Keuze speedpedelec voor lange afstanden

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Plus de weerstand van de motor. Met mijn SP met lege accu fiets ik met normaal weer zo'n 18-25 km/h, met mijn gewone fiets (Batavus Personal Bike, dus niet iets sportiefs of zo) fiets ik typisch 5 km/h sneller.

Hou er wel rekening mee dat als je met je SP met lege accu fietst, dat je dan in Nederland alsnog gewoon op de rijbaan moet als er een fietspad naast ligt :ck:

Ofwel: beter zo regelen dat je het ruimschoots niet nodig hebt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Stromeur schreef: 31 mar 2022, 18:48 Jawel, alleen 'weerstand' van het feit dat je een SP van 30 kilo vooruit moet trappen hou je altijd.
Mijn gewone e-bike is ook niet bepaald licht maar je voelt duidelijk de weerstand van de motor als je trapt, alsof je tegen een helling op moet. Ik vroeg mij enkel af of er bepaalde merken zijn waar dat niet het geval is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

noa_p schreef: 31 mar 2022, 21:34 Mijn gewone e-bike is ook niet bepaald licht maar je voelt duidelijk de weerstand van de motor als je trapt, alsof je tegen een helling op moet. Ik vroeg mij enkel af of er bepaalde merken zijn waar dat niet het geval is.
Volgens mij is dat bij elke e-bike zo. Naar wat ik begrepen heb (maar zelf niet ervaren) is een middenmotor hierin iets gunstiger dan een achterwielmotor.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

FreddyH schreef: 31 mar 2022, 19:51 Hou er wel rekening mee dat als je met je SP met lege accu fietst, dat je dan in Nederland alsnog gewoon op de rijbaan moet als er een fietspad naast ligt :ck:
Ofwel: beter zo regelen dat je het ruimschoots niet nodig hebt!
Ik had het eerder over het uitvallen van de ondersteuning om andere redenen, dus genoeg in de batterij maar de electronica laat het om een of andere reden afweten, dan moet je ook nog voorruit geraken en als je SP dan als een gewone fiets trapt, het gewicht van de fiets buiten beschouwing gelaten, scheelt dat toch heel wat. Mocht mij dat overkomen in Nederland dan ga ik toch het fietspad op want ik ben nog niet levensmoe :) Trouwens, maakt de politie daar geen uitzondering op bij een controle? Je fiets wordt op dat moment namelijk niet meer elektrisch ondersteund en dat kan je aantonen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

noa_p schreef: 31 mar 2022, 21:41 Mocht mij dat overkomen in Nederland dan ga ik toch het fietspad op want ik ben nog niet levensmoe :) Trouwens, maakt de politie daar geen uitzondering op bij een controle? Je fiets wordt op dat moment namelijk niet meer elektrisch ondersteund en dat kan je aantonen.
Ik ook, maar je hebt wel kans op een boete. Of je fiets nu wel of niet ondersteund: het is voor de wet een bromfiets en die mag niet op het fietspad. Ook niet als je met 8 km/h naast je zoontje meefietst omdat je die eerst naar school brengt voordat je naar je werk gaat.

Of een agent je wel of niet beboet is een gok. De een gaat op zijn/haar strepen staan, de ander snapt je en zegt er zelfs bij dat je een juiste keuze gemaakt hebt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Officieel zul je moeten gaan lopen met je SP aan de hand, als je het fietspad op wil bij een storing.

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat een handhaver je beboet, wanneer je jouw keuze rustig en beleefd onderbouwt bij een staande houding. Met in het achterhoofd het idee dat handhavers worden geacht te handelen naar de geest van de wet, niet naar de letter van de wet.

Mocht je er toch eentje treffen die een bon uitschrijft, dan zou ik die op dat moment incasseren en er thuis meteen tegen in beroep gaan. Rechters hebben dat letter/geest-ding doorgaans wel begrepen en als een storing betekent dat je wettelijk de keus hebt tussen je leven wagen op de rijbaan, of b.v. 25 kilometer lopen met 30 kilo fiets aan de hand, dan zie ik wel gebeuren dat de boete nietig wordt verklaard.

Maar sowieso: what are the odds.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Stromeur schreef: 31 mar 2022, 22:22 Maar sowieso: what are the odds.
Dat je ondersteuning uitvalt? Zal niet veel voorvallen maar is toch niet onwaarschijnlijk aangezien ik het toch vermeldt zie op dit forum. Maar blijkbaar trapt elke ebike zwaar zonder ondersteuning, bij kortere ritten voor woon- werkverkeer niet zo een groot probleem maar wel als je ver van huis bent tijdens een uitstap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat Stromeur doelt op de kans dat je aangehouden wordt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yup.

Risico-inschatting op storing en niet goed kunnen doorfietsen snap ik. Het risico dat je daarbij ook nog wordt aangehouden én beboet vind ik verwaarloosbaar. (Dus: nu niet druk over maken en oplossen als het zich aandient.)

Het risico op volledig stil komen te staan door een storing is trouwens, op de verkochte aantallen, ook relatief klein. Maar de impact is groot, dus inderdaad een factor om mee te wegen. Bijvoorbeeld in het besluit om jezelf te verzekeren voor pech onderweg.

Mijn overweging bij onoplosbare pech is: speed pedelec bij een boer stallen, taxi bellen om me naar huis te brengen en terug naar de boer met de auto om m'n SP op te halen. (Dat is mij in vijf jaar tijd met drie eigen speed pedelecs en een stuk of tien test-bikes t.b.v. reviews nog nooit gebeurd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn overweging is dan ook gewoon door te fietsen. Duurt wat langer maar je komt er dan ook wel.

Behalve die keer dat mijn voorvork afgebroken was, toen heb ik mijn voorwiel met halve veerpoot eraan provisorisch op de bagagedrager vast gemaakt en heb ik de laatste 3 km voorvork omhoog houdend verder gelopen. Om het nog irritanter te maken: dat was met SPD-SL schoenen aan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie