Ellio Elite review

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ruoma schreef: 21 jun 2022, 21:07 Ik vraag me af hoeveel watt of koppel de ellio motor heeft. Je leest meestal over 45-49 koppel, maar soms lees je over 80 koppel, weet niet juist meer bij welke fiets.
Met cijfers kan je veel maar zegt in dit geval niet alles. Als je spreekt over een draaimoment van 45-49Nm en dat gaat over een dd hub motor kan je dat niet vergelijken met 80Nm van een mid drive. Het ene zit al in het achterwiel (hub) en het andere moet nog langs de versnelling(en). Langs de versnellingen betekend dat het toerental veranderd en dus ook het koppel op het achterwiel. Toerental verhogen is koppel verlagen en andersom. Daar je achterwiel sneller kan dan je trapas… juist, je moet altijd naar beneden met dat mid drive koppel. Hetzelfde met cijfers over vermogen en koppel, zonder grafiek voor mij waardeloos, gewoon een cijfer en daar hecht ik geen belang aan. Ik ga wel op zoek naar de grafiek (of simulatie) en maak daarop mijn besluit en niet op marketing cijfers die enkel dienen om de klanten te verblinden met mooie getallen die maar de helft van het verhaal vertellen.
Ga test rijden en ervaar elke bike op jou manier, laat de marketing cijfers gewoon links liggen en ga uit van je gevoel/rit/bike. Neem zoveel mogelijk tips mee van dit forum om een idee te krijgen waar op te letten. Elke SP heeft pro’s en con’s zonder beter of slechter te zijn. Zaken als banden, zadelpen, zadel,… kan ook nog achteraf als die wens er is/komt.
Jij hebt andere wensen en noden dan ik, alleen jij kan voor jezelf de beste keuze maken.
Ruoma
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2022, 00:44

Wijze woorden. Zoals op elk forum geldt idd: je kan er uren op zitten voor de ultieme info, maar in levende lijve ondervinden geeft veel sneller uitsluitsel.
tom1981
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2022, 22:27
Locatie: zelem
Merk SP: elliot
Km-stand: 120

dag allemaal,

ik heb net een testrit achter de rug.
Op rechte stukken is de Elliot inderdaad ongeëvenaard maar wat me stoorde was dat telkens je remde, de cruisecontrole ( volledig terecht wel) uitviel en heel het gedoe met de knoppen terug opnieuw begon...
En als je de ondersteuning tijdens cruisecontrole verlaagd stijgt de actie radius. Misschien heb ik hier iets mis gedaan maar om telkens de cruise controle EN de ondersteuning naar een bocht terug te veranderen had ik meer het gevoel dat ik met knopjes aan het spelen was.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Ellio schakelt inderdaad net als een auto de cruise control uit zodra je remt.

Bij een auto kun je daarna de cruise control weer op twee snelheden aan zetten: op de snelheid die je op dat moment rijdt, of op de snelheid die je reed voordat je afremde.

In dat laatste geval hoef je bij een auto niet opnieuw het gaspedaal in te trappen. De snelheid klimt vanzelf weer omhoog naar het niveau voordat je remde. Bij de Ellio moet je na het afremmen eerst jezelf weer op snelheid trappen. Zodra je weer op snelheid bent gebruik je je cruise control knop (één keer) om die snelheid vast te houden.

Als je eenmaal gewend bent aan doe dit werkt bij de Ellio (ik had dat zelf na enkele ritten wel in de vingers) dan is het geen enkel probleem meer.


De Ellio Elite komt meer dan welke andere speed pedelec ook in de buurt van een "meetrapbrommer". Als je nog meer ondersteuning wil/nog minder zelf wil trappen, dan zou ik uitkijken naar een echte meetrapbrommer en geen speed pedelec.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
coolrunnings
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 89
Lid geworden op: 19 mar 2022, 14:12
Locatie: Vlaams-Brabant
Merk SP: Stromer st3 pinion XL
Km-stand: 0

Op bochtige wegen is een cruise control in de auto niet nuttig. En dat lijkt mij voor de Ellio net zo. Gebruik die alleen op langere relatief rechte stukken en dan lijkt het mij geen onoverkomelijk probleem. Als je die continu wil gebruiken op een parcours met veel bochten dan gebruik je die Cc waar die niet voor ontworpen is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

tom1981 schreef: 20 sep 2022, 22:37 En als je de ondersteuning tijdens cruisecontrole verlaagd stijgt de actie radius.
Dat lijkt me logisch. Stel, met een bepaalde ondersteuningsstand verbruikt het systeem 575 W energie en rijd je 40 km/h. Met een 1150 Wh accu houd je dat 2 uur vol en is de actieradius dus 80 km.
Nu verlaag je de ondersteuningsstand waardoor het systeem nog maar 400 W gebruikt. Zelf ga je iets harder trappen (geen idee of dat bij de Ellio ook zo werkt) en fiets je nog 35 km/h. Die 400 W houd je met volle accu 1150 / 400 = 2 uur en 52,5 minuten vol. Je actieradius is nu 100,625 km.

In de formule voor benodigde energie om een bepaalde snelheid vol te houden werkt de snelheid kwadratisch. Hoe langzamer je rijdt hoe zuiniger je dus rijdt. Halvering van snelheid is 4x minder energie!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

coolrunnings schreef: 21 sep 2022, 07:23 Op bochtige wegen is een cruise control in de auto niet nuttig. En dat lijkt mij voor de Ellio net zo. Gebruik die alleen op langere relatief rechte stukken en dan lijkt het mij geen onoverkomelijk probleem. Als je die continu wil gebruiken op een parcours met veel bochten dan gebruik je die Cc waar die niet voor ontworpen is.
Op een heel substantieel deel van de wegen werkt het prima en het zou een verademing zijn dat meer mensen het zouden gebruiken in plaats van dat gejojo in snelheid.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ALS je wagen cruise control heeft. Maar de strekking was: in de auto is het ook nogal zinloos als je op wegen rijdt waar je steeds moet afremmen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ruoma
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2022, 00:44

tom1981 schreef: 20 sep 2022, 22:37 ik meer het gevoel dat ik met knopjes aan het spelen was.
Ook mijn ervaring. Het went wel, maar idd altijd weer die knop indrukken en naar rechts klikken om bij te plussen etc. Voor een automatische versnelling was ik idd vele bezig met de cadans in te stellen bij het optrekken en de cruisecontrol te herstellen op topsnelheid +2.
Knikmops
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2021, 20:12
Locatie: Antwerpen - Turnhout - Hoogstraten

Als je cc opzet bij een snelheid die je haalt door gewoon te trappen (48-49 op display), dan kan je die terug activeren na het afremmen door gewoon te trappen tot nét boven die 48-49km die je eerst had ingesteld. Dan hoef je dus niet met de knopjes te spelen. Je haalt dan niet de absurde snelheden van 52-53 op het display, maar het fiets wel zeer aangenaam eigenlijk (en de range wordt natuurlijk een stuk hoger).
Plaats reactie