JDNY schreef: ↑29 mar 2022, 10:10
Nadeel is ook dat (in mijn ervaring) Klever minder efficiënt omgaat met de energie.
Efficiëntie en energie verbruiken zijn 2 verschillende zaken. De meest efficiënte is daarmee niet altijd diegene die het minste energie verbruikt.
De max efficiëntie is voor elke DD hub op enkel 10den van % gelijk. Op welk toerental je max efficiëntie haalt kan wel verschillend zijn. Efficiëntie stijgt met het toerental tot max om daarna terug te dalen. Hoe hoger het toerental bij max efficiëntie hoe lager de efficiënte daaronder is.
Vb: Motor A haalt max efficiëntie bij 40 km/h en motor B bij 45 km/h. A haalt ook 45 maar zal sneller terugvallen bij wind/helling omdat er minder reserve (overschot aan koppel) is en zal op die snelheid minder efficiënt zijn.
A accelereert vlotter door het hogere koppel op lagere toeren. Bij max snelheid is B in het voordeel, alles onder 42 in het nadeel. Wil je dus 35km/h rijden is A efficiënter, wil je altijd 45 gaan is B efficiënter. Wil je een mix van vlotte acceleratie (=energie verbruiken) en toch 45 halen (en minder efficiënt zijn) moet je bij A zijn.
De gebruikte getallen zijn maar een voorbeeld.
JDNY schreef: ↑29 mar 2022, 10:10
Die Aska lijkt me dan een goed alternatief. Al blijft de vraag hoever je er echt mee komt op 1 akku.
Zeker testen.