Klever X-Speed PINION Alpha

Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

FreddyH schreef: 17 mei 2022, 22:29
Niwla schreef: 17 mei 2022, 18:28 en laat hem dan uit zichzelf uit gaan (meteen gekalibreerd 😎)
Gereset bedoel je?
Dat jah :roll:
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Hier gisteravond ontdekt dat ik na bijna 900km behoorlijke speling op het balhoofd heb. Ik wilde nog terug naar de FM omdat ik onbalans in het voorwiel heb. (niet dat je het moet willen maar) met losse handen fietsen is onmogelijk omdat het stuur begint te zwabberen. Met 1 hand aan het stuur is het ook merkbaar. Wellicht heeft het 1 met het ander te maken. Vandaag dus maar met de auto naar het werk en vanmiddag naar de FM.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Mono
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2022, 12:10
Locatie: Nederweert
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10.000

Niwla schreef: 18 mei 2022, 08:17 Hier gisteravond ontdekt dat ik na bijna 900km behoorlijke speling op het balhoofd heb. Ik wilde nog terug naar de FM omdat ik onbalans in het voorwiel heb. (niet dat je het moet willen maar) met losse handen fietsen is onmogelijk omdat het stuur begint te zwabberen. Met 1 hand aan het stuur is het ook merkbaar. Wellicht heeft het 1 met het ander te maken. Vandaag dus maar met de auto naar het werk en vanmiddag naar de FM.
Ik heb het zelfde probleem met een los balhoofdeind gehad zowel bij mijn eerste als bij mijn tweede Alpha ik heb ze in beide gevallen zelf vast gezet.
Maar bij mijn 2e Alpha merkte ik als er speling op het balhoofdeind zit is wel duidelijker merkbaar dat de voorzijde echt instabiel wordt.
Ik merk gewoon dat er veel flex zit in het frame als je een paar korte stuur bewegingen maakt voel je hem gewoon nog na slingeren maar rijd dan wel 40+ km/u
En ik heb op mijn 1e Alpha uit 2021 heb ik 9000 km mee gefietst en dat frame was echt super stug daar durfde ik echt met 1 hand aan het stuur te rijden heb nooit iets gemerkt dat er maar ook iets van flex in het frame zat ook niet toen het balhoofdeinde speling had.
Nu heb ik een Alpha 2022 model en na mijn menig is het frame anders dan het 2021 model er zit vanaf zadel na het balhoofd einde erg veel flex op frame.
Ik heb dit ook gemeld bij Klever maar volgens hun is er niets veranderd aan het materiaal van het frame.
En FM begreep helemaal niet wat ik bedoelde en ging met 20 km/u met losse handen rijden en stapt dan af er is niks mis met die fiets
voor dat hij een test rit begon draaide hij eerst het balhoofdeind los en die stond gewoon vast heeft een 1 uur liggen prutsen om hem weer vast te krijgen, draait de bout in de ring van het balhoofdeinde aan gort en gaat dan ook nog ff met zijn hele gewicht op een inbussleutel hangen voor de voor as aan te draaien. :bu:
bij thuis komst maar ff gecontroleerd met moment sleutel maar schat dat hij de as in het voorwiel met meer dan 20 N heeft vastgetrokken :ck: hoewel op de vooras 9,5 tot 13,5 N staat
Ik wil namelijk niet weten wat er gebeurd als ik 45 km/u rijd als zo'n as scheurt door de klappen die het voorwiel opvangt en onder grote spanning staat omdat deze veel te vast is aangetrokken.
Ik ben nu helemaal klaar met die Fietsenmakers
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

FM heeft keurig de speling uit het balhoofd gehaald. Sinds dien is het trillen van het voorwiel ook weg. Bij de FM geen momentsleutel gezien bij het aandraaien. Die schaf ik binnenkort zelf wel aan.

Vorige week viel er ineens een zwart moertje op de grond terwijl ik mijn jas over m’n spiegel hing. Kan niet herleiden waar die vandaan komt.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Plaats eens een foto van dat moertje? Ik ben dol op zulke mysteries.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 25 mei 2022, 20:18 Plaats eens een foto van dat moertje? Ik ben dol op zulke mysteries.
image.jpg
image.jpg (2.58 MiB) 507 keer bekeken
Gewoon een zwart zeskantmoertje.
Viel dus op de grond terwijl ik hij het stuur stond. Ik dacht eerst dat hij bij het balhoofd weg moest komen omdat die de dag ervoor aangedraaid was maar kan daar geen plek er voor vinden.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Mono
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2022, 12:10
Locatie: Nederweert
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10.000

Is het niet het borgmoertje wat op het Boutje gedraaid zit van de klemring van het balhoofdeind,
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Mono schreef: 25 mei 2022, 22:21 Is het niet het borgmoertje wat op het Boutje gedraaid zit van de klemring van het balhoofdeind,
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan ligt hij verdiept in de ring en kan je hem bij het aandraaien ook niet vasthouden.

FM stond net op m’n voicemail voor het omwisselen van het scherm en de beugels voor het ringslot dus breng hem hopelijk snel weg. Zal dan meteen dit bespreken.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Mono
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 mar 2022, 12:10
Locatie: Nederweert
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10.000

Niwla schreef: 26 mei 2022, 09:28

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan ligt hij verdiept in de ring en kan je hem bij het aandraaien ook niet vasthouden.
Als er geen zit dan is hem dat wel.
Je kunt hem erop krijgen met een dopsleutel uit mijn hoofd 7 of 8mm
Ik doe het eerste stuk met mijn vingers druk met 1 vinger het moertje tegen het einde van het boutje aan en dan met de top van een andere vinger draai ik hem 1 slag zo dat hij blijft hangen en de rest die ik met een dop van een ratelsetje
Dit is misschien voor een volgende keer nuttig als je het nu de FM laat doen :ay
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Mono schreef: 26 mei 2022, 10:19
Niwla schreef: 26 mei 2022, 09:28

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan ligt hij verdiept in de ring en kan je hem bij het aandraaien ook niet vasthouden.
Als er geen zit dan is hem dat wel.
Je kunt hem erop krijgen met een dopsleutel uit mijn hoofd 7 of 8mm
Ik doe het eerste stuk met mijn vingers druk met 1 vinger het moertje tegen het einde van het boutje aan en dan met de top van een andere vinger draai ik hem 1 slag zo dat hij blijft hangen en de rest die ik met een dop van een ratelsetje
Dit is misschien voor een volgende keer nuttig als je het nu de FM laat doen :ay
Ik neem het mee straks. Blijkbaar hebben ze hem zelf niet aangedraaid laatste keer.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Plaats reactie