Fietsroute plannen via GPX naar smartphone

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Vandaag wat aan het stoeien geweest met het eenvoudig plannen van een route in GPX formaat met als doel mijn iphone als navigatie te gebruiken.De Android-app heb ik geen ervaring mee maar ik ga ervan uit dat de werken voor beide gelijk is.
Er zijn meerde wegen naar Rome maar eigenlijk ben ik best tevreden met deze uitkomst en de werking van de gratis functies van de app al heb ik hier nog geen langetermijnervaring mee. Daarom wil ik mijn werkwijze graag delen. Ik heb via zoeken nog niks kunnen vinden op "GPX", vandaar deze korte beschrijving. Wie weet heeft iemand hier wat aan. (en nee, ik heb geen deelname in 1 van deze bedrijven.....geloof ik :shock: )

Benodigdheden: Stap 1: Mijn favoriete tool om een fietsroute te plannen is Google Maps. Daar plan ik globaal een fietsroute en versleep ik de lijn richting de route van mijn voorkeur.

Stap 2: Om deze route om te zetten naar een GPX-bestand ga ik in een nieuw venster naar https://mapstogpx.com/ en plak ik daar de URL uit de adresbalk van Google Maps. Het GPX-bestand sla ik op.

Stap 3a: Ik upload het GPX-bestand naar de BikeGPX-website en scan daarna de QR-code op het scherm met de BikeGPX-app.

OF

Stap 3b: Ik verstuurd het GPX-bestand naar mijn telefoon, upload hem via mijn mobiel naar de BikeGPX-website en klik vanuit de website direct door naar de app zodat de route daar op die manier opgeslagen kan worden.

Aan- of opmerkingen zijn altijd welkom.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Zelf maak ik sinds kort gebruik van de app Komoot. Dan kun je eenvoudig routes maken op jet PC (IMac) en ze worden dan gelijk gesynchroniseerd met je iPhone. Vervolgens kun je aangeven dat je de route offline wilt gebruiken. Bevalt tot nu toe erg goed.
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Ik heb sinds kort een Wahoo Bolt V2 op mijn stuur, klein maar fijn, werkt perfect. Route thuis achter de computer maken in Komoot of RidewithGPS, via de Wahoo app op je telefoon uploaden naar je Wahoo computertje op het stuur. Fluitje van een cent.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Plaats reactie