionele) voorshocks
- algemeen zitcomfort, zeker met kinekt zadelpen, vond ik de fiets toch wel comfortabel zitten, ook op dat slechte fietspad, dus ik verwacht dat voorshocks het comfort zal verhogen én een verhoogde stuurpen wss nog meer....en dit terwijl ik velen hoor zeggen dat Stromer vooral sportief zit en niet zozeer comfortable, was dus wel aangenaam verrast...
Nuja, het is ook 'maar' een testrit van 45 minuten, anderzijds, mijn woon-werk is ook maar een goeie 20-25 minuten, maximum
- onderhoudsarme riem/aandrijving
Nadelen Stromer:
- zo snel kon ik de looks al eerste voordeel noemen, zo snel vermeld ik hier de prijs, decadent
Maar, die looks maken het die prijs
bijna waard
- plaatsing display
En dat is het eigenlijk qua nadelen!
Over het pinion systeem kan ik niets zeggen, daar kijk ik eerder neutraal over, het is wel onderhoudsarm wat goed is, en je moet nog steeds schakelen tussen 9 versnellingen, in de praktijk gebruikte ik er maar 2, maar het deed zijn werk wel voortreffelijk.
Pluspunten Ellio:
- CVT versnellingsbak, basically, een van de auto industrie genomen technologie, en in vgl met Pinion, is dit pas een echte gamechanger en het vermelden waard.
Je kiest je trapfrequentie, ook hier hoef je eigenlijk niet veel te veranderen, ik koos enkel de hoogste, en de fiets versnelt terwijl je gewoon trapt op de jouw gekozen frequentie, dus je trapt altijd even rap, terwijl de snelheid opbouwt tot waar jij wilt....de CVT doet het 'schakelen' in de achtergrond.
- 'Cruise Control': samen met de CVT is dit de reden waarom ik een Ellio ga kopen.
Je drukt op een knop terwijl je aan je gewenste snelheid zit en dan treed het systeem in werking: je kan de gekozen snelheid niet/moeilijk overschrijden + (en dit is het verkoopspunt voor mij) je hoeft enkel de pedalen maar te draaien, dus minimale kracht zetten, en de motoren (later meer) zorgen wel dat je aan die gekozen snelheid blijft rijden.
motoren, ja meervoud, dit is de enige e bike met 2 motoren en bijgevolg de enige die écht all wheel drive is: motor die voorwiel aandrijft, en middenmotor met dubbele (ja tweevoud) riem naar het achterwiel.
Foto Strava rit met de Ellio toont het aan, identiek zelfde topsnelheid, toevallig blijkbaar, ook 45,4km/u.
En voelt even fantastisch aan als de Stromer, en mede door de cruise control, doet die er nog en schep bovenop.
door heel dat technologisch samenspel van die motoren en die CVT is er ook een Traction Control systeem op beide motoren.
De commentaren die ik lees van Stromer rijders die een Ellio rijder met gemak voorbijrijden, ik denk dat jullie er te rap vanuit gaan dat jullie de rapste zijn
Want ofwel heeft de Ellio rijder geen zin/moeite gedaan om jullie te volgen, ofwel heeft die de trapfrequentie en ondersteuning niet optimaal ingesteld, of een combinatie.
Iets zegt mij dat iemand die hier opschept, sowieso voorbereid is + alles op max ingesteld heeft
Als je dan een nietsvermoedende collega SP rijder wilt verassen, kan het zijn dat die niet even 'voorbereid' is natuurlijk...
Om dan te concluderen dat de Stromer wint van Strava is dus kort door de bocht.
Maar ik kan bevestigen dus, zie Strava screenshot, die Ellio's tippen aan Stromers.
En zie kop van dit artikel ook
- laag zwaartepunt, wendbaar, vette banden
- range is zowat zelfde als ST3 in max ondersteuning: +50km
- mooi groot helder scherp display in een goede positie
- compact, dus makkelijker mee te nemen in de wagen
zelfde slechte fietspad bereden als ST3 op mijn 2e testrit, en die reed comfortabler, ook hier kan een verende stuurpen het comfort wss nog iets verhogen.
onderhoudsarm systeem ook, ook Gates riemen en vooral, er zijn 2 shops in Gent die ze verkopen én ze geven je sowieso een vervangfiets indien nodig én komen aan huis, indien nodig.
Fietswinkel waar ik vandaag testfiets haalde, Wildiers, verschoot van het feit dat ze werken met vervangfietsen, terwijl dat bij andere merken soms onmogelijk is...
Prijs: 6.495 (of 6.595) euro voor de 45km/u versie (er is ook een 25 en 35km/u versie, zelfde onderdelen en batterij), das dus bijna 1/2 de prijs van een ST3 Pinion Stromer.
Dus laatste puntje is geen onbelangrijk detail natuurlijk.
Voor alle duidelijkheid, prijs in vgl met een ST3 FULL OPTION (abs, shocks, duurste batterij, verhoogd stuurpen)
Nadelen Ellio:
- geen connectiviteit: dus geen bluetooth, gps locatie, tracking, etc.
- looks? zeker in vgl met Stromer, lijkt op een plooifiets op steroïden. Ik kan er wel mee leven persoonlijk
En euhm, heeft een design award gewonnen toch wel in 2021
https://henryvandevelde.be/nl/awards/21/ellio-elite
(die award is eigenlijk ook niet enkel puur design...)
- geen voorshocks mogelijk (enkel stuurpen met vering)
Hoewel men hier zegt dat men in maart 2020 bezig was met het ontwikkelen van een voorvering voor de Ellio?
https://www.speedpedelec-evolutie.nl/me ... elite-2020
Ik heb het Ellio team hierover alvast eens gepolst....
- luidere aandrijving, 2 motoren en een CVT, zal er wel mee te maken hebben, voor mij op zich niet echt storend te noemen, maar valt wel op naast de stillere Stromer aandrijving.
Persoonlijk vind het wel een leuk feit dat deze bedacht, ontwikkeld en gemaakt in België, incl motoren die ook in house zouden zijn.
En nogmaals, die CVT box dat die geïnspireerd is door ex Toyota werknemer.
Lichtenspel is blijkbaar identieke onderaannemer als bij Stromer zag ik: Roxim.
Aankoop/bestelling (want ook 2 maand wachttijd momenteel blijkbaar) hangt af van de financiën uit de verkoop van mijn geliefde Honda CB1100EX uit 2014.
Geïnteresseerden mogen zich altijd aanmelden