De grote speedpedelec koplampen test

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Om ook nog even oude koeien uit een sloot te vissen: er was eens een discussie over Lux versus Lumen, waarbij een forumlid bij hoog en laag claimde dat je met Lux meer kunt vergelijken dan met Lumen.

Vergelijk nu nog eens de specs van de M99 Pro en die van de IQ-X E: 310 lx vs 150 lx. Als je nu op basis van deze getallen gaat vergelijken dan zeg je: de M99 Pro is 2x zo goed als de IQ-X E. Maar kijk nog eens naar het vergelijk:
M99 Pro vs IQ-X E
M99 Pro vs IQ-X E
_3_M99Pro_vs_IQ-XE.jpg (1.47 MiB) 1228 keer bekeken
Ik zie een wereld van verschil, en dat is een foto. Nu ik met beide lampen ervaring heb (met de laatste anderhalve week, met de eerste bijna 3 jaar) is mijn conclusie heel simpel: die IQ-X E zou voor mij absoluut een reden zijn om die fiets niet te kiezen. Met die lamp heb ik in anderhalve week tijd ruim meer (licht gerelateerde) ongemakkelijke situaties gehad dan in de afgelopen bijna 3 jaar met de M99 Pro. Sterker nog: in afgelopen anderhalve week ben ik er weer achter gekomen waarom ik destijds de koplamp op mijn fiets vervangen heb door de M99 Pro. Gevoelsmatig is het verschil tussen die lampen eerder een factor 10 dan wat het verschil in Lux doet vermoeden.

En kijkend naar de foto's: wie ziet de bomen aan de linkerkant van de weg in de rechter foto?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De fabrikant van de IQ-X E vindt zelf uiteraard dat die lamp helemaal geweldig is. Hieronder een beeld van hun website:
IQ-X E, volgens fabrikant
IQ-X E, volgens fabrikant
150Lux.jpg (153.19 KiB) 1221 keer bekeken
Maar in realiteit is die lamp oprecht geweldig op een e-bike, maar heeft hij wat mij betreft niks te zoeken op een speedpedelec.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 21 jan 2022, 23:11 Als aanvulling, we hebben ook mijn bijzetlamp getest. Een Lezyne 1600XXL. Zo op papier een lamp met indrukwekkende prestaties. Wanneer je deze lamp als grootlicht inzet naast mijn Roxim, lijkt het heel wat. Ik gebruik m al anderhalf jaar. Echter, in vergelijking met de M99 pro en mini is het echt de mindere lamp ondanks de 1600 lumen. Het licht verstrooit heel veel waardoor het zicht op de weg als groot licht veel minder is dan bovengenoemde lampen. Helaas hadden we geen ST3 voorhanden zodat we de grootlichtfunctie van deze fiets niet konden testen ( dimlicht is vergelijkbaar met de Roxim van de ST1).
Peter
Daar hebben we later ook nog foto's van gemaakt, maar die zijn met een andere camera opstelling gemaakt en we hebben niet zo goed opgelet dat de voorkant vanaf het wiel in beeld staat. Vandaar dat ik die foto's hierboven nog niet geplaatst heb. Morgen komen die foto's, evenals de tegenlicht foto's.

Peerke wist het heel mooi te vermelden: die bijzetlamp maakt het leven een stuk prettiger dan met alleen de standaard lamp, maar je kunt het niet echt serieus vergelijken met een koplamp die zelf een grootlicht functie heeft (zoals de Z4E Pro en de 2 Supernova's). Die bijzetlamp schijnt gewoon veel te veel alle kanten op, ipv zoveel mogelijk egaal voor je uit. Maar nogmaals: de foto's komen morgen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

:ay
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heren, dankjulliewel voor deze Grote Koplampen Test 2.0: voor de verslaglegging en de foto's die meer zeggen dan welke specificaties ook.

Ik ben helemaal mee in de conclusie dat Supernova M99 Mini Pro koplamp 'the next best thing' is na Supernova M99 Pro. Die laatste had ik immers op mijn Stromer ST2 S, en de Mini Pro zit op mijn Alpha. Ook over die laatste ben ik echt heel erg tevreden, ook op de onverlichte Friese fietspaden in de winterse donkerte. Als ik mag kiezen wil ik natuurlijk de M99 PRO, maar ik heb geen behoefte om de Mini Pro van mijn Alpha af te klussen. Ding doet het meer dan prima.

De opbrengst van de Busch + Müller Lumotec IQ-X E valt me vies tegen zeg. Met dat Roxim lampje op mijn ST1 X 2017 had ik precies hetzelfde; durfde ik niet op volle snelheid mee te rijden in het donker.


Eigenlijk zouden we ook eens een Grote Bijzetlampen Test moeten organiseren. Al blijft het jammer dat een bijzetlampje überhaupt nodig is op sommige speed pedelecs. Wat mij betreft mag de typegoedkeuring m.b.t. de kwaliteit van de verlichting een pak strenger/veeleisender. (Met zo'n IQ-X E heb je hetzelfde effect als wanneer op je op de snelweg in het donker een oldtimer zoals een 2CV of een Peug 205 voorbij rijdt. Dan denk je ook: wtf ik zie jou zowat niet?)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Puur heel veel lumens zegt dus ook niet alles, een mooi egaal en breed beeld is erg prettig. De Supernova's geven beiden een erg mooi beeld, erg blij met mijn mini.
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Goed om die verschillen te zien. Eigenlijk jammer dat je op zo’n snelle fiets niet de beste lamp hebt. :bh:
Ik merk het zelf ook dat het Roxim gat mij steeds meer irriteert. Vooral afgelopen weken met de mistige omstandigheden. En daarom heb ik ook een bijzet lamp helaas.
Ben nu bezig met een bracket en dan daarop een bredere ledstrip om dat gat op te vullen. Het moet er ook nog strak uitzien 8-)
Als ik het af heb dan zal ik wat foto’s plaatsen.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Achiel schreef: 22 jan 2022, 10:08 Puur heel veel lumens zegt dus ook niet alles, een mooi egaal en breed beeld is erg prettig. De Supernova's geven beiden een erg mooi beeld, erg blij met mijn mini.
Aan alleen Lumen zie je alleen de hoeveelheid licht output. De projectie daarvan is samen met de hoeveelheid licht bepalend voor hoe nuttig een koplamp is. Het simpele feit is dat je met alleen getallen geen koplampen kunt vergelijken, ook niet als je zowel Lumen als Lux opgegeven krijgt (want je weet de meetafstand niet).

Voor eindgebruikers zou het ideaal zijn als er een gestandaardiseerde manier van foto's maken zou komen, maar dat is erg lastig. De buitenlucht is niet constant genoeg (volle maan vs geen maan, hoge luchtvochtigheid, ...) om eerlijk vergelijk mogelijk te maken, maar foto's in een studio of parkeergarage zijn helemaal misleidend vanwege alle reflectie die je krijgt. Vandaar dat dit soort vergelijkfoto's erg nuttig zijn.

Ik snap dat je blij bent met de Supernova Mini. Zou ik ook zijn!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Overigens ben ik wel zeer te spreken over de licht projectie van de B+M lamp, maar deze moet veel meer licht gaan geven om echt een serieuze speedpedelec koplamp te worden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoals eerder gezegd, de Z4E Elite koplamp van de ST1 stond in de eerdere foto's te hoog afgesteld, deze koplamp verblind dan tegenliggers teveel. We hebben later op de avond nog nieuwe foto's gemaakt, maar daarbij hebben we niet goed opgelet dat de foto's ongeveer hetzelfde standpunt hebben. Bij de eerste foto's stond de camera ongeveer ter hoogte van het achterwiel, bij deze foto's ongeveer bij het voorwiel.

De eerste foto: de Z4E Elite met een afstelling die niet verblindt:
Roxim Z4E Elite met een instelling die niet verblindt
Roxim Z4E Elite met een instelling die niet verblindt
_vooruit_7_Roxim_nieuwe_foto_na_bijstellen_lamp.jpg (1.09 MiB) 1119 keer bekeken
De tweede: de Z4E Elite met dezelfde afstelling met daarbij een Lezyne 1600 lm bijzet lamp in maximale stand:
Roxim Z4E Elite met Lezyne 1600 lm bijzetlamp
Roxim Z4E Elite met Lezyne 1600 lm bijzetlamp
_vooruit_8_Roxim_nieuw_bijzetlamp.jpg (1.24 MiB) 1119 keer bekeken
Met deze afstelling verblind die Lezyne lamp al behoorlijk, dus nog iets hoger afstellen is denk ik een goed idee (je kunt hem toch alleen gebruiken als er geen tegenliggers zijn). Nu heb je met beide lampen iets teveel een hot-spot net voor je fiets en zie je ruim voor je uit te weinig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie