Ellio Elite review

asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

wally schreef: 16 mar 2022, 17:57
Stromeur schreef: 15 mar 2022, 21:26
Stromeur schreef: 13 mar 2022, 17:46 Ik heb de Ellio accu niet helemaal leeg gereden. Belangrijkste reden hiervoor: als de accu van de Ellio leeg is, dan kun je er NIET meer mee rijden. (Dit in tegenstelling tot andere speed pedelecs, die dan gewoon een hele zware fiets worden.) Maar er is goed nieuws: Ellio is op dit moment nieuwe firmware aan het beta testen waarbij dit verdwijnt.

Edit 15-3-2022: Inmiddels is software update 'Saving Private Ryan' beschikbaar voor alle Ellio's. Vlak voor de batterij volledig leeg is gaat deze in slaapmodus. De fiets schakelt over naar 'limp-home' waardoor je onbeperkt door kunt rijden met de lege accu. Eerder was dit niet mogelijk omdat Ellio zijn achtermotor nodig heeft om te kunnen trappen. Dat is nu verleden tijd.
Bovenstaande edit toegevoegd aan de review. Ook met de Ellio kun je nu zonder ondersteuning doorfietsen als je accu leeg is. Waardevolle firmware update!
Dit is werkelijk fantastisch! Het niet kunnen verder rijden met lege batterij is immers een no-go voor mij. Al valt het nog wel af te wachten hoe zwaar trappen die laatste kilometers dan niet zijn...
Het is in eerste instantie niet de bedoeling om te rijden tot je batterij leeg is. Niet gezond voor de levensduur van de batterij. Wanneer het dan toch voorvalt, zal het eerder door een technisch probleem zijn. Dit is dan weer uitzonderlijk. Dus hoeveel keer zal dit voorvallen? Dan is het nog altijd beter dat je kan trappen, hoe zwaar ook. Beter dan te moeten stappen met je fiets aan de hand.
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Of omdat je op je werk vergeten bent om je oplader aan te sluiten oid. Dit soort zaken is mij een aantal keren overkomen, vooral in de eerste paar jaren.
Nu is mijn accu ruimschoots groot genoeg zodat ik ook de rit naar huis gemakkelijk haal, maar ondertussen vergeet ik nooit meer om de lader aan te sluiten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

paulchu schreef: 13 mar 2022, 21:31 En ja, het is echt dat je iedere speed pedelec rijder voorbij rijd (als dat is wat je zoekt). En dat komt inderdaad door de cruise control en dan met name een functie die je nog niet hebt genoemd. Je kunt de cruise control namelijk 'bijplussen'. Door de P/D knop naar rechts te bewegen zet je de cruise control aan, zoals je schreef. Maar door dezelfde knop vaker naar rechts te bewegen verhoog je de snelheid telkens met 2 km per uur. Dit kan tot een maximale display snelheid van 53 km per uur. De fiets blijft de snelheid vervolgens eenvoudig vasthouden.
Getest, werkt inderdaad uitstekend. Je gaat kneiterhard zonder dat je er moeite voor hoeft te doen.

Wel viel me op, dat als de Ellio 52 a 53km/u op de display in cruise control rijdt, en je geeft 'm nóg een tikje (eentje teveel dus) dat de cruise control direct afslaat. Dat is irritant (ik zou 'geen reactie' verwachten). Maar verder: op de eindeloze Friese landwegen is dit een hele fijne feature om bij veel wind tegen tóch op snelheid te blijven, zodat je nog steeds zeker weet dat je op tijd op je werk aan komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Knikmops schreef: 14 mar 2022, 09:29 Ik mis enkel nog het stukje van de achteruittraprem precies, wat toch ook wel echt uniek is aan deze fiets!
Eerder niet getest omdat het niet in me opkwam dat de Ellio een terugtrap rem heeft. Tock niet goed opgelet bij het doorlezen van de handleiding :bu:

Van andere speed pedelecs ben ik gewend dat remmen op de motor gebeurt met de remhendels. De remsensoren geven de motor een seintje krijgt dat-ie moet afremmen. Bij een merk als Stromer is de kracht waarmee er op de motor geremd wordt bij het inknijpen van de remhendels instelbaar, en je kunt daarbij ook regeneratie (accu laadt op tijdens het remmen) aan of uitzetten.

