Ervaringen met de ST2 met riem

ijdod
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2022, 08:51
Merk SP: Stromer ST2

Vanmorgen opeens een sensorfout in het scherm, en een fiets die zonder trappen rijdt. Even snel kalibreren via het menu en later service menu loste het probleem niet op. Was gelukkig direct al bij vertrek, dus omgekeerd en auto gepakt. Straks de dealert maar eens bellen.
Stromer ST2 2022 Royal Blue. 983Wh, verende voorvork en Kinekt.
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

De mijne staat voor 6 weken stil. We zijn begin deze week aan een zeer lange kampeervakantie begonnen zoals elk jaar.
Andere jaren miste ik niets of niemand van thuis, behalve 't bootje. Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik hier al vaak gedacht heb aan m'n st2'tje als ik met de auto door de Ardèche rij. Niet gek, als ik in de app zie hoe veel uur ik er al op heb doorgebracht, maar het geeft wel aan hoe verslavend zo'n ding werkt. Voor mij zoveel meer dan 'een vervoersmiddel om naar het werk te gaan'. 't Is echt een machtig leuk ding dat ik elke dag gebruik, natuurlijk vooral om naar het werk te gaan, maar het is elke keer een feest op zich. Zo leuk! Puur ontspanning.
Anyway. Ik mis hem niet hard genoeg om terug te keren ;) half augustus neem ik hem weer ter hand :)
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

metalpe schreef: 08 jul 2022, 20:47 het geeft wel aan hoe verslavend zo'n ding werkt. Voor mij zoveel meer dan 'een vervoersmiddel om naar het werk te gaan'. 't Is echt een machtig leuk ding dat ik elke dag gebruik, natuurlijk vooral om naar het werk te gaan, maar het is elke keer een feest op zich. Zo leuk! Puur ontspanning.
Ja, herkenbaar. Werkt bij mij inderdaad ook zo. Je koopt 'm voor woon-werk, puur functioneel om snel en zonder al teveel zweet van a naar b te komen. Maar de lol is zo groot dat je 'm steeds vaker van stal haalt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

:ay
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
ijdod
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2022, 08:51
Merk SP: Stromer ST2

ijdod schreef: 08 jul 2022, 07:28 Vanmorgen opeens een sensorfout in het scherm, en een fiets die zonder trappen rijdt. Even snel kalibreren via het menu en later service menu loste het probleem niet op. Was gelukkig direct al bij vertrek, dus omgekeerd en auto gepakt. Straks de dealert maar eens bellen.
Bij thuiskomst even op mijn gemak bekeken. Krakend geluid uit de motor bij gebruik motorrem (beide remhandels en de ‘lock’ functie), en zodra je wegfietst een sensorerror (en hetzelfde geluid), en de fiets blijft accelereren. Bij de dealer mocht ‘ie blijven, een ST1 meegekegen als tijdelijk vervoer.

Wat me bij die laatste (net 30km op gefietst) opviel is dat hetzelfde ‘max’ tempo beduidend minder inspanning kost. Zal vast gerelateerd zijn, en het vermoeden bekroop me ergens al een tijdje. Het gebrek aan vering op de lener is merkbaar, maar minder erg dan ik had verwacht ;)
Stromer ST2 2022 Royal Blue. 983Wh, verende voorvork en Kinekt.
Duwerke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 okt 2018, 18:07

Marco69 schreef: 08 aug 2021, 14:16 Zo inmiddels 5600km onderweg en weinig problemen.
Geen foutmelding, geen klappers.
Het gemiddelde is nog steeds uitstekend.

Juli: Banden verwisseld, voor nieuwe, ivm met 2 noodstops, zelf gedaan en leuk om te doen, 1 uurtje werk en weer door.
Aug: Versnellingskabel stuk, gerafeld, binnen 2 dagen gerepareerd op locatie door Qicq :ay
Hoe span je je wiel terug correct aan?
Steekas op 28 en dan de moer opdraaien aan de rechterkant?
hoe hard span je die moer aan rechts?
Moet je dan de steekas terug opspannen?
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Duwerke schreef: 11 jul 2022, 21:54
Marco69 schreef: 08 aug 2021, 14:16 Zo inmiddels 5600km onderweg en weinig problemen.
Geen foutmelding, geen klappers.
Het gemiddelde is nog steeds uitstekend.

Juli: Banden verwisseld, voor nieuwe, ivm met 2 noodstops, zelf gedaan en leuk om te doen, 1 uurtje werk en weer door.
Aug: Versnellingskabel stuk, gerafeld, binnen 2 dagen gerepareerd op locatie door Qicq :ay
Hoe span je je wiel terug correct aan?
Steekas op 28 en dan de moer opdraaien aan de rechterkant?
hoe hard span je die moer aan rechts?
Moet je dan de steekas terug opspannen?
Eerst de moer vastdraaien , vast is vast, dan de inbus op 28nm.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
ijdod
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2022, 08:51
Merk SP: Stromer ST2

Na een paar woon-werk ritten op de leen-ST1, wat observaties van de verschillen:

- De ST1 is standaard, dus ongeveerd. Het de geveerde zadel en voorvork zijn in mijn ogen (en voor mijn rit) must-haves. Het *kan* zonder, en op goed asfalt is het verschil kleiner, maar een minder strak bestraat fietspad of boomwortels en de klappen worden vervelend, met name de klappen die je niet ziet aankomen.
- De 5 gears van de ST2 zijn voldoende, maar zouden qua spacing iets beter kunnen; mn de hoogste is vrij zwaar. Wellicht te bereiken met een ander tandwiel? Van de 9 versnellingen op de ST1 gebruik ik in de praktijk alleen 5-8
- De Shimano(?) shifter van de derailleur werkt veel plezieriger voor even snel op/af schakelen dan de draaigreep van de 5-speed. Ik zou bijbetalen voor zo'n shifter op de 5-speed.
- Een losse bel is noodzakelijk (op mijn fiets wel, op ST1 niet) omdat de claxon asociaal luid is. Geeft een schrikreactie in plaats van 'let op, er komt een sneller voertuig aan'.
- De derailleur is stiller, men hoort je (nog) minder aankomen. Het geluid bij stille trappers is echter luider.
- De ST1 biedt merkbaar meer ondersteuning. Is mogelijk (hopelijk?) gerelateerd aan de storing. ST1 Omni draait nog op antieke firmware.
Stromer ST2 2022 Royal Blue. 983Wh, verende voorvork en Kinekt.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ja, de ST1 is zo slecht nog niet. :P
Vering is toe te voegen. Het voordeel van de derailleur is dat je je eigen verzet kan kiezen door een andere cassette erop te monteren. Standaard banden zijn matig. De toeter idd ruim voldoende :ck: Technisch bezien ervaar ik weinig problemen en ik lees ze hier ook niet bovenmatig.
Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Ik ben het grotendeels met je eens.
Een ST1 moet niet veel overdoen voor de ST2, integendeel.
ijdod schreef: 14 jul 2022, 14:50 - De derailleur is stiller, men hoort je (nog) minder aankomen. Het geluid bij stille trappers is echter luider.
Ik vind de riem van de ST2 veel stiller dan de ketting.
ijdod schreef: 14 jul 2022, 14:50 - De ST1 biedt merkbaar meer ondersteuning. Is mogelijk (hopelijk?) gerelateerd aan de storing. ST1 Omni draait nog op antieke firmware.
Deze indruk had ik ook toen ik terug op de ST2 stapte.
Het lijkt alleen maar zo. Mijn ST2 is gemiddeld 2 min sneller op de 27 km ww. (45min tov 47min)

Met de ST2 had ik 12 issues over 4900km. :ai
Met de ST1 had ik 1 issue over 4400km. :ay
Bluuf me je fikn van me velo!
Plaats reactie