Met cijfers kan je veel maar zegt in dit geval niet alles. Als je spreekt over een draaimoment van 45-49Nm en dat gaat over een dd hub motor kan je dat niet vergelijken met 80Nm van een mid drive. Het ene zit al in het achterwiel (hub) en het andere moet nog langs de versnelling(en). Langs de versnellingen betekend dat het toerental veranderd en dus ook het koppel op het achterwiel. Toerental verhogen is koppel verlagen en andersom. Daar je achterwiel sneller kan dan je trapas… juist, je moet altijd naar beneden met dat mid drive koppel. Hetzelfde met cijfers over vermogen en koppel, zonder grafiek voor mij waardeloos, gewoon een cijfer en daar hecht ik geen belang aan. Ik ga wel op zoek naar de grafiek (of simulatie) en maak daarop mijn besluit en niet op marketing cijfers die enkel dienen om de klanten te verblinden met mooie getallen die maar de helft van het verhaal vertellen.
Ga test rijden en ervaar elke bike op jou manier, laat de marketing cijfers gewoon links liggen en ga uit van je gevoel/rit/bike. Neem zoveel mogelijk tips mee van dit forum om een idee te krijgen waar op te letten. Elke SP heeft pro’s en con’s zonder beter of slechter te zijn. Zaken als banden, zadelpen, zadel,… kan ook nog achteraf als die wens er is/komt.
Jij hebt andere wensen en noden dan ik, alleen jij kan voor jezelf de beste keuze maken.