Keuze speedpedelec voor lange afstanden

Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

noa_p schreef: 27 mar 2022, 15:16
Ik denk dat ik die 200km misschien iets te ruim heb ingeschat, volgens komoot is de afstand ongeveer 170km
Die 170 km is in de zomer makkelijk te doen met 2 Klever 1200 Wh accu’s. In ondersteuning 2 (stand 8 van de 15) rij ik in deze tijd al tussen de 90 en 100 km. Vorige week na 83 km accu gewisseld, ik had toen nog 19% over, gemiddelde snelheid over die 83 km was 32 km/u.

Ik zou voor een Klever met 2x 1200 Wh accu gaan, goeie betrouwbare fiets met achtermotor, dus als je eens echt wilt knallen, kan dat ook.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Peerke1960 schreef: 27 mar 2022, 20:08 Voordeel Van een Klever is dat een tweede batterij iets goedkoper is en makkelijker mee te nemen door de vierkante vorm. Nadeel is dat je een fietstas moet opofferen.
Nadeel is ook dat (in mijn ervaring) Klever minder efficiënt omgaat met de energie. Op een Stromer kom je verder met een gelijkwaardige accu. Ook heb ik op goed 2 jaar tijd 2 keer onder garantie een nieuwe accu gekregen van Klever. De Stromeraccu is er op 1 jaar tijd nauwelijks of niets op achteruitgegaan.

Als je echt veel last hebt van je rug, zou ik beide echter afraden. Ze rijden spartaans en een verende zadelpen helpt iets bij kleine oneffenheden maar bij grotere putten of verzakkingen bij betonplaten krijg je tocg serieuze kloppen. Je gebruikt dan uiteraard je benen als vering, maar ik ben ooit eens in het donker onverwacht in een put in de weg terechtgekomen op volle snelheid en werd bijna van mijn fiets gekatapulteerd. Die Aska lijkt me dan een goed alternatief. Al blijft de vraag hoever je er echt mee komt op 1 akku.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

JDNY schreef: 29 mar 2022, 10:10 Nadeel is ook dat (in mijn ervaring) Klever minder efficiënt omgaat met de energie.
Efficiëntie en energie verbruiken zijn 2 verschillende zaken. De meest efficiënte is daarmee niet altijd diegene die het minste energie verbruikt.

De max efficiëntie is voor elke DD hub op enkel 10den van % gelijk. Op welk toerental je max efficiëntie haalt kan wel verschillend zijn. Efficiëntie stijgt met het toerental tot max om daarna terug te dalen. Hoe hoger het toerental bij max efficiëntie hoe lager de efficiënte daaronder is.
Vb: Motor A haalt max efficiëntie bij 40 km/h en motor B bij 45 km/h. A haalt ook 45 maar zal sneller terugvallen bij wind/helling omdat er minder reserve (overschot aan koppel) is en zal op die snelheid minder efficiënt zijn.
A accelereert vlotter door het hogere koppel op lagere toeren. Bij max snelheid is B in het voordeel, alles onder 42 in het nadeel. Wil je dus 35km/h rijden is A efficiënter, wil je altijd 45 gaan is B efficiënter. Wil je een mix van vlotte acceleratie (=energie verbruiken) en toch 45 halen (en minder efficiënt zijn) moet je bij A zijn.
De gebruikte getallen zijn maar een voorbeeld.
JDNY schreef: 29 mar 2022, 10:10 Die Aska lijkt me dan een goed alternatief. Al blijft de vraag hoever je er echt mee komt op 1 akku.
Zeker testen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JDNY schreef: 29 mar 2022, 10:10 Die Aska lijkt me dan een goed alternatief. Al blijft de vraag hoever je er echt mee komt op 1 akku.
Of een B-Speed. Stukken goedkoper, rechte zit, gemakkelijk om 2 accu's mee te nemen (of zelf een 1.5-2 kWh range extender te maken), veel meer bewezen techniek, ...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 29 mar 2022, 11:33
JDNY schreef: 29 mar 2022, 10:10 Die Aska lijkt me dan een goed alternatief. Al blijft de vraag hoever je er echt mee komt op 1 akku.
Of een B-Speed. Stukken goedkoper, rechte zit, gemakkelijk om 2 accu's mee te nemen (of zelf een 1.5-2 kWh range extender te maken), veel meer bewezen techniek, ...
Inderdaad, de B moet je zeker ook testen. Wat betreft comfort eentje van de betere SP’s.
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

FreddyH schreef: 29 mar 2022, 11:33 Of een B-Speed. Stukken goedkoper, rechte zit, gemakkelijk om 2 accu's mee te nemen (of zelf een 1.5-2 kWh range extender te maken), veel meer bewezen techniek, ...
Volgende week heb ik de mogelijkheid om in een uur tijd verschillende speedpedelecs te testen, Klever is ook van de partij maar weet nog niet welke modellen ze voorzien, als de B-speed aanwezig is rijd ik er zeker ook eens mee.

Wat is een 1.5-2 kWh range extender?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

noa_p schreef: 29 mar 2022, 18:51 Volgende week heb ik de mogelijkheid om in een uur tijd verschillende speedpedelecs te testen, Klever is ook van de partij maar weet nog niet welke modellen ze voorzien, als de B-speed aanwezig is rijd ik er zeker ook eens mee.

Wat is een 1.5-2 kWh range extender?
Ik heb de vraag even aan de marketing mensen van Klever gesteld, kom ik op terug.

Een range extender is een aan de accu parallel aangesloten battery pack. Die wordt dan gelijktijdig feet de gewone accu gebruikt, je hebt dan geen accu wissel of ander gedoe (accu's na elkaar opladen en zo). Nadeel is dat je wat kennis nodig hebt om het goed en veilig te maken.

Forumlid Flyy rijdt met een B-Speed met range extender rond. Het koffertje voorop zijn fiets zit vol met Li-Ion cellen :ay
viewtopic.php?p=103614#p103614
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Mein Extender hat nur 12s8p 1000Wh, da 2900mAh Zellen verwendet wurden.



Mijn extender heeft slechts 12s8p 1000Wh aangezien 2900mAh cellen werden gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Klopt, maar je kunt die extender uiteraard zo groot maken als je wilt... Je budget en de koffer geven de limiet aan...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

FreddyH schreef: 29 mar 2022, 19:03 Forumlid Flyy rijdt met een B-Speed met range extender rond. Het koffertje voorop zijn fiets zit vol met Li-Ion cellen :ay
Dat vraagt toch heel wat kennis en ervaring om zelf je batterijen te bouwen, niet?, zelf zou ik het niet aandurven om dat te doen, ik heb al enkele filmpjes zien passeren van fietsbatterijen van bedenkelijke kwaliteit die ontploffen en daar steek je je hele huis mee in de fik als je pech hebt :)
Plaats reactie