De grote speedpedelec koplampen test

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

mooie koplampentest weer FreddyH :ay
Ik zag je oproep te laat anders had ik wel willen meedoen en een SP bij Vietz mee kunnen nemen. Tja die Roxim op de ST3 blijft voor mij wel een hele belangrijke reden om niet voor een andere Stromer dan een ST5 te kiezen. Onlangs weer een paar ritten gereden op een ST3 in het donker en ik vind de Roxim niet volstaan om in het pikkedonker met 45km/u te rijden. Ik zie te weinig vooruit.
Zou toch mooi zijn als die M99 pro of mini gewoon als optie op alle SP's de norm zou worden of op z'n minst als optie te nemen is.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Barry schreef: 23 jan 2022, 22:36 mooie koplampentest weer FreddyH :ay
Ik zag je oproep te laat anders had ik wel willen meedoen en een SP bij Vietz mee kunnen nemen. Tja die Roxim op de ST3 blijft voor mij wel een hele belangrijke reden om niet voor een andere Stromer dan een ST5 te kiezen. Onlangs weer een paar ritten gereden op een ST3 in het donker en ik vind de Roxim niet volstaan om in het pikkedonker met 45km/u te rijden. Ik zie te weinig vooruit.


Tja. Die Roxim lamp is al een flinke vooruitgang tenopzichte van alles wat we daarvoor hadden. Kan je nagaan! Maar als je de bouwlamp gewend bent... Nee, dan is het lastig om zoiets te accepteren.

Ik zal eens kijken of het me een keer lukt om foto's te maken met mijn oorspronkelijke koplamp, da's helemaal gruwelijk slecht. Daarbij is zelfs de IQ-X die hier getest is geweldig...
We zijn dus al van ver gekomen, maar zijn er nog net niet.
Barry schreef: 23 jan 2022, 22:36Zou toch mooi zijn als die M99 pro of mini gewoon als optie op alle SP's de norm zou worden of op z'n minst als optie te nemen is.
Bij Klever is dat al het geval. Ik hoop dat ze bij Stromer ook een keer wakker worden. Veiligheid moet niet optioneel zijn, tenzij het een gloednieuwe techniek (op de fiets) is als ABS. Dat heeft nog even tijd nodig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Barry schreef: 23 jan 2022, 22:36Tja die Roxim op de ST3 blijft voor mij wel een hele belangrijke reden om niet voor een andere Stromer dan een ST5 te kiezen. Onlangs weer een paar ritten gereden op een ST3 in het donker en ik vind de Roxim niet volstaan om in het pikkedonker met 45km/u te rijden. Ik zie te weinig vooruit.
Zou toch mooi zijn als die M99 pro of mini gewoon als optie op alle SP's de norm zou worden of op z'n minst als optie te nemen is.
Dat heb ik met mijn ST3 toch niet, ook in het donker zie ik genoeg.
Maar vorige maand had ik een weekje een leen ST5 ABS, en hoewel ik de eerste dagen niet echt onder de indruk was van de M99 Pro, was ik dat wel toen ik de ST3 weer terug had. Vooral dan ga je het verschil pas goed merken, juist door wat je niet meer hebt.
De M99 pro geeft gewoon iets meer licht, dat Roxim gat is er uiteraard niet, en het straalt iets breder. Groot licht reikt ook wat hoger en verder. Al met al toch de betere lamp.

En Stromer mag inderdaad best op alle fietsen een M99 Pro als opties aanbieden, dan kan je als klant toch zelf kiezen of je je dure fiets nog duurder wilt maken met een nuttige toevoeging voor de donkere ritten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

Mooie test jongens, knap werk.

Ik ben van een BM IQ-X naar die Roxim van Stromer gegaan: enige verbetering daaraan vind ik de grootlichtfunctie. Ik herken bij de BM de bezorgheid in de bochten :D Bij de Roxim is het befaamde gat een grote frustatie, dat is toch gewoon een flinke ontwerpfout en slecht lensgebruik? Wat heb ik nu aan die bundel licht die mijn voorband verlicht :roll:
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenH schreef: 25 jan 2022, 12:32 Mooie test jongens, knap werk.
Bedankt!
JeroenH schreef: 25 jan 2022, 12:32Bij de Roxim is het befaamde gat een grote frustatie, dat is toch gewoon een flinke ontwerpfout en slecht lensgebruik?


Maar goed lensontwerp is niet triviaal, daarvoor heb je kennis en vooral veel tijd om te simuleren/experimenteren nodig. Supernova en B+M snappen dat, Roxim lijkt te denken: "boeiend, het verkoopt prima".
JeroenH schreef: 25 jan 2022, 12:32Wat heb ik nu aan die bundel licht die mijn voorband verlicht :roll:
Dan zie je dat je band niet lek is :bn: :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

FreddyH schreef: 25 jan 2022, 12:51
JeroenH schreef: 25 jan 2022, 12:32Wat heb ik nu aan die bundel licht die mijn voorband verlicht :roll:
Dan zie je dat je band niet lek is :bn: :lol:
Das hilft nicht wirklich, denn meiner Erfahrung nach sind die Reifen immer unten platt.



:D :mrgreen:



Dat helpt niet echt, want in mijn ervaring zijn de banden altijd plat aan de onderkant.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Bedankt mannen mooi verslag, zelfs de mini zonder pro doet het goed op onverlichte wegen (ST2 MY 2018) :ay
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Flyy schreef: 25 jan 2022, 16:28 Das hilft nicht wirklich, denn meiner Erfahrung nach sind die Reifen immer unten platt.

:D :mrgreen:

Dat helpt niet echt, want in mijn ervaring zijn de banden altijd plat aan de onderkant.
:bj :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jovdt schreef: 25 jan 2022, 16:59 zelfs de mini zonder pro doet het goed op onverlichte wegen (ST2 MY 2018) :ay
Uiteraard, in principe is dat dezelfde lamp als de Mini Pro. Dat grootlicht is soms wel handig hoor, maar de "gewone" lichtbundel is in 95% van de gevallen al veel meer dan geweldig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Mooie test. De M99 pro is de hoofdreden waarom ik voor de ST5 koos boven de ST3.
Op mijn Klever (X-speed ltd 2018) zat de B+M. Viel tegen. Heb die vervangen door de M99 pure+. Zelfde als de M99 pro maar zonder grootlicht en zowat de helft van de prijs (€202 bij bike-components). Bovendien 12V dus gewoon te vervangen zonder meer.

Wat me recent opviel: mijn 99 pro op de st5 verandert niet naar daglicht op klaarlichte dag. Op zich niet erg, maar vroeg me af of nog mensen dit merkten.
Plaats reactie