- WhatsApp Image 2022-02-05 at 17.06.42.jpeg (77.78 KiB) 865 keer bekeken
Continental E-Ruban Plus in alle opzichten een super band
- bennyb
- Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
- Locatie: limburg
- Merk SP: stromer st1 (21)
- Km-stand: 26.000
Helaas zijn deze banden nergens op stock,.
Ben momenteel de schwable maraton mtb plus aan het testen maar dit zijn keiharde banden met 3.5 bar
en als je op klinkers fietst voel je de noppen steeds zoeken, niet echt aangenaam..... met 3 bar is het al een stuk beter maar krijg je beduidend meer rolweerstand.
Hopelijk is dat niet met de e-ruban plus.
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- bennyb
- Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
- Locatie: limburg
- Merk SP: stromer st1 (21)
- Km-stand: 26.000
Wetenschappelijk weet ik het niet (wie wel?) maar het voelt wel zo aan.Golvas schreef: ↑05 feb 2022, 21:11Is dat zo of denk je dat dat zo is ?
https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand
Iedereen voelt een fiets anders aan, beter of slechter? neen puur op gevoel.
het is maar waar jij je het best mee voelt. Of heb ik het verkeerd?
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Rolweerstand is hoger bij een lagere druk.
De rolweerstand wordt o.a. groter door de vervorming van de band. Er is een groter oppervlak van de band dat contact maakt met de ondergrond, het raakvlak, maar je krijgt door het indeuken van de band bij het raakvlak ook een soort bobbel die vooruit loopt aan het raakvlak, deze zorgt ook dat de rolweerstand groter wordt. Het grappige is dat dit fenomeen bij een heel smalle band groter is dan een iets bredere band, daarom hoeft een iets bredere band niet altijd meer rolweerstand te hebben. Ps bij wielrenners gaat dit niet op, omdat die met een hele hoge bandendruk fietsen.
De rolweerstand wordt o.a. groter door de vervorming van de band. Er is een groter oppervlak van de band dat contact maakt met de ondergrond, het raakvlak, maar je krijgt door het indeuken van de band bij het raakvlak ook een soort bobbel die vooruit loopt aan het raakvlak, deze zorgt ook dat de rolweerstand groter wordt. Het grappige is dat dit fenomeen bij een heel smalle band groter is dan een iets bredere band, daarom hoeft een iets bredere band niet altijd meer rolweerstand te hebben. Ps bij wielrenners gaat dit niet op, omdat die met een hele hoge bandendruk fietsen.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Bij een perfect vlakke ondergrond heb je gelijk. Bij een hobbelige ondergrond niet, die band met minder druk vervormd gemakkelijker waardoor het aanpassen aan de ondergrond minder energie kost.
Wielrenners fietsen met name met smalle banden om de luchtweerstand te verminderen, op hogere snelheid is die relevanter dan de rolweerstand.
Wielrenners fietsen met name met smalle banden om de luchtweerstand te verminderen, op hogere snelheid is die relevanter dan de rolweerstand.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- bennyb
- Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
- Locatie: limburg
- Merk SP: stromer st1 (21)
- Km-stand: 26.000
Dus je beweert dat een band met weinig druk (bv 3 bar) minder weerstand heeft dan een band met 4 bar?FreddyH schreef: ↑05 feb 2022, 23:56 Bij een perfect vlakke ondergrond heb je gelijk. Bij een hobbelige ondergrond niet, die band met minder druk vervormd gemakkelijker waardoor het aanpassen aan de ondergrond minder energie kost.
Wielrenners fietsen met name met smalle banden om de luchtweerstand te verminderen, op hogere snelheid is die relevanter dan de rolweerstand.
vreemd, ik ervaar toch anders of zou dat puur gevoelsmatig zijn, dan snap het echt niet.
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
Bron : zie de gisteren aangereikte link.Bij een volledig egale ondergrond geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te geringer is de vervorming van de band, des te geringer is de rolweerstand.
In het terrein is het precies andersom: hoe geringer de bandenspanning, des te geringer de rolweerstand. Dat geldt voor harde pisten net zo goed als voor zachte bos- en weidegrond. De verklaring: een band met een geringe bandenspanning kan oneffenheden beter het hoofd bieden. Hij zakt minder diep weg en de fiets wordt minder door oneffenheden afgeremd.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Denk dat deze stelling in de laatste paragraaf al deels ontkracht wordt door de praktijk, aangezien dit misschien zo marginaal is.
En een smalle voorband, breed lichaam, smalle achterband helemaal niet minder luchtweerstand hoeft te hebben dan iets bredere voorband, breed lichaam, iets bredere achterband, het gaat om de totale luchtweerstand, niet om een individueel onderdeel en de luchtflow van smal naar breed wel eens slechter kan zijn.
Ook bij de fietsprofs worden de banden tendentieel steeds breder. De bandbreedtes 18 en 20 mm zijn er nauwelijks nog. En in plaats van de momenteel gangbare bandbreedte van 23 mm, kiezen de fietsprofs steeds vaker voor 24 of 25 mm.