Ellio Elite review

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Introductie

In de speed pedelec sector wordt regelmatig gebruik gemaakt van kennis en technologie uit de automotive industrie. Dat geldt niet in het minst voor de twee Vlamingen achter de Ellio: oprichters Tomas en Jorrit. Tomas werkte eerder bij Toyota en Jorrit wijdde de masterproef van zijn studie voor burgerlijk ingenieur voertuigtechnieken volledig aan de Ellio.

In 2017 richtten Tomas en Jorrit IntuEdrive op. IntuEdrive is het bedrijf achter de Ellio bikes. De Ellio, ontworpen en gemaakt in België, ging in 2020 in productie. En voor een start-up die nog maar zo kort op de markt is, doet de Ellio speed pedelec het erg goed.

Er is een actieve Facebook groep voor Ellio rijders en belangstellenden, die deze maand de 1.000 leden is gepasseerd. In de Facebook community zijn ook mensen van Ellio zelf actief.

Ellio heeft - naast het hoofdkantoor in Leuven dat tevens dient als showroom - inmiddels ook showrooms geopend in Gent en Kortrijk, en een 'contact point' in Aalst. Verder is de Ellio te koop bij 16 onafhankelijke dealers in België.

De Ellio is op dit moment alleen nog leverbaar in België. Woon je buiten België en wil je tóch een Ellio speed pedelec rijden: dat kan, maar dan zul je hem zelf moeten importeren via de aangewezen instanties en voor service ben je afhankelijk van Ellio en haar dealers in België. (Edit: er zijn onbevestigde plannen om de Ellio ook leverbaar te maken in Nederland. Misschien zelfs dit jaar nog.)


Ellio valt op om een aantal redenen:

- Ingenieus aandrijfsysteem met two-wheel drive en automatische traploze versnellingen
- Opvallend frame met kleine 20" wielen
- Hoog en persoonlijk service niveau
- Nauw contact met de Ellio community via Facebook


En na lang wachten is het eindelijk zover: ik mag de Ellio Elite speed pedelec onderwerpen aan een duurtest van een week. Het is er eerder niet van gekomen, omdat de afstand Harlingen - Leuven pakweg 350km enkele reis is. En hoe leuk het me ook leek: 700 kilometer in de auto voor een korte testrit is wel heel veel. Maar, dachten ze bij Ellio: als Stromeur niet naar Ellio komt, dan komt de Ellio toch gewoon naar Stromeur.

Begin vorige week is er een Ellio Elite speed pedelec bij mij thuis afgeleverd voor een uitgebreide review. Helemaal super.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Specificaties

De specs op de Ellio website zijn in die zin wat summier, dat b.v. merk en type van de verlichting, de remmen of optionele verende zadel- en stuurpen niet worden vermeld. Nu hier een Ellio staat hebben we meer informatie (maar omdat er geen merken en types op de website worden vermeld, kan Ellio eventueel switchen van type of leverancier, dus informeer jezelf voordat je bestelt als je hier waarde aan hecht).


- Twee-wielaandrijving: voorwielmotor en een 'middenmotor' die het achterwiel aandrijft
- Automatisch schakelsysteem met instelbare cadans van 50 tot 90 RPM.
- 1.150 Wh accu
- Tektro Dorado hydraulische schijfremmen voor en achter (beide 'two-piston')
- 20" Ryde Andra 40 velgen
- Schwalbe Super Moto X banden met zijreflectie
- Roxim Z4E Pro koplamp met 600 lumen dimlicht en 900 lumen grootlicht
- Roxim R3E achterlicht met remlichtfunctie
- Ellio 3,5" kleurendisplay
- No name ergonomische handgrepen (Ergon look-alikes)
- Selle Royal eZone gelzadel
- Bagagedrager, tot 25kg belastbaar, compatibel met het MIK clicksysteem
- Pletscher / Esge Flex standaard aan de achterbrug
- ABUS 5750 Shield PLUS ART-2 ringslot
- Stille lader (geen ventilator)

- Zithouding keuze tussen sportief (recht stuur, lage stuurpen) en comfortabel (riser stuur met backsweep, hoge stuurpen)
- Kleuren: Yankeez Blue, White Smoke en Ellio Red
- Optioneel: by.schulz G.2 verende zadelpen, Kinekt verende stuurpen, spatlap voor, fietsbel, anti-lekbescherming
- Maat: one size fits all

Prijs: vanaf € 6.495,-



Eerste indruk

Dit is 'm dan, de Ellio Elite high-speed e-bike in de uitvoering met recht stuur en optionele by.schulz G.2 verende zadelpen.

Uiterlijk heeft de Ellio Elite nog het meeste weg van de Klever B Speed: het is een vrij 'compacte' speed pedelec, op kleine wielen en met een urban uitstraling. Zo'n bike waarvan je in eerste instantie niet verwacht dat-ie 45km/u kan rijden. Maar dat kan de Ellio wel degelijk, met gemak zelfs.

Het frame voelt stevig aan, is netjes afgewerkt en heeft een mooie kleur blauw. In het centrum van het frame bevinden zich de accu, met een forse capaciteit van 1.150Wh, en de BMS. Dit technisch hart van de Ellio oogt wat bulky. Daar ontkom je bijna niet aan wanneer je er 65 Li-Ion cellen en de complete aansturing in kwijt moet. Stromer is één van de weinige speed pedelec fabrikanten die echt álles uit de kast trekt om kabels en elektronica in een frame te integreren. En je ziet wel aan de dikte van de schuine frame buis van de Stromer ST7 dat dit ook voor Stromer letterlijk een steeds grotere uitdaging wordt.

De accu en elektronica van de Ellio zijn omgeven met een kunststof behuizing. De accu is uitneembaar, zodat je 'm ook binnen kunt opladen. De meegeleverde lader heeft geen ventilator, dus hij is stil. De collega's zullen je dankbaar zijn wanneer je je accu op kantoor wilt opladen. Lastig is wel dat je de laadstatus van de accu niet op de accu of de display kunt aflezen tijdens het laden. De Ellio kan namelijk niet worden aangezet als hij op de lader is aangesloten.

Contra-intuïtief is dat de lader 1 x per seconde rood knippert tijdens het laden. (Ik dacht de eerste keer: heee rood = fout, wats aan de hand?)

Ellio Elite speed pedelec.jpg
Ellio Elite speed pedelec.jpg (229.59 KiB) 13450 keer bekeken

De mensen achter de Ellio vinden het belangrijk om niet zozeer fietsers op de Ellio te zetten, maar vooral automobilisten te verleiden om op de Ellio te stappen. Dat doet Ellio onder andere door hoog in te zetten op comfort. Dat zie je terug in de keuze van het zadel: een breed Selle Royal eZone gelzadel. De by.schulz G.2 verende zadelpen is optioneel, maar ik zou die er zeker bij nemen voor wat meer demping. Verder heb je de keus tussen een sportieve fietshouding met recht stuur en lage stuurpen, of een comfortabele fietshouding met een hogere stuurpen en een riser stuur.

Ellio zadel.jpg
Ellio zadel.jpg (250.12 KiB) 13450 keer bekeken

De bagagedrager kan belast worden tot 25kg en is compatibel met het Mik Click systeem. Ook reguliere fietstassen zoals die van Ortlieb passen eraan. Je moet dan wel de bij Ortlieb meegeleverde adaptertjes voor smalle buizen gebruiken.

Ellio bagagedrager.jpg
Ellio bagagedrager.jpg (561.16 KiB) 13450 keer bekeken

De koplamp is een Roxim Z4E Pro met 600 lumen dimlicht en 900 lumen grootlicht. Deze lamp kennen we al jaren van b.v. de Stromer ST3. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Supernova M99 MINI PRO-45 (of beter nog: de M99 PRO bouwlamp), maar ook deze Roxim koplamp voldoet prima en hij heeft grootlicht. Ik vind dat onmisbaar op een speed pedelec, zeker wanneer je door slecht of niet verlicht gebied rijdt.

Ellio koplamp.jpg
Ellio koplamp.jpg (111.61 KiB) 13450 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Display

Het 3,5" kleurendisplay is een flatscreen, ziet er mooi uit en is gemonteerd op de best afleesbare positie: midden op het stuur boven de stuurpen. De display geeft alle relevante informatie weer: snelheid, ondersteuningsstand, accu percentage, een schatting van de resterende actieradius, cadans, vermogen van de trapondersteuning, park/drive stand. dimlicht/grootlicht en natuurlijk de ODO meter. De laatst gereden rit wordt bijgehouden (afstand, tijd, gemiddelde snelheid), maar deze wordt gereset naar 0 zodra je de Ellio uitschakelt.

Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht van de functionaliteit. De Ellio is niet connected en heeft geen app. Hier liggen zeker nog kansen voor Ellio.

Ellio display 1.jpg
Ellio display 1.jpg (112.77 KiB) 13445 keer bekeken


In het menu kun je een aantal instellingen wijzigen. De belangrijkste twee zijn "opladen" en "dynamiek".


Ellio display 2.jpg
Ellio display 2.jpg (138.11 KiB) 13445 keer bekeken

Je kunt kiezen tussen de volgende drie oplaadmethodes:
Rijbereik (100%): Kies deze oplaadmethode als je het maximum rijbereik wil halen uit een volle lading.
Levensduur (80%): Kies deze oplaadmethode voor een betere levensduur van de batterij.
Opslag (40%): Kies deze oplaadmethode voor het opslaan van de batterij voor langere tijd, bijvoorbeeld in de winterperiode.
Hele fijne optie waarmee je de levensduur van je dure accu optimaal kunt bevorderen.

Bij 'dynamiek' kun je instellen hoe ijverig de Ellio reageert. Ik heb 'm op hoog gezet, lekker knallen met die bike :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bediening

De voet waarop de display is gemonteerd dient tevens als connectorpaneel; aan de onderkant komen alle kabels van en naar het stuur samen. De afwerking van de bekabeling had wel wat netter gemogen. Alles loopt buitenom en zoals we inmiddels gewend zijn bij speed pedelecs met technische snufjes, zijn dat behoorlijk wat kabels om te managen.

Verder vinden we op het stuur twee knoppenringen:

Met de linker knoppenring bedien je het grootlicht (die knop zit aan de voorkant en kun je bedienen met je wijsvinger), een tuimelschakelaar waarmee je de trapfrequentie (cadans) kunt instellen, de park/drive schakelaar waarmee je ook de begrenzer/cruise control aan en uit kunt zetten, en de toeterknop.

Rechts aan het stuur zitten de aan/uitschakelaar, de menuknop voor bediening van de display en de knop waarmee je de ondersteuning in stand 1, 2, 3 of 4 kunt zetten.

De knoppen werken allemaal prima, voelen goed aan en zijn makkelijk bereikbaar, maar er had van mij wel wat meer eenheid/afstemming in het design van de twee knoppenringen mogen zitten. Nu lijkt het alsof één persoon de linker knoppenring heeft ingekocht, en een ander de rechter (bij een andere winkel ook).

Ellio cockpit.jpg
Ellio cockpit.jpg (466.48 KiB) 13444 keer bekeken


In de praktijk maak je het meest gebruik van deze linker knoppenring:

Ellio knoppenring.jpg
Ellio knoppenring.jpg (298.32 KiB) 13444 keer bekeken


En de grootlichtschakelaar:

Ellio knoppenring 2.jpg
Ellio knoppenring 2.jpg (337.59 KiB) 13444 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aandrijving: twee motoren

Ellio onderscheidt zich van andere speed pedelecs door het unieke 2-wielaandrijvingssysteem. De Ellio heeft namelijk twee motoren: eentje zit in het voorwiel. Dat is 'gewoon' een achterwielmotor, maar dan in het voorwiel dus ;) De tweede motor van de Ellio bevindt zich achter de trap-as. Deze drijft via een Gates riem het achterwiel aan.

Beide motoren zijn 'brushless', dus slijtvast. En er zitten geen sensoren in de motor, waardoor je niet zoals bij Stromer het probleem hebt dat je, wanneer er onverhoopt één sensor in de motor defect gaat, een compleet nieuwe motor a 1.600 euro moet kopen omdat Stromer de sensoren niet los vervangt.

De voorwielmotor is compleet stil. De motor in het midden ruist licht, maar zodra je boven de 35km/u rijdt overstemt de rijwind dit en merk je er niks meer van.


Dit is de voorwielmotor:

Ellio voorwielmotor.jpg
Ellio voorwielmotor.jpg (462.91 KiB) 13442 keer bekeken

En op onderstaande foto zie je de 'middenmotor': die ronde unit met koelvinnen pal achter de trapas. Ik plaats middenmotor tussen aanhalingstekens, omdat de motor weliswaar in het midden zit, maar hij werkt niet op de trap-as, zoals bijvoorbeeld het bekende Bosch middenmotorsysteem. Deze Ellio motor drijft via een Gates riem het achterwiel aan:

Ellio middenmotor1.jpg
Ellio middenmotor1.jpg (474 KiB) 13442 keer bekeken

Maar let op: de riem aan de rechterkant van de Ellio is niet de riem van de motor. De Ellio heeft namelijk twéé riemen.

De rechter riem op de foto hierboven gaat vanaf het grote voortandwiel naar de versnellingsnaaf in het achterwiel. (Zo meteen meer over dat systeem.) Als je goed naar die foto kijkt dan zie je de tweede riem aan de andere kant ook lopen.

Op onderstaande foto zie je de linker riem, waarmee de motor in het midden het achterwiel aandrijft:

Ellio tweede riem.jpg
Ellio tweede riem.jpg (389.68 KiB) 13442 keer bekeken

Ellio is momenteel de enige speed pedelec met dit two-wheel-drive (2WD) systeem. En omdat een speed pedelec maar twee wielen heeft, is het dus ook meteen een 'all wheel drive' (AWD). Die term kennen we vanuit de autotechniek, daar wordt het ook wel 4x4 genoemd.

Het gedrag van de twee motoren afzonderlijk wordt softwarematig bepaald. Ook kan er op beide motoren geremd worden (dus niet alleen via de hydraulische schijfremmen). De verdeling tussen het werk dat de twee aangedreven wielen verzetten hoeft niet per se 50/50 te zijn. De software van de Ellio monitort continu de omstandigheden en past het aandrijfkoppel van de motoren hier individueel op aan.

Bijvoorbeeld: als het voorwiel grip dreigt te verliezen, dan regelt de software direct dat er minder vermogen naar de voorwielmotor gaat. Verder gaat er bij lage snelheid meer vermogen naar het voorwiel, terwijl op hogere snelheden juist de motor die het achterwiel aandrijft het meeste werk doet. Dit allemaal om ervoor te zorgen dat de bike optimaal stabiel blijft.

Uiteindelijk kan niemand beter dan Ellio zelf tot in detail uitleggen hoe dit aandrijfsysteem werkt en wat de voordelen ervan zijn. Ellio heeft dit eind vorig jaar uitgebreid uitgelegd in enkele duidelijke blogs. De blogs kun je hier lezen (E-bike aandrijvingen deel 1 t/m 3 en All-wheel drive (AWD)).

https://www.rideellio.com/blog-category/technologie
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Two-wheel drive: hoe rijdt dat dan?

Nou: heel erg fijn!

En ook nou: heel erg veilig. Dat heb ik op dag twee ervaren, toen ik op volle snelheid een noodstop moest maken voor een automobilist die zonder te kijken zijn wagen zo vanaf een uitrit de weg op schoof. Ik reed rond de 43km/u en moest volle bak in de remmen. Niks niet remtechniek voor/achter, niks niet balans houden of zoeken naar een uitwijkmogelijkheid, desnoods in de berm,.. geen tijd. Inknijpen die hohouwers en er het beste van hopen.

Op het moment dat ik mijn noodstop inzette betwijfelde ik of ik de Ellio wel onder controle zou kunnen houden en ik was bovendien bang dat een botsing met die auto niet te voorkomen was. Serieus, ik schrok me helemaal kapot. (Zal je ook net zien, dat je uitgerekend op zo'n moment op een test-bike rondrijdt die je nog niet zo goed kent).

Maar wat schetst mijn verbazing: het voorwiel hield 100% grip, het achterwiel raakte kort in een slip maar brak niet uit. De Ellio bleef kaarsrecht overeind en de remweg was verbluffend kort. Dit is natuurlijk allemaal subjectief, ik heb niks nagemeten, geen verantwoord-vergelijkende tests gedaan met andere modellen of wat dan ook. Ik kan voor mijn oordeel over deze prestatie van de Ellio alleen maar mijn ruime ervaring met veel verschillende speed pedelecs in de strijd gooien; ik was aangenaam verrast door hoe goed de Ellio zich hield bij deze noodstop.


Verder met het rijgedrag en de wegligging:


Ik ben bekend met het handje in de rug van een stevige achterwielmotor (Stromer, Klever). Ook heb ik regelmatig speed pedelecs getest met een Bosch middenmotorsysteem (TREK, R&M). En hoewel Bosch inmiddels aan Gen4 motoren zit en goeie verbeterstappen heeft gemaakt op het gebied van lawaai en kracht van de ondersteuning, vind ik een achterwielmotor nog altijd veel fijner. Hogere top- en cruisesnelheid (hard nodig op de rijbaan met de Nederlandse wetgeving) en het rijgevoel is minder saai.

De ervaring met de Ellio Elite komt het meest in de buurt van een krachtige, achterwiel-aangedreven speed pedelec, maar is net even anders. Je voelt meteen dat de twee motoren ervoor zorgen dat de bike 'in zijn geheel' wordt meegenomen. De Ellio vliegt niet onder je vandaan zoals mijn Klever X ALPHA 45 kan doen (daar rij je zo een wheelie mee), maar hij trekt toch razendsnel op. De Ellio doet daarin niet onder voor bijvoorbeeld een Stromer ST3.

Ook het doortrekken en bereiken van de topsnelheid gaat vlot. Onder goede omstandigheden is 50km/u op de display rijden geen enkel probleem. Ik moet daar wel bij vermelden dat de teller op de Ellio display een afwijking naar boven heeft van ca. 4km/u t.o.v. de werkelijke, GPS gemeten snelheid. Zowel bij het optrekken, doortrekken als op kruissnelheid rijden voelt de Ellio sterk en tegelijkertijd soepel aan. Je voelt aan alles dat de software die de twee motoren aanstuurt heel goed en vernuftig in elkaar zit. (Want: je voelt er helemaal niks van, de Ellio rijdt als een zonnetje.)

Combineer dit met het relatief lage zwaartepunt door de kleine 20" wielen en je zou zeggen dat de Ellio als een huis op de weg ligt. Toch is dat niet helemaal waar. Ik vind dat de Ellio behoorlijk nerveus stuurt. Dit komt volgens mij door de hoek van de voorvork gecombineerd met dat de kleine wielen op hoge snelheid wat 'stuiterig' reageren op een hobbelig wegdek. Ik ben zelf natuurlijk iets totaal anders gewend met mijn Klever X ALPHA 45 op 27,5" wielen én met richtingaanwijzers, dus ik hoef mijn handen nooit meer van het stuur te halen tijdens het rijden. Maar op de Ellio vond ik het echt niet prettig om bij een snelheid van boven de 40km/u, op een matig wegdek, al manoeuvrerend mijn hand van het stuur te halen om richting aan te geven.

Dit zit niet in de fiets zelf, die ligt supergoed op de weg. Het probleem zit alleen in de stuurinrichting. Het verlagen van de bandendruk loste dit niet voldoende op. Persoonlijk zou ik graag zien dat Ellio een verende voorvork (optioneel) beschikbaar stelt. Ik ben niet zo'n fan van verende stuurpennen (die kun je al wel bij een Ellio mee bestellen). Ik denk dat een verende voorvork het stuitergevoel beter weg kan nemen. Dan zal de bike nog steeds wat nerveus blijven sturen, maar als de stuiter eruit is, is de impact meteen veel kleiner.


Topsnelheid en kruissnelheid

Zoals gezegd rij je met de Ellio met volle ondersteuning en onder goede omstandigheden eenvoudig 50km/u op de display. Dit is in werkelijkheid ca. 46km/u.

Ook bij wind tegen (laten we zeggen windkracht 4) blijft de ondersteuning goed overeind. Je kunt dan nog steeds zonder al teveel problemen rond de 39-41km/u op de display blijven rijden. Als ik de Ellio op dit vlak tegenover een Stromer ST3 moet zetten, dan wint de Stomer het naar mijn idee nipt.


Toch lees ik op Facebook regelmatig dat Ellio rijders vol trots melden dat ze een Stromer voorbij gestoken zijn. Het is natuurlijk geen wedstrijdje, maar ik snap het genoegen wel wanneer je op je eigenwijze Vlaamse startup speed pedelec de Zwitserse design marktleider voorbij rijdt. Maar nu ik de topsnelheid van de Ellio ken, begreep ik aanvankelijk niet hoe iemand dit op een Ellio voor elkaar krijgt. Want de Stromer ST3 heeft én een hogere topsnelheid, én een fractie sterkere ondersteuning.

Het antwoord op die vraag is: cruise control! Daarover later meer. Eerst de versnellingen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Automatisch schakelsysteem

Ook voor de versnellingen heeft Ellio iets bijzonders bedacht. Of eigenlijk: slim geleend van Toyota. Mede oprichter Tomas werkte bij Toyota en liep al sinds 2008 rond met het idee om het Toyota hybride aandrijfsysteem - het Power Split Device (PSD) - van o.a. de Prius toe te passen op een e-bike: twee elektromotoren en een zogenaamde 'planetaire tandwielkast':

Planetaire tandwielkast.png
Planetaire tandwielkast.png (139.94 KiB) 13434 keer bekeken
Foto: rideellio.com


Wil je precies weten hoe dit systeem werkt? Ellio legt het in deze tech blog uit:

https://www.rideellio.com/blog/e-bike-a ... gen-deel-3


De versnellingen van de Ellio, met daarin dus zo'n planetaire tandwielkast, zitten in de achterwielnaaf. (Waar die rechter Gates riem naartoe gaat vanaf het voortandwiel.) Op een Ellio hoef je niet te schakelen. Je hoeft alleen de door jou gewenste cadans in te stellen en het aandrijfsysteem zorgt ervoor dat deze cadans volledig automatisch en traploos wordt aangehouden. De cadans kan in stappen van vijf worden ingesteld tussen de 50 en 90RPM.

De cadans kun je ook tijdens het rijden aanpassen. Dat doe je met de tuimelschakelaar op de linker knoppenring. Fijn als je bij b.v. bij wind tegen even een wat hogere trapfrequentie wil. Wel had ik het fijn gevonden als deze instelbaar was geweest tot 100 RPM i.p.v. 90 RPM. Al reed de Ellio met 80 a 85RPM ook verrassend lekker.


In eerste instantie vond ik het wennen. Ik schakel veel en zeker bij het optrekken ging mijn rechterhand aanvankelijk als vanzelf op zoek naar de bediening van de versnellingen. Maar dat hoeft dus niet. En na twee ritten was ik er helemaal aan gewend. Ook dit systeem rijdt lekker zeg. Ineens snap ik niet meer waarom ik überhaupt nog zou moeten schakelen, als een systeem dat helemaal automatisch kan doen? En traploos, geen tik-kloink, tik-kloink, tik-kloink meer zoals bij een derailleur. En ook geen voelbare stappen meer zoals bij mijn PINION bak. Met de hand schakelen voelt ineens zo... onnodig?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Park en Drive modus

Ik begrijp niet helemaal waarom het erop zit, maar de Ellio heeft een parkeerstand (Park) en een rij stand (Drive). Zodra je enkele seconden stil staat, gaat de Ellio automatisch in de parkeerstand, waardoor je niet meer kunt wegrijden. Je moet de Ellio dan eerst via de D/P knop links weer in de Drive stand zetten. Op dat moment zet de Ellio automatisch één van de twee trappers omhoog in de vertrekstand en kun je weg rijden.

Dat met die automatische trapper is leuk, maar wanneer je niet weet wanneer het stoplicht op groen springt en je moet 'ineens' weg, dan duurt het te lang om de bike in de Drive stand te zetten en te wachten totdat de trapper in de juiste positie staat. Gelukkig kun je het automatisch in de Park-stand gaan voorkomen door tijdens het stil staan de linker remhendel ingeknepen te houden.

Wat mij betreft had de hele parkeermodus eraf gemogen, en zou je de P/D knop alleen hoeven gebruiken om de trapper automatisch de vertrekpositie te zetten. Dat laatste is namelijk wel best handig. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Hoef je niet meer met de neus van je schoen de trapper omhoog te drukken.


Cruise control

Ellio rept in de handleiding met geen woord over 'cruise control', daar wordt alleen gesproken over de instelbare snelheidslimiet: tijdens het rijden kun je door de P/D knop naar rechts te drukken de snelheid waarmee je op dát moment rijdt instellen als snelheidslimiet. Heel handig wanneer je b.v. in een 30km/u zone rijdt. Hoef je niet meer op je snelheid te letten, dat doet de Ellio wel voor je.

Maar er gebeurt nóg iets wanneer je de snelheidslimiet instelt: de Ellio zorgt er op dat moment ook voor dat de bike automatisch op de door jou ingestelde snelheid blijft rijden, zolang je maar druk op de pedalen houdt. En die druk hoeft niet hoog te zijn; je kunt super relaxed peddelen en de motoren doen het werk wel.

Dit betekent dat je, bij harde wind tegen bijvoorbeeld, alleen even flink door moet trappen om de Ellio naar de 45-48km/u op de display te laten rijden. Daarna activeer je de snelheidslimiet/cruise control en hoepla: je rijdt met het grootste gemak van de wereld met wind tegen door op topsnelheid. Hetzelfde kun je doen wanneer te vermoeid bent om zelf hard genoeg te trappen om op hoge snelheid te blijven rijden en je toch zo snel mogelijk op je bestemming wil aankomen, of gewoon: omdat je het leuk vindt.

En DIT is dus ook de manier waarop Ellio rijders mensen op een Stromer het nakijken geven: zodra het maar een beetje tegen zit zet je de cruise control aan en je peddelt met twee vingers in je neus door met 45km/u.

Edit: toevoeging van een Ellio rijder:
paulchu schreef: 13 mar 2022, 21:31 En ja, het is echt dat je iedere speed pedelec rijder voorbij rijd (als dat is wat je zoekt). En dat komt inderdaad door de cruise control en dan met name een functie die je nog niet hebt genoemd. Je kunt de cruise control namelijk 'bijplussen'. Door de P/D knop naar rechts te bewegen zet je de cruise control aan, zoals je schreef. Maar door dezelfde knop vaker naar rechts te bewegen verhoog je de snelheid telkens met 2 km per uur. Dit kan tot een maximale display snelheid van 53 km per uur. De fiets blijft de snelheid vervolgens eenvoudig vasthouden.

Iets om op te letten: zodra je een rem inknijpt of druk van de pedalen haalt gaat de cruise control eraf, maar de begrenzer blijft wél actief. Even de P/D knop naar links duwen en de limiet is er ook af, dan rijdt-ie weer de toegestane 45km/u..


Is de Ellio Elite nog wel een echte "fiets" dan?

Hardliners zullen tegensputteren bij de mogelijkheden van de Ellio, en dan met name over de cruise control. Die protesteren ook tegen richtingaanwijzers op een Klever of ABS op een Stromer: 'Dat zijn toch geen fietsen meer'.

Persoonlijk zeg ik wél volmondig ja tegen al deze opties, kom maar door! Een speed pedelec is sowieso geen echte fiets; juridisch niet en ook niet omdat we toch al vals spelen door ons te laten helpen door een motor. Wil je "echt" fietsen en toch 45km/u knallen: op de racer stappen en laten zien wat je kunt.

De mensen achter de Ellio brengen de aandrijftechniek van speed pedelecs naar een compleet nieuw niveau, dankzij twee wiel-aandrijving, zeer geavanceerde software, cruise control en volledig automatisch én traploos schakelen. Ik vind dat persoonlijk ontzettend gaaf en zeker de tractie controle komt de veiligheid enorm ten goede, dat heb ik aan den lijve ondervonden.

Mensen die zulke technische snufjes t.b.v. extra luxe of veiligheid liever niet willen, omdat hun fietsershart het niet toelaat: ook begrijpelijk. Dan kies je gewoon een andere speed pedelec. Zonder al die technische hoogstandjes ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook :ay. En elke automobilist die Ellio hier wél mee de auto uit krijgt is er weer eentje :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Actieradius

Ik heb de Ellio accu niet helemaal leeg gereden. Belangrijkste reden hiervoor: als de accu van de Ellio leeg is, dan kun je er NIET meer mee rijden. (Dit in tegenstelling tot andere speed pedelecs, die dan gewoon een hele zware fiets worden.) Maar er is goed nieuws: Ellio is op dit moment nieuwe firmware aan het beta testen waarbij dit verdwijnt.

Edit 15-3-2022: Inmiddels is software update 'Saving Private Ryan' beschikbaar voor alle Ellio's. Vlak voor de batterij volledig leeg is gaat deze in slaapmodus. De fiets schakelt over naar 'limp-home' waardoor je onbeperkt door kunt rijden met de lege batterij. Eerder was dit niet mogelijk omdat Ellio zijn achtermotor nodig heeft om te kunnen trappen. Dat is nu verleden tijd.


Zonder de accu te hebben leeggereden is de verwachte actieradius - voor mij als kleine, lichte berijder (1,64m/57kg) met een gemiddelde conditie - onder goede omstandigheden en met volle ondersteuning maximaal 60 kilometer. Het lijkt wel een nauwelijks te nemen hobbel, die 60 kilometer: met de Ellio en 1.150Wh accu, een Stromer ST3 met 983Wh accu en een Klever X ALPHA 45 met 1.200Wh accu: met allemaal pers ik er 60km uit en dan houdt het op.

De cruise control zal de accu trouwens beduidend sneller leeg trekken. De display geeft een schatting van de resterende actieradius aan, maar zodra ik cruise control aan zet en lichtjes begin te peddelen, verandert er niks aan de waarde. Dat kan nooit kloppen, want ik laat de motoren dan veel harder werken.

Voor mensen met een ww-afstand tot een kilometer of 45 enkel, die kunnen bijladen op het werk, schat ik in dat deze 1.150Wh accu ruim voldoende is bij maximale ondersteuning onder uiteenlopende omstandigheden (zolang je maar niet de hele rit op cc rijdt).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie

Toegegeven: het design van de Ellio Elite is niet mijn smaak, maar toch heeft deze Ellio wel een beetje mijn hart gestolen. We verwijten het Stromer zo vaak: prachtige speed pedelecs maar nog té vaak gaat bij Stromer vorm boven functie. En dat is bij Ellio precies andersom: de twee Vlamingen achter de Ellio hebben een hele leuke, eigenwijze, geavanceerde speed pedelec met een keurige actieradius op de weg gezet.

De aandrijving van de Ellio Elite, met twee motoren/wielen die softwarematig onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd, het lage zwaartepunt en de cruise control maken van deze Ellio een fijne, veilige en comfortabele speed pedelec. Ook de instelbare cadans en traploos, automatisch schakelen werkt soepel en is prettig in gebruik. (Welk gebruik? Ja geen idee eigenlijk, want behalve de trapfrequentie instellen hoef je helemaal niks meer te doen, laat dat maar aan de Ellio over.)

Heeft de Ellio verbeterpunten?

Ja: de bike zelf ligt zeer stabiel op de weg, maar de stuurinrichting reageert wat nerveus. Dit kan mogelijk worden opgelost door de hoek van de voorvork aan te passen, of nog beter: er meteen een verende voorvork in te zetten. Dat zou het comfort ook aanzienlijk verbeteren. Wat mij betreft mag een verende voorvork hoog op het prioriteitenlijstje van Ellio.

Verder zou een uitbreiding van de display mogelijkheden, bijvoorbeeld door toevoeging van Bluetooth en een app, een leuke nice to have zijn. (Maar het is zeker geen must, ik ben gewoon vreselijk verwend op dat vlak.)


Al met al vind ik de Ellio Elite een goeie en technisch indrukwekkende speed pedelec. De bike heeft een aantal zeer interessante features die geen enkele andere speed pedelec heeft, en die de luxe en veiligheid absoluut ten goede komen.

Daar komt bij dat de mensen van het bedrijf achter de Ellio, IntuEdrive, erg sympathiek en toegankelijk zijn voor eindgebruikers. IntuEdrive heeft het serviceniveau (ze komen ook aan huis) bovendien écht hoog in het vaandel staan.


Dankjewel IntuEdrive, voor de kans om deze boeiende Ellio speed pedelec uitgebreid te testen :ay

Ellio Elite.jpg
Ellio Elite.jpg (557.61 KiB) 13431 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie