Ellio Elite review

MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Als ik nu voor de keuze zou staan zou het zomaar de Elliot hebben kunnen worden .Als ik het goed heb gezien koop je voor 7000 euro een speed pedelec die afgaand op de review van Stromeur zich kan met met en misschien wel beter is dan de Stomer of Klever.Er wel van uitgaande dat je een gemakzuchtig en wat lui fietsertje bent zoals ondergetekende :bh: Bij mijn Alpha kun je ook snelheid vasthouden terwijl je langzaam trapt en ik vind dat echt grappig , als de Elliot dat ook gewoon doet met windkracht 5 of 6 tegen zou ik een heel blij boomertje in de polder zijn :cool2: Stromeur bedankt voor weer een geweldige review , echt leuk om te lezen en super informatief
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarkSpartaan schreef: 26 mar 2022, 08:01 als de Elliot dat ook gewoon doet met windkracht 5 of 6 tegen zou ik een heel blij boomertje in de polder zijn :cool2:
Cruise control aan, doorplussen tot 53km/u op de display (in werkelijkheid nog steeds een niet malse 49km/u) en je houdt met twee vingers in je neus het tempo vast, zolang je maar iets van druk op de pedalen houdt. Feitelijk is het gewicht van je been op de trappers laten zakken al voldoende. Ik vrees alleen wel voor de actieradius met cruise control aan (niet getest door 'm leeg te rijden).

Ellio spreekt hiermee een compleet nieuwe doelgroep aan; mensen die niet op een speed pedelec stappen als je nog steeds (te hard) moet werken, zeker zodra de omstandigheden tegen zitten. Dat is met cc van de baan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Mooie, uitgebreide review. Misschien ga ik er ook wel eens langs voor een testrit. Is hier letterlijk om de hoek.
Het blijft natuurlijk een raar ding met een hoog plooifietsgehalte. Goed dat ze het probleem hebben opgelost waarbij je niet meer kon fietsen als de accu leeg is.
Ook wel een knoert van een accu om uit de fiets te halen. Persoonlijk vind ik het technologisch allemaal wat ver gaan. Het zal wel allemaal zijn nut hebben, tot er iets stukgaat. Het mag van mij toch wat ongecompliceerder zijn.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

JDNY schreef: 29 mar 2022, 14:47 Persoonlijk vind ik het technologisch allemaal wat ver gaan. Het zal wel allemaal zijn nut hebben, tot er iets stukgaat. Het mag van mij toch wat ongecompliceerder zijn.
Voor elk wat wils.
Een Stromer is voor mij ook meer technologie dan nodig om je te verplaatsen. Mooi ja, maar noodzakelijk, nee. En zoals je terecht opmerkt, tot het stuk gaat… Maar daar denkt een Stromer eigenaar waarschijnlijk ook anders over. En dat is gewoon prima zo, iedereen gelukkig.
SavingPrivateRyan
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2022, 18:48
Merk SP: Ellio
Km-stand: 4000

Fijne review👍. Ik heb sedert januari een Ellio en ik rijd er sindsdien elke dag mee naar mijn werk. 70km/dag, door weer en wind. Mijn auto staat sindsdien vast te roesten 😉
Ondertussen heb ik 4.000km op de teller…
De Ellio is wat mij betreft fantastisch… ik ben er zo tevreden over, dat ik onlangs een tweede aangeschaft heb voor mijn echtgenote! Zij had er nog nooit mee gereden, maar was na de eerste rit helemaal verkocht 😁.
Voor wie een speed-pedelec zoekt en:
- snel wilt kunnen rijden zonder veel moeite
- voldoende comfort zoekt
- geen (nutteloze) fantasietjes wenst
- zeer goede klantenservice belangrijk vindt
- onderhoud/herstel aan huis kan appreciëren
- betrouwbaarheid een must is
- een aanvaardbare prijs wel fijn vindt

Twijfel niet, en koop dan een Ellio!

Ik vond het uitzicht van de Ellio ook wat “apart”, maar het hele concept en rijplezier maakt dat meer dan goed. En alle andere speed-pedelec-rijders krijgen toch maar 1 ding van de Ellio te zien, namelijk het achterlicht 😉

Ik klink misschien als een verkoper van Ellio, maar voor alle duidelijkheid, ik heb niks met het bedrijf te maken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee hoor, je klinkt vooral als de laatste Firmware update (Saving Private Ryan) :mrgreen:

Welkom, en veel dank voor het delen van je ervaringen :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SavingPrivateRyan
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2022, 18:48
Merk SP: Ellio
Km-stand: 4000

😂 de laatste software-update is deels geschreven n.a.v. enkele opmerkingen die ik had doorgestuurd aan de mensen van Ellio… ik vermoed dat ze op basis van mijn voornaam op de titel gekomen zijn van de update 🙂 goeie film trouwens 😁
SavingPrivateRyan
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2022, 18:48
Merk SP: Ellio
Km-stand: 4000

Ik las hier ergens een reactie dat de Saving Private Ryan-update nu voor alle Ellio-rijders beschikbaar is. Dit is echter (nog) niet het geval. Deze update is nog steeds in Beta-fase, met een beperkt aantal Ellio-testrijders. Na fine-tuning zal deze in de nabije toekomst zeker beschikbaar worden voor iedereen (dixit een ingenieur van Ellio).
Stinus
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:44
Locatie: Westerlo
Merk SP: Ellio Original
Km-stand: 10000

Ik heb de vorige week zowel (nogmaals) de Ellio als de Klever X Alpha kunnen testen op mijn woon-werktraject.
En hoewel de X Alpha uiteraard een geweldige fiets is neig ik zowaar toch eerder naar de Ellio.
Ik heb een hele tijd geleden nog al eens op de Ellio gereden, maar die van vorige week was uitgerust met zowel een verende stuurpen (Kinect) als een verende zadelpen (by.Schulz), in mijn ogen echte must-haves op deze fiets.
De minpunten t.o.v. de Klever zijn de koplamp die op de X Alpha echt wel een pak beter is en het feit dat er volgens mij voorlopig nog geen winterbanden beschikbaar zijn voor op de Ellio. Niet onbelangrijk aangezien ik echt wel het hele jaar door ga willen rijden.
Ik zou graag de ST3 Pinion ook nog eens testen vooraleer ik een definitieve beslissing neem, hopelijk komt het daar in een van de volgende weken nog van.
Maar momenteel is de Ellio dus echt wel een kanshebber, ondanks de minpunten van hierboven.
Ik heb ook volgende vragen even gesteld via de website van Ellio, hierbij hun antwoord :

Gaat de Ellio nog beschikbaar komen in het zwart, zoals op het speed pedelec forum al een foto is verschenen :
"De zwarte Ellio was een win-actie en er is inderdaad maar één in omloop. Deze kleur behoort niet tot ons gamma. We hebben natuurlijk wel donker blauw als kleur én zwart met oranje gecombineerd als kleur (Ahooga limited edition)."

Gaan er in de toekomst ook winterbanden uitkomen voor de Ellio :
"De banden die we gebruiken kunnen in ieder seizoen gebruikt worden. Wij hebben echter klanten die winterbanden gebruiken op Ellio's. Ik zag recent iets passeren in de facebook-groep van Ellio (Ellio BE/NL) waar hier over gepraat werd onder de rijders. Sowieso interessant voor u om dit eens te bekijken. Wij zelf blijven uiteraard onze Ellio's innoveren en ontwikkelen. We zijn ook banden aan het bekijken maar meer kan ik hier niet over vertellen."

De M99 mini pro van bijvoorbeeld de X Alpha geeft veel beter/meer licht dan de Roxim. Bestaat de optie om de Roxim te vervangen door een ander of beter exemplaar?
"Wat betreft de koplamp is dit niet mogelijk. Wij hebben een uniek verhaal in die zin dat wij zowel een fabrikant als dealer zijn. Als fabrikant kunnen wij geen onderdelen wijzigen in ons productieproces zonder opnieuw alles te moeten homologeren. Als dealer kunnen wij wel nadat de fiets binnen is wijzigingen uitvoeren (bijvoorbeeld een zadel vervangen door een zadel van uw voorkeur), maar in het geval van de koplamp is dit complexer door de aansluiting in onze junction box. Een wijziging is hierdoor niet mogelijk. Gelukkig is de Roxim meer dan adequaat voor gebruik op onze fiets dus naar gebruik en functionaliteit zal dit zeker zijn werk doen. Wij hebben tot op heden ook nog nooit klachten gehad omtrent de koplamp of een vraag zoals die van u. Uiteraard zullen wij op dit vlak ook blijven innoveren dus uitsluiten dat we ooit van koplamp wijzigen is zeker mogelijk."
SavingPrivateRyan
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2022, 18:48
Merk SP: Ellio
Km-stand: 4000

Hallo Stinus, fijn om te horen dat je binnenkort misschien een collega-Elliorijder wordt! Ik rij zelf sedert januari dagelijks 70km met de Ellio, en heb eigenlijk nog niet één keer gedacht aan winterbanden… wat is eigenlijk het nut van winterbanden op een tweewieler? Bij sneeuw of ijzel gaan winterbanden je toch niet rechthouden? Bij een auto snap ik volledig het nut van winterbanden, maar bij een fiets veel minder…
Persoonlijk vind ik de koplamp (en het grootlicht) van de Ellio wel erg goed. Ik rij (vaak ‘s nachts) op stukken dijk zonder straatverlichting en heb nog nooit problemen met het zicht gehad. Ik heb wel een Lezyne LED-lamp op mijn stuur gemonteerd, maar niet voor een beter zicht, maar wel om beter gezien te worden. Die lamp staat dan op flits-modus om zo automobilisten hun aandacht op te eisen. Na een gebroken rib en geplette voet dankzij een automobilist die zijn voorrangsregels niet kent, weet ik hoe belangrijk zichtbaarheid is op de fiets… Succes met de aankoop van een speed-pedelec in ieder geval 👍
Plaats reactie