Ellio Elite review

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Stromeur schreef: 13 mar 2022, 17:46 Park en Drive modus

Ik begrijp niet helemaal waarom het erop zit, maar de Ellio heeft een parkeerstand (Park) en een rij stand (Drive). Zodra je enkele seconden stil staat, gaat de Ellio automatisch in de parkeerstand, waardoor je niet meer kunt wegrijden. Je moet de Ellio dan eerst via de D/P knop links weer in de Drive stand zetten. Op dat moment zet de Ellio automatisch één van de twee trappers omhoog in de vertrekstand en kun je weg rijden.

Dat met die automatische trapper is leuk, maar wanneer je niet weet wanneer het stoplicht op groen springt en je moet 'ineens' weg, dan duurt het te lang om de bike in de Drive stand te zetten en te wachten totdat de trapper in de juiste positie staat. Gelukkig kun je het automatisch in de Park-stand gaan voorkomen door tijdens het stil staan de linker remhendel ingeknepen te houden.

Wat mij betreft had de hele parkeermodus eraf gemogen, en zou je de P/D knop alleen hoeven gebruiken om de trapper automatisch de vertrekpositie te zetten. Dat laatste is namelijk wel best handig. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Hoef je niet meer met de neus van je schoen de trapper omhoog te drukken.
Als je afkomstig bent uit automotive industrie en je hebt bij Toyota gewerkt dan is het niet super verrassend dat je kiest voor een automaat. En iedereen die wel eens in een hybride Toyota heeft gereden weet wat te doen bij ‘P’ en ‘D’. Verder heeft elke automaat een flexibele cruise control. Je kunt de snelheid fixeren op een vaste waarde of deze ‘on the fly’ aanpassen of een maximum instellen.

Woon je op een makkelijke reisafstand van België dan is aanschaf zeker te overwegen.
Een NL kentekenbewijs aanvragen kan eenvoudig bij de RDW obv toelating in België.

Leuke informatieve review van de Ellio !
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Fijne review, leuk met die links naar de techniek blogs!

Bedankt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 13 mar 2022, 18:43 En iedereen die wel eens in een hybride Toyota heeft gereden weet wat te doen bij ‘P’ en ‘D’.
Dat maakt het niet logisch dat het op een SP verschijnt ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 13 mar 2022, 19:06 leuk met die links naar de techniek blogs!
Ja, die blogs zijn tof.

De Ellio website zit marketingtechnisch knap in elkaar, net als die van de meeste andere speed pedelec fabrikanten. Dat vind ik allemaal niet zo spannend. Maar juist aan die tech blogs, de handleidingen en de eisen die de mensen van Intuedrive aan hun eigen service stellen, zie je de meerwaarde van dit bedrijf. En het is ook meteen duidelijk dat er hele serieuze techneuten aan de basis van de Ellio staan.

Dat vind ik leuk :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Fijne review. Zeker een volwaardig alternatief voor de 'groten'.
Lekker fietsen...
paulchu
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2022, 21:13

Wat een leuke review! Zelf rijd ik sinds de zomer van 2021 ook op een Ellio. Eigenlijk kan ik al je punten bevestigen. Oké, hij ziet er niet zo stoer uit als een Stromer of een Klever, maar als je er op zit voelt het dat eigenlijk wel. Ik vind het heel prettig rijden zo relatief laag bij de grond. Ik kan de Ellio aan iedereen aanraden want het is gewoon een heel erg fijne fiets! En ja, het is echt dat je iedere speed pedelec rijder voorbij rijd (als dat is wat je zoekt). En dat komt inderdaad door de cruise control en dan met name een functie die je nog niet hebt genoemd. Je kunt de cruise control namelijk 'bijplussen'. Door de P/D knop naar rechts te bewegen zet je de cruise control aan, zoals je schreef. Maar door dezelfde knop vaker naar rechts te bewegen verhoog je de snelheid telkens met 2 km per uur. Dit kan tot een maximale display snelheid van 53 km per uur. De fiets blijft de snelheid vervolgens eenvoudig vasthouden. De Ellio is wat mij betreft het ideale vervoersmiddel voor de forens. Betrouwbaar, stabiel en je kunt heel relaxed de snelheid aanhouden die jij wilt, zodat je ongeacht het weer altijd op tijd op het werk en weer thuis kunt zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

paulchu schreef: 13 mar 2022, 21:31 Je kunt de cruise control namelijk 'bijplussen'. Door de P/D knop naar rechts te bewegen zet je de cruise control aan, zoals je schreef. Maar door dezelfde knop vaker naar rechts te bewegen verhoog je de snelheid telkens met 2 km per uur. Dit kan tot een maximale display snelheid van 53 km per uur. De fiets blijft de snelheid vervolgens eenvoudig vasthouden.
Aha! Dat wist ik niet. Dan kom je inderdaad aan de topsnelheid van b.v. een Stromer ST3. Waarbij de ST3 rijder veel harder moet werken om z'n topsnelheid aan te houden dan iemand op een Ellio met cruise control aan. De Ellio staat hier nog, dus ik weet al wat ik morgen na het werk ga doen: lekker een stukje vliegen :d3:

Dank voor de waardevolle toevoeging :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Blijft de fiets ook niet in D staan zolang je de rem ingegrepen houd? (als je bv voor het stoplicht staat).
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt :)
Stromeur schreef: 13 mar 2022, 17:46 Gelukkig kun je het automatisch in de Park-stand gaan voorkomen door tijdens het stil staan de linker remhendel ingeknepen te houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Knikmops
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2021, 20:12
Locatie: Antwerpen - Turnhout - Hoogstraten

Leuke review! Ik mis enkel nog het stukje van de achteruittraprem precies, wat toch ook wel echt uniek is aan deze fiets!
Plaats reactie