De grote speedpedelec koplampen test

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij het bekijken van de tegenlicht foto's besef ik me dat ik met het maken van de foto's een fout heb gemaakt, en achteraf is het ook te zien in de "vooruit" foto's. Mijn fiets heeft voorvering, ik heb mijn koplamp afgesteld zodat hij tijdens het rijden goed staat. Als hij zonder berijder ergens staat (zoals bij het maken van de foto's) dan staat de koplamp dus hoger dan tijdens het rijden :bu:

Op de eerdere foto's is het al te zien: de M99 Pro schijnt daar duidelijk verder weg dan de M99 Mini Pro, terwijl dat verschil er in het echt zo goed als niet is:
_1_M99Pro_vs_M99MiniPro.jpg
_1_M99Pro_vs_M99MiniPro.jpg (1.67 MiB) 1044 keer bekeken
Met de tegenlicht foto's is het nog duidelijker, de M99 Pro verblindt in deze instelling.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tegenlicht, als eerste de M99 Pro, iets te hoog afgesteld dus:
Supernova M99 Pro, iets te hoog afgesteld (geen correctie voor voorvering)
Supernova M99 Pro, iets te hoog afgesteld (geen correctie voor voorvering)
tegenlicht_1_Supernova.jpg (2.21 MiB) 1042 keer bekeken
En de M99 Mini Pro:
Supernova M99 Mini Pro
Supernova M99 Mini Pro
tegenlicht_2_Supernova_mini.jpg (2.94 MiB) 1042 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De Roxim X4E Elite:
Roxim X4E Elite
Roxim X4E Elite
tegenlicht_3_Roxim.jpg (2.86 MiB) 1040 keer bekeken
De B+M IQ-X E:
B+M IQ-X E
B+M IQ-X E
tegenlicht_4_B+M.jpg (3.19 MiB) 1040 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tenslotte nog de grootlicht foto's. Bij de vorige koplamptest was de conclusie: dit wil je een tegenligger niet aandoen. Daar blijf ik bij:

Supernova M99 Pro met grootlicht:
Supernova M99 Pro met grootlicht
Supernova M99 Pro met grootlicht
tegenlicht_5_Supernova_grootlicht.jpg (2.05 MiB) 1038 keer bekeken
Supernova M99 Mini Pro met grootlicht:
Supernova M99 Mini Pro met grootlicht
Supernova M99 Mini Pro met grootlicht
tegenlicht_6_Supernova_mini_grootlicht.jpg (2.13 MiB) 1038 keer bekeken
Roxim X4E Elite met Lezyne 1600 XXL bijzetlamp:
Roxim X4E Elite met Lezyne 1600 XXL bijzetlamp
Roxim X4E Elite met Lezyne 1600 XXL bijzetlamp
tegenlicht_7_Roxim_bijzetlamp.jpg (1.67 MiB) 1038 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Deze foto's zijn zoveel mogelijk bewerkt zoals je het als tegenligger ook ervaart, maar je ogen kunnen veel meer contrast verwerken dan een camera. Mijn objectieve oordeel, waarbij ik het beeld van een correct afgestelde M99 Pro van de vorige koplamptest meeneem:

De Supernova lampen en de B+M lamp zijn prima om tegenin te kijken. De Roxim lamp verblindt meer, zelfs lager afgesteld zoals bij de nieuwe foto's. Alleen hoog afgesteld zoals bij de eerdere foto's is het echt erg. De simpele waarheid is dat die te hoge M99 Pro me niet eens heel vervelend opviel toen ik er tegenin keek (maar dat is wel met een ooghoogte van ongeveer 185 cm, dus hoger dan de gemiddelde automobilist), terwijl de Roxim X4E Elite meteen irritant was in die hogere afstelling.

De grootlicht functies zijn geweldig als je alleen op de weg bent, en nog veel beter wanneer een tegenligger zijn/haar grootlicht aan laat staan, maar dit wil je in normale omstandigheden je tegenligger echt niet aandoen. Verrassend genoeg is hierbij de M99 Mini Pro vervelender voor tegenliggers dan de M99 Pro, ondanks dat die volgens de spec minder licht opbrengst heeft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hieronder nog een foto van het tegenlicht van de Supernova M99 Pro naast het tegenlicht van de Roxim X4E Elite. Let op: de Supernova M99 Pro staat hier door een fout van mij te hoog afgesteld, de Roxim X4E Elite staat hier bewust lager afgesteld om minder te verblinden:
Supernova M99 Pro, te hoog afgesteld versus Roxim X4E Elite die bewust lager is afgesteld
Supernova M99 Pro, te hoog afgesteld versus Roxim X4E Elite die bewust lager is afgesteld
tegenlicht_M99Pro_vs_X4EElite.jpg (1.79 MiB) 1032 keer bekeken
Dit voorbeeld maakt pijnlijk duidelijk hoe slecht de spiegels in de Roxim lampen zijn. Ze schijnen simpelweg teveel omhoog. Als je nog eens terugkijkt naar de tegenlicht foto's, dan zie je met deze vochtige lucht bij de M99 Mini Pro en IQ-X E heel mooi een lichtbundel die omlaag gaat. Een correct afgestelde M99 Pro heeft dat ook, maar bij de Roxim zie je daar niks van. Die gooit het licht te veel alle kanten uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
betawax
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2019, 11:34
Locatie: Oostvlaanderen
Merk SP: Klever X
Km-stand: 5000

Dankjewel voor de test. Ik heb zelf een klever xspeed MY2019 met de B+M IQ-X met een lezeyne 1300 erbij. Want met de standaard lamp zie je ofwel dichtbij ofwel veraf maar geen van beide samen. Dat blijkt ook duidelijk uit de test. Het is dat ik niet veel meer rij wegens telewerk, anders ging er stante pede een M99 op…
Nogmaals dank voor het bevestigen van mijn ervaringen 😊
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Graag gedaan! Jij bedankt voor je terugkoppeling, dat is voor mij weer bevestiging dat ik niet de enige ben die de IQ-X niet toereikend vind.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 21 jan 2022, 22:18 En zo was het ineens een koude avond, midden januari-2022 waarop Peerke1960 en FreddyH gezamelijk vertrokken met 2 auto's en 4 speedpedelecs.
Knap werk en knappe verslaggeving, dankjewel heren ! :bf:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Ik ben erg tevreden over de Supernova mini. Ik rij veel vroeg in de morgen en s’avonds laat ivm wisseldiensten. Mijn route gaat veel over slecht verlichtte, verkeersluwe wegen en gebruik dus regelmatig het grootlicht. Zeker als het nat weer is. Het enige vervelende hierbij is dat niet goed duidelijk is tijdens het rijden dat het groot licht aan staat. Staat het lang aan dan wen je een het licht en het kleine blauw verlichtte knopje bij je hand valt niet op, ook omdat bij lange rechte stukken mijn handen vaak meer naar het midden van het stuur schuif en het lampje dan afgedekt wordt met mn handen. Het zou mooi zijn als er op de lamp zelf een signaaltje zou branden die aangeeft dat het grootlicht aan staat.

Mooie test trouwens en erg nuttig.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Plaats reactie