Ride OPIUM speed pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De meest complete Stromer rip-off die ik ooit gezien heb.

Eén van de oprichters van MTB Cycletech, George Merachtsakis, is de man achter deze nieuwe OPIUM speed pedelec, en hij komt ook nog eens uit Zwitserland.


De OPIUM speed pedelec is voorzien is van een 850W/48Nm achterwielmotor, riemaandrijving en PINION versnellingshub (9-speed op de OPIUM 4.0 en 12-speed op de OPIUM 6.0). De OPIUMs hebben een geïntegreerde 1.670Wh accu die via een range extender van 470Wh (alleen voor de OPIUM 6.0) uit te breiden is naar maar liefst 2.140Wh. De geïntegreerde accu is trouwens NIET uitneembaar.

Verder heeft de OPIUM óók ABS van Blubrake (alleen de OPIUM 6.0, en zelfs het luikje om de unit te servicen zit op precies dezelfde plek als bij Stromer), Wren verende voorvork, DRL in het balhoofd en volledige connectiviteit. De display is van FIT-System met bijbehorende app.

Tot slot: de OPIUM is uitgevoerd met Magura MCi remmen met dubbele zuigers en 203mm remschijven, Pirelli banden en een Lupine SL-X koplamp met high beam functie (één van de weinige onderdelen die niet 1 op 1 gekopieerd werd van Stromer).

De OPIUM 4.0 en 6.0 worden leverbaar in maar liefst 12 kleuren.


Nou doet dat laatste met al die kleuren mij wel héél erg denken aan de MTB Cycletech Code 45. Jeweetwel, die speed pedelec waar iedereen zo reikhalzend naar uitkeek en die helaas nooit echt leverbaar is geweest.

Dat zien gaat waarschijnlijk gebeuren in juli 2022, want OPIUM staat op Eurobike. Vanaf juli 2022 worden pre orders geaccepteerd en de OPIUM moet leverbaar worden vanaf het voorjaar van 2023. Hoe, waar, in welke landen of rechtstreeks? Geen idee.

De prijs zal naar verluidt tussen de 10 en 13k euro liggen. Geen rip-off prijsje dus, maar hele serieuze euro's.

Info: https://rideopium.com/

Opium_Farben_Web_07_Emerald_Green_Freisteller_new__RESIZED.png
Opium_Farben_Web_07_Emerald_Green_Freisteller_new__RESIZED.png (1011.71 KiB) 17486 keer bekeken
New dropout technology
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een Zwitser die wel spatborden kan ontwerpen :ay
Die heeft hij ook niet gekopieerd :mrgreen:

Verder is dit inderdaad vrij schaamteloos ja. Ik ben benieuwd of Stromer hier iets tegen kan doen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vermoed van niet. Heb net even met Stromer geappt; ze hebben er vorige week al lucht van gekregen. Ik denk dat ze wel even gaan loeren (en wellicht babbelen) op Eurobike.

OPIUM vergaloppeert zich volgens mij wel in de prijs. Natuurlijk hebben we allemaal weleens wat te zeuren over Stromers en hun nukken, maar om nou voor precies hetzelfde bedrag in zee te gaan met een onbekende start-up?

Ik zie het zo snel niet gebeuren, of je moet héél erg geen VanZijp spatbordverlenger willen en enórm graag op een roze speed pedelec rondscheuren. (Dat laatste snap ik natuurlijk volkomen.)

Opium_Farben_Web_05_Flamenco_Freisteller_new__RESIZED.png
Opium_Farben_Web_05_Flamenco_Freisteller_new__RESIZED.png (928.28 KiB) 17316 keer bekeken
New dropout technology
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Of als je een (op papier dan) nóg betere koplamp wilt dan de bouwlamp...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind die Lupine SL-X koplamp wel vet lelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 21 mar 2022, 22:04 Ik vind die Lupine SL-X koplamp wel vet lelijk.
Eventjes er recht inkijken, dan zie je daar niks meer van :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:shock:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ben benieuwd waar ze die accu gaan plaatsen, volle driehoek denk ik.
Verder zie ik niet direct een probleem. Onderdelen zijn door derden leverbaar. Startprijs is hoog, zeer hoog dus wat zal de service en prijzen van spare parts worden. Als ze ook Stromer hierin volgen denk ik dat het een dood geboren kalf zal worden. 2 x hetzelfde werkt niet, je moet je kunnen onderscheiden. Je kan de onderdelen ook voor de helft met winst verkopen maar dan moet er elders ook wat veranderen om de balans in het midden te houden. Ofwel mindere garantie ofwel de oorzaak vinden. In dat laatste kan Stromer nog flink verbeteren, en daar is dus ruimte voor nieuwe spelers. Kosten drukken om spare parts betaalbaar te houden ipv spare parts duur maken om de kosten te dekken. En in 1 ruk een betere betrouwbaarheid, als je dat klaar krijgt heb je klanten maar je hebt klanten nodig om dat klaar te krijgen, dus die hoge verkoopprijs is een domper.
Stel dat onderdelen de helft kosten en 1 op 1 uit te wisselen zijn? Daar moet reactie op komen van Stromer of ze verkopen geen onderdelen meer. Wie buiten garantie is zoekt en vindt…
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 21 mar 2022, 23:26 Stel dat onderdelen de helft kosten en 1 op 1 uit te wisselen zijn?
Gebeurt niet. Andere accu (capaciteit en fysiek formaat), range extender, andere boordcomputer. Dat leidt al meteen tot een andere controller en ander distributieboard (zelfs als dat slechts softwarematig is). De motor heeft ook andere specs dan die van de Stromer ST3 PINION (en daar is de OPIUM zo te zien een kopie van). Dan hebben we de duurste onderdelen wel gehad. DRL is ook anders, koplamp idem, voorvork lijkt wel dezelfde maar dat is niet het meest spannende onderdeel.

Je gaat voor een Stromer, of je gaat voor een OPIUM, inclusief de service en onderdelen die daarmee gepaard gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ziet er wel veelbelovend uit qua range en dergelijke. Het uiterlijk is idd wel echt zuivere ripoff! Maar ik denk dat dit wel eens mogelijks Stromer kan pushen tot iets beters niet?
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Plaats reactie