Levensduur Stromer batterij

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 01 jun 2022, 07:50
Jins schreef: 31 mei 2022, 22:11 Ik stel het volgende voor: probeer je accu aan een serieuze diy te geven/verkopen zoals ook je bedoeling is. Lukt dat niet dan markeer jij het interne van je accu, ik kom hem persoonlijk ophalen, verwijder het BMS met foto’s met jou markering en zonder BMS, zet de boel weer in elkaar en breng ze terug zodat jij ze kan testen of ze het nog doet. Doet ze het niet heb je niets verloren, je hebt nog steeds een defecte accu (en ik heb zinloos met de auto gereden). Doet ze het wel dan weet ik hoe het BMS te omzeilen en is revisie van elke Stromer accu mogelijk. Niet dat ik accu’s wil gaan reviseren (kunnen wel maar daar heb ik gewoon de tijd niet voor) maar samenwerking (met evt een revisie bedrijf) is dan wel mogelijk. Of je hebt zelf interesse om even enkele cellen aan elkaar te zetten :D
Verklaar je nader, ik snap niet wat je gaat doen.

Je verwijdert het BMS met foto's van mijn markering? en je maakt fotos zonder BMS?
Dan zet je hem weer in elkaar zodat ik kan testen. Maar dan heb ik toch het zelfde terug, kapotte cellen in mijn accu. Waarom zou hij dan wel werken?
Dit om te testen of het BMS dan nog werkt want dat is het grootste probleem. Het is dus niet om je accu te reviseren maar enkel om te zien of reviseren mogelijk is. Als het niet meer werkt, en die kans is er ook, heb je geen hoop nieuwe cellen liggen die je niet kan gebruiken... dus eerst weten of reviseren kan vooraleer cellen te bestellen.
Die markering is maar om aan te tonen dat het om dezelfde accu/BMS combi gaat zodat, als het werkt, dit aangetoond kan worden met foto's. En als het werkt kan iedereen die cellen vervangen.
mrstrom

Ik hou hem ingedachte maar hoef hem dan niet terug hoor.

Voor de DIY-er die aan de gang wil is dat dan ook de eerste stap. BMS los koppelen, weer aansluiten en zien of het wat brengt.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 01 jun 2022, 11:18 Ik hou hem ingedachte maar hoef hem dan niet terug hoor.

Voor de DIY-er die aan de gang wil is dat dan ook de eerste stap. BMS los koppelen, weer aansluiten en zien of het wat brengt.
Het BMS loskoppelen zonder extra voorzorgsmaatregelen wordt gegarandeerd een flop. Dat heeft elk revisie bedrijf al geprobeerd. Spanning op het BMS houden brengt ook niets, hebben ze ook allemaal al geprobeerd. Je moet wat anders bedenken of de (software) reset vinden.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Nieuwsgierig naar het verschil tussen de ST2 accu met drie schroeven en die met vier schroeven, gisteren wat wezen rondstruinen op het web.
Technisch inhoudelijk kan ik er tot op heden niets over vinden, maar ik kwam wel uit bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in 3D printing en voor beide versies een vervangend kapje kan leveren.

Zij schrijven het volgende:
Er zijn 2 accufabrikanten van de Stromer accu’s. De ene fabrikant heeft de kap bij de laadplug vastgezet met 3 boutjes/schroeven en de andere fabrikant heeft dat gedaan met 4.

Bij de 3 bouts variant zit de bedrading van de laadplug vast aan de rest van de accu en kan ook niet 123 worden losgenomen. Daarom hebben we de vervangende kap deelbaar gemaakt. De originele kapotte kap dien je voorzichtig door midden te knippen met een zijkniptang. Haal de oude kit weg en monteer de nieuwe deelbare kap met wat nieuwe kit.

Bij de 4 bouts variant kan de laadplug wel worden losgenomen om het vervangende kapje te monteren. Dit kapje is daarom niet deelbaar. Deze accu heeft ook geen kitranden dus is eenvoudig uit elkaar te halen.
Als je de foto's bekijkt, dan is de intern rommelig ogende drieschroefsversie t.h.v. het BMS duidelijk anders van opzet dan de veel netter ogende vierschroefsversie. Hee, dat heb ik eerder gezien. Het artikel op deze site "Weinig spannend, maar toch belangrijk: de accu" laat op een mooi grote foto het BMS van die vierschroefsversie in volle glorie zien.
Ik zie zo op het eerste oog geen gekke dingen, zoals bijv. een anti-tamperswitch. Kennelijk is het openen van de behuizing en het losnemen van de verbindingen aan de connectorzijde ook niet genoeg om het geheel te doen stoppen met werken.

Wat dan wel?
Het moet welhaast te maken hebben met het wegvallen van de spanning als een BMS wordt losgekoppeld, dat kan een trigger activeren die uit veiligheidsoverwegingen het systeem stil legt.
Maar kennelijk is het onder spanning houden met een voeding niet voldoende om het BMS voor de gek te houden. Hebben de reviseerbedrijven ook geprobeerd om het balanceerdeel onder spanning te houden? Als een cel defect raakt moet het systeem immers ook plat.

Daarnaast houd ik er rekening mee dat het BMS een softwarematige limiet oplegt aan het aantal laadcycli en dat je die moet zien te resetten voordat het systeem weer wil werken. Daartoe moet toch eerst het Stromer-specifieke stukje van de software ontrafeld worden (of iig de reset, zoals Jins zegt). En zolang dat niet gebeurd is lijkt me een whizzkid die graag reverse engineert de beste bestemming voor een versleten accu.
mrstrom

Mooi uitzoek werk. Het is mij ook niet duidelijk of de 3 schroefs een nieuwer accu is dan de 4 schroefs. Ik had een 4 schroefs en nu nieuwe besteld dat is een 3 schroefs. Kan ik ten minste over 3 jaar als ik weer pech heb laten reviseren.

Er heeft zich, naast Jins, nog niemand gemeld voor de accu. Gezien de afstand, zal ik hem maar gewoon bij de dealer brengen.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Ik was geneigd om te reageren vanwege mijn achtergrond in elektronica, maar ik verwacht op hardware niveau geen bijzondere dingen aan het BMS meer te kunnen ontdekken. Bovendien heb ik geen Stromer SP of lader om te testen.

De drieschroefsvariant zou een oudere versie kunnen zijn, maar het kan ook goed van een andere fabrikant zijn die ze nog steeds zo maakt. Daar valt zonder verdere kennis niks over te zeggen.
Als ik even kijk naar mijn Bosch Power Tube 500, dan heb ik van die accu al minstens drie landen kunnen ontdekken waarin ze geproduceerd worden (Hongarije, Maleisië en Polen), het kan goed zijn dat Stromer ook van verschillende leveranciers betrekt om risico te spreiden.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

4 schroef versie is ouder....meer problemen vandaar een andere fabrikant. Nu 3 schroeven en deze kunnen een revisie krijgen . Ik vertel maar wat me werd doorgegeven in mijn zoektocht naar een andere bat.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 702
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ah! Dat is nieuwe informatie voor mij. Ik heb altijd gedacht dat de versie met 4 schroeven nieuwer was. Als dat de versie met 3 schroeven is, is dat goed nieuws; want dat betekent dat Stromer de nieuwe accu dus 'refurbisch-ready' heeft gemaakt/ontworpen. Daar bij de 3 schroeven variant een revisie wel mogelijk is (momenteel).
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 08 jun 2022, 19:47 dat betekent dat Stromer de nieuwe accu dus 'refurbisch-ready' heeft gemaakt/ontworpen
Zo zou ik het nou ook weer niet willen stellen, want dat impliceert dat dit de bedoeling was van Stromer.

Stromer wil niet dat externe partijen hun accu's reviseren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

jovdt schreef: 08 jun 2022, 18:17 4 schroef versie is ouder....meer problemen vandaar een andere fabrikant. Nu 3 schroeven en deze kunnen een revisie krijgen . Ik vertel maar wat me werd doorgegeven in mijn zoektocht naar een andere bat.
Mijn ST2 - 2018 werd afgeleverd met een 4 schroef 983 Wh.

Ze sneuvelde buiten de fabrieksgarantie na iets meer dan 6000 km ... ik kocht vorige zomer - met coulanceregeling via Stromer - een fonkelnieuwe 983 Wh, ook die is een 4 schroef versie.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie