De grote speedpedelec koplampen test

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BramVerb schreef: 23 jan 2022, 10:33 Het zou mooi zijn als er op de lamp zelf een signaaltje zou branden die aangeeft dat het grootlicht aan staat.
De Pro heeft dat wel, daar zit een amber/blauw ledje aan de achterkant van de lamp waaraan je het kunt zien. Alleen op bijvoorbeeld een Stromer ST5 zie je dat lampje niet (of bijna niet) doordat de lamp half in het stuur ingebouwd zit. Bij mij is het ledje wel te zien, maar als het donker is vind ik het niet lastig om te zien of ik grootlicht aan heb staan of niet: op mijn route staan er altijd wel bomen oid aan de zijkant. Zonder die bomen is het een stuk lastiger.
Ik heb wel een paar keren gehad dat ik in beginnende schemer per ongeluk het grootlicht knopje bediend heb, kwam ik er thuis achter dat ik al enige tijd met groot licht aan reed :ai
(sorry, tegenliggers :bh: )
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rudymahieu
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 dec 2021, 09:28
Locatie: Kortrijk_be
Merk SP: Klever Xspeed Pure
Km-stand: 550

FreddyH schreef: 21 jan 2022, 23:04 Ik heb ook even aan de foto's gemeten wat het verschil in lichtopbrengst is. Dit heb ik gedaan door op 2 punten te kijken naar de lichtopbrengst, eentje ruim ver weg (punt 1) en eentje wat dichterbij (punt 2):
meetpunten.png

Ik heb die punten bij alle foto's met de hand neergelegd, steeds in het lichtere stuk van het asfalt en steeds zoveel mogelijk op dezelfde afstand maar wel op een plek waar de lamp fel is (dus soms wat verder naar links of net wat dichter bij). Het resultaat heb ik gemeten in licht stops, dat is een factor 2 in hoeveelheid licht (wordt bij fotografie veel gebruikt) en daarna vertaald naar lichtopbrengst.

Punt 1:
- M99 Mini Pro: -1/3 stop, dus 25% minder licht
- Z4E Elite: -0,6 stop, dus 50% minder licht
- IQ-X E: -1,13 stop, dus 119% minder licht

Punt 2:
- M99 Mini Pro: -1/6 stop, dus 12% minder licht
- Z4E Elite: +1/10 stop, dus 7% méér licht
- IQ-X E: -2,4 stop, dus 428% minder licht :shock:
Ik rij met de Klever x-Speed Pure.
Mijn licht: B+M IQ-X E , Daarvan kan ik inderdaad beamen dat het niet voldoende is om langs een onverlichte weg aan meer dan 35 te fietsen.
Licht is niet zomaar te vervangen door M 99 Pro?
Dank voordat goed gedocumenteerde overzicht.
Rudy
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rudymahieu schreef: 23 jan 2022, 15:30 Ik rij met de Klever x-Speed Pure.
Mijn licht: B+M IQ-X E , Daarvan kan ik inderdaad beamen dat het niet voldoende is om langs een onverlichte weg aan meer dan 35 te fietsen.
Licht is niet zomaar te vervangen door M 99 Pro?
Dank voordat goed gedocumenteerde overzicht.
Rudy
Ik vermoed van niet, de M99 Pro heeft een minimale spanning van 24 V nodig. Jouw B+M IQ-X E lamp werkt op 6-60 V dus het is een beetje afhankelijk van op welke spanning hij op jouw fiets werkt. Ik gok op 12 V, aangezien de andere lampen die door Klever geleverd worden op 12 V werken. Dat zou je even moeten meten met een multimeter oid.

Als het inderdaad 12 V is, dan zou de M99 Pro middels een relais en zekering direct op jouw accu aangesloten moeten worden:
aansluiting_M99Pro.png
aansluiting_M99Pro.png (61.92 KiB) 1041 keer bekeken
Als jouw lamp inderdaad op 12 V werkt dan vermoed ik dat een M99 Mini Pro wel direct op jouw fiets te zetten is. Jouw FM (evt. met navraag bij Klever) zou dat moeten kunnen beantwoorden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rudymahieu
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 dec 2021, 09:28
Locatie: Kortrijk_be
Merk SP: Klever Xspeed Pure
Km-stand: 550

FreddyH schreef: 23 jan 2022, 16:35Als jouw lamp inderdaad op 12 V werkt dan vermoed ik dat een M99 Mini Pro wel direct op jouw fiets te zetten is. Jouw FM (evt. met navraag bij Klever) zou dat moeten kunnen beantwoorden.
Ik vraag na bij de FH,
dikke merci voor de verhelderende info.
Rudy
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Graag gedaan! Laat je even weten wat de uitkomst is?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Mein B-Speed hat 12V. Ich habe die Supernova M99 Pure+ nachgerüstet. Die Leistung ist die gleiche wie bei der Pro, nur ohne Fernlicht.

Ich komme gut damit klar. Fernlicht wäre nice to have, aber wirklich nutzen könnte ich es nicht, da ich meistens Gegenverkehr habe.




Mijn B-Speed heeft 12V. Ik heb de Supernova M99 Pure+ achteraf ingebouwd. De prestaties zijn dezelfde als die van de Pro, alleen zonder grootlicht.

Ik kan er goed mee overweg. Groot licht zou leuk zijn om te hebben, maar ik zou het niet echt kunnen gebruiken omdat ik meestal tegenliggers heb.
Jellem
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:05
Locatie: Limburg
Merk SP: Klever x speed

FreddyH schreef: 23 jan 2022, 09:37 Graag gedaan! Jij bedankt voor je terugkoppeling, dat is voor mij weer bevestiging dat ik niet de enige ben die de IQ-X niet toereikend vind.
Die IQ-X staat er hier ook op, waardeloos ding! Ik rij iedere morgen met een extra lamp van 2000 lumen. Als ik deze op zet dan weet ik pas wat een goede lamp is
Cube kathmamdu 6-2019 tm 12-2021: 20000km
Klever x speed original 1-2022
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Op de Klever N Rogue wordt een eigen fabrikaat geplaatst. Is die ook al gebruikt op andere modellen?
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee, die is nieuw. De Klever N Rogue beta-test zal moeten uitwijzen wat we ervan mogen verwachten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En zodra ik een exemplaar een paar dagen kan lenen (gaat zeker een keer gebeuren) vergelijk ik hem gelijk even met de M99 Pro.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie