Aska

Jootje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2023, 00:22
Locatie: Brugge

Syntax Error schreef: 14 feb 2023, 17:07
metalpe schreef: 13 feb 2023, 21:18
Stromeur schreef: 11 feb 2023, 00:24 Leuk!

Er komt als het goed is eind deze maand een Aska hierheen voor een uitgebreide review. Ik heb mezelf ter voorbereiding op de test al wat aan het inlezen en ik ben er ook ontzettend benieuwd naar.
Super benieuwd naar. Zalige fiets, op het eerste zicht. Moet fijn zijn om af en toe eens een zandweg mee te kunnen nemen op topsnelheid. Dat moet ik met mijn niet geveerde stromer niet doen, en op m'n mountainbike ga ik zo hard niet, de s de Aska opent mogelijkheden:)
Vooral benieuwd naar het bereik. Je kan nu prima qua omstandigheden etc met het bereik van je ST3 vergelijken, dat is wel interessant.
Ik heb nog geen speed pedelec dus qua ervaring zowat 0.
Maar voor de keuze van mijn speed pedelec heb ik wel de afweging gemaakt of ik er ook mee door de veldweggetjes zou kunnen gaan.
Ik zag de Aska ook wel zitten, maar ik kon zo lang niet wachten (onvoldoende "credits" voor die prijs te leasen, dus zou ik maanden "credits" moeten sparen, misschien binnen een paar jaar)
Maar ik heb wel veldweggetjes getest (met een klever X en N dan) omdat ik graag mountainbike, en mijn conclusie was toch een beetje, het lukt op zich wel, maar mocht ik beginnen schuiven, ga ik dat gewicht niet kunnen tegenhouden.

Ik vermoed dat de Aska toch ook wel wat zal wegen, dus grind en veldwegjes zou me ok lijken, maar ik denk toch dat je best voorzichtig bent om tegen 45 door de bocht te gaan.
Ik heb de Aska vandaag wat getest op grindweggetjes. Ik heb niet de limieten getest waarmee ik de bochten kon nemen, maar heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik speciaal moest opletten of extra afremmen dan wat voor mij op dat moment natuurlijk leek.

Ik heb ook niet veel ervaring met een speedpedelec, dus misschien dat iemand die dat wel heeft wat sneller zou gaan. Ik heb wel ervaring op een MTB.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Aska speed pedelec voor de review is vandaag gebracht :) Gaaf ding hoor, en interessant om het 'verhaal' en de visie achter de Aska van iemand van het bedrijf zelf te horen. Heel leuk dat ik de kans krijg om deze unieke bike eens grondig te testen.

Meer informatie, ervaringen, foto's en indrukken over de Aska speed pedelec volgen z.s.m.!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jootje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2023, 00:22
Locatie: Brugge

Stromeur schreef: 21 feb 2023, 19:46 De Aska speed pedelec voor de review is vandaag gebracht :) Gaaf ding hoor, en interessant om het 'verhaal' en de visie achter de Aska van iemand van het bedrijf zelf te horen. Heel leuk dat ik de kans krijg om deze unieke bike eens grondig te testen.

Meer informatie, ervaringen, foto's en indrukken over de Aska speed pedelec volgen z.s.m.!
Ik heb de mijne ondertussen besteld :-)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gaaf, gefeliciteerd!

Welke kleur is het geworden en wanneer verwacht je de levering?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jootje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2023, 00:22
Locatie: Brugge

Stromeur schreef: 21 feb 2023, 21:34 Gaaf, gefeliciteerd!

Welke kleur is het geworden en wanneer verwacht je de levering?
De groene. Deze was eerst niet mijn favoriete kleur, maar met die kleur 3 dagen gehad te hebben, vond ik hem wel stoer.

Levertermijn zou 4-6 weken zijn, maar de kans is groot dat het al sneller zou kunnen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aska was hier vandaag en ze geven inderdaad aan dat ze binnen zes weken max kunnen leveren.

Hier staat nu ook de groene. Ik had 'm al gezien op Eurobike in die kleur. Ik vind het ook wel mooi, zeker gecombineerd met de donkergrijze accenten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jootje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2023, 00:22
Locatie: Brugge

Stromeur schreef: 21 feb 2023, 22:43 Aska was hier vandaag en ze geven inderdaad aan dat ze binnen zes weken max kunnen leveren.

Hier staat nu ook de groene. Ik had 'm al gezien op Eurobike in die kleur. Ik vind het ook wel mooi, zeker gecombineerd met de donkergrijze accenten.
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring. Ik ben een nieuwkomer voor speed pedelecs dus heb weinig referentie, maar ik was wel onder de indruk!

Ik heb op velofollies ook met de bezieler gesproken en het verhaal erachter is ook sterk, naast het feit dat het een heel leuke fiets is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ben ook heel erg benieuwd! Veel plezier met testen :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromboli
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mar 2020, 13:05
Locatie: Eindhoven
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 500

E63AFB76-B2F0-4732-9B4F-4514A68C39C5.jpeg
E63AFB76-B2F0-4732-9B4F-4514A68C39C5.jpeg (531.21 KiB) 745 keer bekeken
Op 21-feb een testrit in het donker gemaakt in Eindhoven vanuit Cyklist wielercafé. Michiel van Åska kwam op de terugweg naar België speciaal langs omdat ik al een tijdje contact met hem had over de super bike.
Toen ik wegreed had een meteen een heel vertrouwd gevoel, zat lekker, eerste bochtjes heel soepel. Toen ik even wat aanzette zat ik snel op 30 km/h op standje 1 nog maar. Ideaal als je hem als gewone e-bike wilt gebruiken, met de 950 Wh batterij verslaat hij meteen alle gewone e-bikes. ,
Na wat opschakelen naar standje 3 zat ik vlot op 40 km/h. Met wat meer kracht op de pedalen kroop hij naar de 43. Standje 4 was meteen 46 en met standje 5 werd het bijna een brommer, maar kostte natuurlijk wel wat accu.

De Pinion 1.6 schakelde heel soepel met de trappers verticaal, het dode krachtpunt. Standje 6 gaf wat lage rpm om niet bezweet aan te komen, ik maak zelf liever wat meer toeren in standje 5.
Het licht op het fietspad was super door de twee lichten boven elkaar, een breedstraler en eentje die verder wegschijnt. Voor de tegenligger ook meteen een indicatie dat er iets speciaals aankomt. De ingebouwde Powunity gps tracker gaf met de ÅSKA app de gereden testrit route weer, en Michiel kon realtime volgen hoe hard ik reed. Met de app kon de fiets op het electronische lock gezet worden en gaf met een meter beweging van de fiets meteen een alarm op de iPhone en Apple Watch. Volgens Michiel is de motor met een andere app te tunen voor iedere motorstand.

Het licht gebogen stuur had goede handvatten met polsondersteuning, prima remhandles zoals bij een MTB. De noodstop met 45 was uitzonderlijk door de zeer goede remmen. Op hoge snelheid voelde het frame prima stijf, een veilig en comfortabel gevoel. Snelheidsmeter en ondersteuning goed uit te lezen.
In een wijkje met kinderkopjes begon de afdekplaat voor de accu wat te rammelen, de vering mocht voor mij wat soepeler afgesteld worden. Deze fully maakt hem zeer geschikt als all-terrain bike. Een paar kronkelige paadjes gingen fijner dan mijn ST3.
Op https://aska-bike.com/stories/ staan acht testritten. Met scenario 8 scoort mijn ST3 hier een tikje beter met 40.1 km/h gemiddeld over 70 km. Maar dat is het verschil met de 983 vs 950 Wh batterij. De motortemperatuur is begrensd op 65 graden, de ST3 op 100 graden (uit te lezen in de app) Dit geeft in de bergen wellicht iets minder power bij een stijle klim maar komt de levensduur wel ten goede.
Net op de e-bike Xperience geweest. Er is geen fiets die kon tippen aan de Åska met achterwielmotor, Pinion, snaar, fully en uitzonderlijk design en allround inzetbaar als (fiets met de 1.9 Pinion), e-bike, e-MTB en speedpedelec natuurlijk. Binnenkort komen er dealers in NL, voorlopig moet je nog even naar Lommel voor een beurt.
Laatst gewijzigd door Stromboli op 24 feb 2023, 21:18, 4 keer totaal gewijzigd.
ST3, ÅSKA, ST5 dual battery
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromboli schreef: 24 feb 2023, 19:33 Michiel van Åska kwam op de terugweg naar België speciaal langs omdat ik al een tijdje contact met hem had over de super bike.
Wat leuk! Michiel was die ochtend dus bij mij in Friesland om de test-Aska af te leveren en vertelde al dat hij nog langs een particulier zou gaan op de terugreis. Toch weer eentje van het forum :)

Heb je 'm gekocht?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie