Ongeval op jaagpad BE

Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

FreddyH schreef: 18 feb 2022, 10:44 Ik denk even terug aan een koplamptest... Groot licht en zij worden uitstekend verlicht. Zou naast die knipperlichten (ander draadje) ook best verplicht mogen worden.
Eens, nou moet ik eerlijk zeggen, ik heb best een goede lamp op de ST5...toch wordt ik soms verrast door een wandelaar die donker gekleed op het fietspad waar ik mag rijden, wandelt.
Gelukkig zie je er ook wel steeds meer die verlichting om de arm hebben of een hesje.....zeker in donker regenachtig weer....dan is 45 km/h erg hard als je iets of iemand over het hoofd ziet.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 18 feb 2022, 11:06 Gelukkig zie je er ook wel steeds meer die verlichting om de arm hebben of een hesje
Ja, valt mij hier ook positief op. Tot een paar jaar terug waren het vooral hardlopers en enkele hondenuitlaters op onverlichte wegen met iets van reflectie/verlichting. Maar nu zie ik hier zelfs in de bebouwde kom steeds meer mensen met lichtarmbandjes (en een lampje aan hun hond, ook heel goed).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Valt me hier binnen de bebouwde kom ook op. In het buitengebied kom ik vooral kamikazetieners tegen. Donkere kleding op donkere fiets zonder enige verlichting of reflectie. En dat in een gebied waar donker ook echt donker is :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Kamikazetieners ? Ik noem dat potentiële orgaandonoren … :D
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bicarbonaat

Stromeur schreef: 18 feb 2022, 00:12
bennyb schreef: 18 feb 2022, 00:01
Bicarbonaat schreef: 17 feb 2022, 18:20 90% vd jaagpaden zijn niet voor SP rijders
Wees eerlijk, wie houd zich eraan ?
Drogreden.

Want wees eerlijk: waar schuilt het potentiële gevaar? Ik denk bij speed pedelec rijders die inrijden op voetgangers, die zich er totaal niet van bewust zijn dat er elk moment een geruisloze sp-er met 45km/u op ze af kan rijden (omdat een speed pedelec daar helemaal niet mag komen).
bij ongeval sta je wel als SP op een plek te blinken waar je niet mocht zijn.
tenzij je vluchtmisdrijf kan doen
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Golvas schreef: 18 feb 2022, 12:58 Kamikazetieners ? Ik noem dat potentiële orgaandonoren … :D
TOP ! Als je dan toch iets moet vervangen....dan liefst door iets jongers :ay
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

FreddyH schreef: 18 feb 2022, 10:44
Peerke1960 schreef: 18 feb 2022, 07:08 zij slecht of niet verlicht zijn en ik voorbij raas
Ik denk even terug aan een koplamptest... Groot licht en zij worden uitstekend verlicht. Zou naast die knipperlichten (ander draadje) ook best verplicht mogen worden.
Je eigen koplamp zo fel maken dat je wandelaars in zwarte kleding goed ziet betekend dat je iedereen er mee verblind. Ook de wandelaars die wel gewoon een reflectiejas aan hebben.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Robot Santa schreef: 19 mei 2022, 09:57 Je eigen koplamp zo fel maken dat je wandelaars in zwarte kleding goed ziet betekend dat je iedereen er mee verblind. Ook de wandelaars die wel gewoon een reflectiejas aan hebben.
Met mijn Supernova M99 Pro komt het maar zeer weinig voor dat ik wandelaars niet of laat zie. Dat is het voordeel van die brede lichtbundel: je ziet ruim voor je tot in de berm alles verlicht worden. Alleen in lastige situaties (regen en tegenliggers) is het soms verrassend, maar dan doe ik sowieso wat voorzichtiger.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik lees hier dat de schuld voor een mogelijk ongeval wel veel bij externe factor gelegd wordt, kamikaze tieners, slecht verlichte voetgangers, zwalpende ouderen/gepensioneerden, honden aan de leiband enz. En anders is de verlichting niet fel genoeg, de banden glijden weg, de bel te zacht, de claxon te hard en ga zo maar door.
Of je mag er niet rijden met een SP maar iedereen doet het, de wetgeving is niet goed... Het zal allemaal ook wel waar zijn en ik doe het ook daar niet van, en dat gaat al +22000Km goed, al ben ik ook al enkele keren goed weg gekomen en daar ben ik blij om.
Maar mijn gedacht, de grootste risico factor ben ik zelf... :az :ba
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat je meer in mijn opmerkingen (over kamikazetieners) leest dan ik er in schreef. Die kamikazetieners zijn vooral een gevaar voor zichzelf, zeker omdat die plekken buiten de bebouwde kom ook als sluiproute gebruikt wordt door automobilisten die zich Max Verstappen wanen.

Ik zorg ervoor dat ik de situatie goed kan inschatten. Als dat ook wat voor reden dan ook niet lukt dan gaat de snelheid eruit. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat ik onfaalbaar ben, maar ik doe er alles aan om mijn rubber beneden te houden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie