Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Peerke1960 schreef: ↑18 feb 2022, 13:30
Ho, ho, ik heb m gekocht toen de fiets net uit was, Gaande weg viel het mij op en ook de fm, dat de lagers vaak sneller slijten bij de ST1. Dat heet voortschrijdend inzicht. Het enige wat bij de koop opviel was dat de trappers van plastic zijn en niet van metaal zoals bij de ST3. Concreet, pendalen en trapas na 5000 km, de vooraslagers na 20000 km. Verder ontbeer ik groot licht, ook een must bij een echte commuterfiets.
Punt twee, ik wist bij aankoop niet dat ik zoveel zou gaan fietsen en 7 a 8 mille was me toen echt teveel. De fm is duidelijk geen psych en heeft mijn onbewuste voornemen niet uit me gepeurd toendertijd.
Overigens valt de "schade" in het niet bij de ellende die sommige echte commuterfietsen hebben.......
EN.... ,ik ben wel een beetje trots op het gegeven dat ik de ST1 heb met de meeste kilometers (bij deze fm) en mogelijk hier op het forum. Kom maar op...... 24000 km, wie meer.
Groetjes, Peter
Ik bedoelde met mijn opmerking, dat het eigenlijk niet normaal is dat een lager na 24000km versleten is. Dat er dan een opmerking gemaakt wordt, dat het er niet voor gemaakt is, snap ik. Maar dat het Stromer al overkomen is bij eerdere modellen en nu weer, dat snap ik niet. Zet er dan een betere (duurdere) lager in en prijs de fiets 100€ hoger.
En dat jij al 24000km hebt weggetrapt met een ST1 .......
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast.
Als ik het goed begrepen heb gaat het hier om het voorwiellager het het trapaslager. (Gelukkig!) niet het achterwiellager. De ST1 is dus prima geschikt voor duizenden kilometers, alleen deze slijtage-onderdelen moesten sneller dan verwacht worden vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromeur schreef: ↑18 feb 2022, 19:25
De ST1 is dus prima geschikt voor duizenden kilometers, alleen deze slijtage-onderdelen moesten sneller dan verwacht worden vervangen.
Deze slijtage-onderdelen moesten sneller dan verwacht worden vervangen omdat de gebruiker een alleweerrijder is die niet maximaal heeft ingezet op het beschermen van de kwetsbare componenten op zijn fiets tegen de atmosferische invloeden : de essentiële spatlap ontbreekt.
Idd de voorwiellager en vervangen onder garantie. En Golvas, heb ik geen spatlap..........?.. Was ik me nog niet opgevallen , toch vaker naar beneden kijken Heb er toch echt een .
Weet nu mijn onderschrift die ik nog niet heb en waar ik zelf ook alert op moet zijn: " stel je oordeel uit"
Groetjes Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Ik vind niet dat je zelf je fiets zou moeten aanpassen om hem aan de verwachting te laten voldoen.
Trouwens, een BB die 24000km meegaat vind ik eigenlijk gewoon aan de verwachtingen voldoen.
Deze is makkelijk te vervangen, niet eens zo duur en ook gewoon aan slijtage onderhevig door de krachten die optreden bij het op de pedalen staan, wat zeker geen gelijkmatige belasting op de lagers geeft.
(een achterwiel lager wat niet ontwikkeld is om makkelijk te kunnen vervangen zou wel langer mee moeten gaan)
Ik snap dat de term 'lagers' in combinatie met 'Stromer' direct allerlei achterwiellager-trauma's en de gebruikelijke klachtenregen oproept, maar dat is niet waar Peerke1960 het hier over had.
De lagers waar Peerke1960 het bij zijn ST1 over heeft zijn het voorwiellager en het BB-lager (BB=bottom bracket=trapas).
Topic geveegd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023