Ellio Elite review

Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Knikmops schreef: 30 sep 2022, 10:32 Als je cc opzet bij een snelheid die je haalt door gewoon te trappen (48-49 op display), dan kan je die terug activeren na het afremmen door gewoon te trappen tot nét boven die 48-49km die je eerst had ingesteld. Dan hoef je dus niet met de knopjes te spelen. Je haalt dan niet de absurde snelheden van 52-53 op het display, maar het fiets wel zeer aangenaam eigenlijk (en de range wordt natuurlijk een stuk hoger).
Ik heb eigenlijk nog nergens een werkelijke range gezien van echte ervaringen, als je zo veel mogelijk op die 52-53 snelheid met cc rijdt, heb jij toevallig daar een concreet realistisch beeld van? En wat wordt dat met pakweg 4bft tegenwind? En tot welke tegenwind kan de ellio die snelheid überhaupt volhouden?
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Vigor schreef: 30 sep 2022, 13:11
Ik heb eigenlijk nog nergens een werkelijke range gezien van echte ervaringen, als je zo veel mogelijk op die 52-53 snelheid met cc rijdt, heb jij toevallig daar een concreet realistisch beeld van? En wat wordt dat met pakweg 4bft tegenwind? En tot welke tegenwind kan de ellio die snelheid überhaupt volhouden?
hier vind je één echte ervaring met de werkelijke range, fotos en berekeningen incluis :)
https://www.speedpedelecreview.com/foru ... 12#p121412

let wel, das dus één situatie, naarmate ik de bike bezit, zullen er nog bevindingen volgen natuurlijk.

Knikmops schreef: 30 sep 2022, 10:32 Als je cc opzet bij een snelheid die je haalt door gewoon te trappen (48-49 op display), dan kan je die terug activeren na het afremmen door gewoon te trappen tot nét boven die 48-49km die je eerst had ingesteld. Dan hoef je dus niet met de knopjes te spelen. Je haalt dan niet de absurde snelheden van 52-53 op het display, maar het fiets wel zeer aangenaam eigenlijk (en de range wordt natuurlijk een stuk hoger).
aha, dat wist ik dus niet!

als ik rijd met cc aan, en om welke reden dan ook is die gedeactiveerd, herbegin ik 'de procedure' telkens van het begin = rijden tot de gewenste snelheid en prutsen aan de cc knop....
Maar dus je hoeft niet meer op het cc knopje te duwen......gewoon doortrappen tot waar je hem had ingesteld en cc activeert automatisch terug vanaf die snelheid? :o

Ga ik morgen testen (als het niet regent)
Ruoma schreef: 23 sep 2022, 03:09 Ook mijn ervaring. Het went wel, maar idd altijd weer die knop indrukken en naar rechts klikken om bij te plussen etc. Voor een automatische versnelling was ik idd vele bezig met de cadans in te stellen bij het optrekken en de cruisecontrol te herstellen op topsnelheid +2.
eigenlijk moet je helemaal geen cadans instellen voor optrekken, tenzij je misschien écht het onderste uit de kan wil halen, maar heb al gemerkt dat het onnodige prutswerk en tijdsverlies is....je kan gewoon die CVT bak zijn werk laten doen en je bent in no time toch vertrokken en in de juist snelheid.

Ik rijd bijvoorbeeld constant op cadans 50, de zwaarste cadans, zelfs vanuit stilstand.
De CVT zet je toch in de juiste versnelling.
Cadans instellen hoef je, naar mijn mening, niet eens aan te komen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Riko schreef: 01 okt 2022, 23:10 eigenlijk moet je helemaal geen cadans instellen voor optrekken, tenzij je misschien écht het onderste uit de kan wil halen, maar heb al gemerkt dat het onnodige prutswerk en tijdsverlies is....je kan gewoon die CVT bak zijn werk laten doen en je bent in no time toch vertrokken en in de juist snelheid.
Mee eens. Dat is ook mijn ervaring.

En man-man-man wat voelt het na een paar weken Ellio rijden weer raar en overbodig om met een gripshifter (de PINION bak op mijn Klever ALPHA 45) te moeten schakelen bij het optrekken. Wat Ellio doet met de cadans - de berijder een vaste waarde laten instellen die bak gewoon zelf z'n ding laten doen bij het optrekken - is m.i. echt de toekomst van automatische/traploze versnellingsbakken. Ik heb geen seconde behoefte gehad om me tijdens het optrekken te bemoeien met wat de Ellio besloot te doen. De Elite trekt lekker vlot en intuïtief op; je hebt er als berijder helemaal geen omkijken naar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Riko schreef: 01 okt 2022, 23:10 Maar dus je hoeft niet meer op het cc knopje te duwen......gewoon doortrappen tot waar je hem had ingesteld en cc activeert automatisch terug vanaf die snelheid?
Die heb ik gemist toen ik er eentje mocht testen. Omdat ik het niet wist, of omdat het niet zo is dus, geen idee :mrgreen: Laat je even weten hoe dit zit?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Riko
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2022, 12:18
Locatie: Gent

Stromeur schreef: 01 okt 2022, 23:20
Riko schreef: 01 okt 2022, 23:10 eigenlijk moet je helemaal geen cadans instellen voor optrekken, tenzij je misschien écht het onderste uit de kan wil halen, maar heb al gemerkt dat het onnodige prutswerk en tijdsverlies is....je kan gewoon die CVT bak zijn werk laten doen en je bent in no time toch vertrokken en in de juist snelheid.
Mee eens. Dat is ook mijn ervaring.

En man-man-man wat voelt het na een paar weken Ellio rijden weer raar en overbodig om met een gripshifter (de PINION bak op mijn Klever ALPHA 45) te moeten schakelen bij het optrekken. Wat Ellio doet met de cadans - de berijder een vaste waarde laten instellen die bak gewoon zelf z'n ding laten doen bij het optrekken - is m.i. echt de toekomst van automatische/traploze versnellingsbakken. Ik heb geen seconde behoefte gehad om me tijdens het optrekken te bemoeien met wat de Ellio besloot te doen. De Elite trek lekker vlot en intuïtief op; je hebt er als berijder helemaal geen omkijken naar.
idd, ik zie dat zelfs de meer wijdverspreide fabrikanten ook reeds versnellingsapparaten aanbieden die werken als automaat, was het nu Enviolo or Rohloff, dat zal idd meer mainstream beginnen worden.
Stromeur schreef: 01 okt 2022, 23:24
Riko schreef: 01 okt 2022, 23:10 Maar dus je hoeft niet meer op het cc knopje te duwen......gewoon doortrappen tot waar je hem had ingesteld en cc activeert automatisch terug vanaf die snelheid?
Die heb ik gemist toen ik er eentje mocht testen. Omdat ik het niet wist, of omdat het niet zo is dus, geen idee :mrgreen: Laat je even weten hoe dit zit?
will do :cool2:
jdg072
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2022, 14:14
Locatie: Vlaams Brabant

Volgend weekend test rite met de Elite gepland. Ben benieuwd!
jdg072
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2022, 14:14
Locatie: Vlaams Brabant

Wat reed dat vlot. Ik had eerder al een Stromer ST3, R&M supercharger, en een ASKA getest, en deze steekt er echt wel bovenuit. Het voelt niet aan als een logge, zware fiets, ontdanks zijn werkelijk gewicht. Het rijden op "gelijke cadans" ipv zelf te moeten schakelen bij elke stop/start, is wel iets wat ik nooit eerder zag, en rijdt heel comfortabel. De kleine wielen is idd iets om aan te wennen.
Het enige wat ik zou willen upgraden is een voorvork vering. Snap ook niet goed waarom men de werkelijke snelheid niet kan displayen en er 4km/h bovenop gooit. Kwam nog bij dat dit de "goedkopere" fiets is, van alles wat ik op mijn test-lijstje had staan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jdg072 schreef: 10 dec 2022, 18:28 Snap ook niet goed waarom men de werkelijke snelheid niet kan displayen en er 4km/h bovenop gooit.
Dat doet elke speed pedelec fabrikant. En alle auto fabrikanten doen dat ook. Heeft te maken met aansprakelijkheid; als jij een snelheidsovertreding begaat dan kun jij nooit de schuld bij de fabrikant neerleggen omdat je snelheidsmeter een te lage snelheid aangaf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jdg072 schreef: 10 dec 2022, 18:28 Het enige wat ik zou willen upgraden is een voorvork vering.
Die is niet beschikbaar voor de Ellio Elite en Ellio geeft hier ook geen prioriteit aan helaas.

Op de nieuwe Ellio Marty - volledig geveerde cargobike - komt-ie wel:

viewtopic.php?t=5316

Helaas past de verende voorvork van de Marty niet op de Elite.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thaward
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jun 2020, 01:53
Locatie: Sint-Niklaas
Merk SP: Ellio original comfort
Km-stand: 1657

Misschien handig om te weten, de nu uitgeleverde Ellio's worden voorzien van Schwalbe Pick up's waar de gebruikers zeer tevreden over zijn qua grip in slechtere omstandigheden dan de alomgekende vroegere super moto..
2023: ELLIO elite comfort red 🇧🇪
Plaats reactie