Vandaag heb ik terugtraprem op de Ellio Elite eens geprobeerd. De Ellio remt dan af op de motoren en je ziet op de display dat de regeneratie start. (Regenereren doet de Ellio dus niet op de remhendels.)

Als 'echte' rem vind ik het moeilijk om aan de terugtraprem te wennen, dan gebruik ik liever de hydraulische schijfremmen. Maar dat is denk ik gewoonte. Als middelbare scholier had ik niet eens wat anders dan een terugtraprem, en het spaart inderdaad je rempads dus zo'n slechte gewoonte is het niet om daar waar je relaxed wil afremmen even achteruit te trappen. Als Ellio eigenaar zou ik zeker proberen om mezelf dit aan te leren.

De opbrengst van regeneratie is in vlak landschap verwaarloosbaar. Dat geldt voor elke speed pedelec met deze optie. Maar in gebied met serieuze/langere afdalingen lijkt mij de methode van remmen/regereneren via de terugtraprem ideaal!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Erwin_M schreef: 16 mar 2022, 13:30 Om terug te komen op de D/P schakelaar, deze heeft nog een extra functie. De walk-assist.
Deze kan je gebruiken als de fiets in P-staat samen met de + van de cadans knop. (linkerkant bovenste knop)
Dit is toch wel een zeer nuttige functie voor zo een zware fiets.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik ben vergeten om hier aandacht aan te besteden. Beetje beroepsblindheid denk ik, omdat mijn drie speed pedelecs tot nu toe (2 x Stromer en 1 x Klever) deze optie ook hebben. Superhandig wanneer je b.v. je loodzware speed pedelec (30 kilo is niks meer tegenwoordig) via een steile goot de fietsenkelder uit moet duwen.

Dank voor je aanvulling :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
coolrunnings
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 89
Lid geworden op: 19 mar 2022, 14:12
Locatie: Vlaams-Brabant
Merk SP: Stromer st3 pinion XL
Km-stand: 0

Is de Ellio verkrijgbaar in verschillende framematen? Dat kan ik precies nergens terugvinden op de site. Het lijkt mij een zeer goede en degelijke SP maar voor de groteren onder ons?
mrstrom

Stromeur schreef: 19 mar 2022, 22:26
Wel viel me op, dat als de Ellio 52 a 53km/u op de display in cruise control rijdt

En wat is je bereik dan op zo'n standje?
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

coolrunnings schreef: 22 mar 2022, 08:06 Is de Ellio verkrijgbaar in verschillende framematen? Dat kan ik precies nergens terugvinden op de site. Het lijkt mij een zeer goede en degelijke SP maar voor de groteren onder ons?
Gewoon op de Ellio website - FAQ - Gebruik:

Zijn er verschillende frame maten beschikbaar?
Ellio is er slechts in één framemaat en twee configuraties (sport en comfort). Naast de standaard configuraties is er veel mogelijk door stuur en zadel aan te passen. Deze aanpassingen bekijken we graag samen met jou. Bekijk via deze link de geometrie van Ellio of boek een testrit om te voelen of de zithouding geschikt is voor jou.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

coolrunnings schreef: 22 mar 2022, 08:06 Is de Ellio verkrijgbaar in verschillende framematen? Dat kan ik precies nergens terugvinden op de site. Het lijkt mij een zeer goede en degelijke SP maar voor de groteren onder ons?
Volgens Ellio zelf is de fiets geschikt voor mensen t/m 1.95m. Dus als je daar in de buurt komt of er overheen gaat kan het krap worden...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 22 mar 2022, 08:35
Stromeur schreef: 19 mar 2022, 22:26
Wel viel me op, dat als de Ellio 52 a 53km/u op de display in cruise control rijdt

En wat is je bereik dan op zo'n standje?
Heb ik niet meer kunnen testen. Als je op FB zit zou je de vraag eens in de Ellio groep kunnen gooien, daar zitten alle ervaringsdeskundigen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie