Levensduur Stromer batterij

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ok, De discussies die ik gehad heb gingen allemaal over de 983 Wh accu. Raar dat de 618 Wh ineens ineen gelijmd zit...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Volgens mij staat deze bij Heskon wel als gewoon te reviseren en op te waarderen.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Klopt, met de de gebruikelijk beperking tot de drieschroevenvariant. Dus wellicht is dat verlijmen daarbij nooit gebeurd.

We kunnen over het hele fenomeen blijven discussiëren tot we een ons wegen en nog steeds niks met zekerheid weten. E.e.a. heeft m.i. meer te maken met wijzigingen in ontwerp en producent(en) dan met kwaadwil.

Ik kom uit een productieomgeving en ben niet anders gewend dan dat er van producten, zeker de langer lopende, evoluties zijn. Maar in de aanloopfase heb je te maken met proto's en nulseries waar nogal wat kinderziektes uit gehaald moeten worden, en ja, ook die nulseries vinden vaak noodzakelijkerwijs hun weg naar de markt. Vervolgens krijg je te maken met doorontwikkelingen en kostenreducties, zeker als de aantallen gaan groeien. En ook al ziet die pijp er aan de buitenkant hetzelfde uit en is er i.h.a. geen verschil in gebruikerservaring (m.u.v. de probleemgevallen) binnenin kunnen ze behoorlijk verschillen.

Vaak kun je aan de buitenkant op de sticker met productnr. en serienummer wel een versie o.i.d. halen. Die ST1 accu van de teardown had bijv. V1.1_C_14, ik zie hierin twee revisies (gokje: firmware resp. hardware) en mogelijk de afgeronde capaciteit in Ah. Met genoeg ervaring zou een revisiebedrijf op afstand a.d.h.v. dat revisienummer al een oordeel kunnen vellen.

Het zou me niet verbazen als Stromer een aantal fabrikanten accu's liet of laat maken waarbij die fabrikanten zelf de accu ontwikkeld hebben a.d.h.v. het eisenpakket van Stromer. Stromer is een fietsfabrikant, geen accufabrikant. In bijna alles wat voedingen en accu's bevat kiezen zelfs grotere fabrikanten ervoor om niet zelf het wiel uit te willen vinden maar dat uit te besteden aan bedrijven die dat al gedaan hebben en erin gespecialiseerd zijn. Echt grote jongens als Bosch willen misschien nog alles helemaal zelf doen, of iig zelf ontwikkelen, maar zelfs bij hun is niet per definitie zo.

Dat betekent dat je er vergif op kunt innemen dat je verschillende interpretaties en verschillende productiewijzen krijgt, met de variaties tot gevolg waar wij als eindgebruikers pas in dit latere stadium mee te maken krijgen. Eigenlijk blijft voor mij alleen de vraag over of Stromer zijn toeleveranciers specificeert om revisie danwel reverse engineering te ontmoedigen of onmogelijk te maken over. Er zijn teveel versies waarbij dat niet het geval blijkt om die vraag met zekerheid met "ja" te beantwoorden.

Edit: Stromer lijkt de opmaak van de sticker op de ST2 accu te hebben veranderd zodat er voor consumenten niet eenvoudig een revisienr. is af te lezen. Kun je die wel via het scherm opvragen?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De prijs is niet mals maar een Zwitsers bedrijf reviseert ze allemaal, zelfs met vervanging van BMS ... als je dat wil maken ze zelfs een powerbank van de herbruikbare uitgebouwde cellen.

https://shop.upvolt.ch/produkt/stromer-st2-blau-48-v/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Lenny,

met de Infotool van Revolt (bedrijf levert niet meer; jammer) kan ik wat gegevens uitlezen.
Zie foto's. Heb even 2 blauwtjes tegelijkertijd gepakt om te laten zien welke verschillen er zijn. Deze gegevens zitten "vast" in de batterij zelf en dus niet onderhevig aan sticker-aanpassingen.
schuur-actie
schuur-actie
DSCN3051.JPG (554.66 KiB) 525 keer bekeken
details
details
DSCN3049.JPG (342.92 KiB) 525 keer bekeken
.

Mijn accu's zijn nu 4 resp 3 jaar oud. De oudste heeft een hele tijd nog op 90% SOH gestaan maar is in de laatste maanden naar 74% geduikeld (en is ook echt zo). De 3 jaar oude accu staat nog op 91%.
SOH-standen
SOH-standen
DSCN3050.JPG (364.5 KiB) 525 keer bekeken
.
Eigenlijk best nette degradatie-cijfers.

Als mijn nieuwe ST3 Pinion/ABS binnenkomt heb ik weer een heel vers blauwtje. Ik zie de winter dan ook met vertrouwen tegemoet !
Want er is een gegeven wat effe niet uit te drukken is in een percentage: de temperatuursgevoeligheid. Dat 74%-blauwtje is echt een stuk gevoeliger voor koude; al 20 % voor het einde voel je gewoon dat de ondersteuning minder wordt. Dit blauwtje heeft dus aantoonbaar minder capaciteit maar ook qua inzetbaarheid gedegradeerd.
En nog steeds vind ik dit onder gewone "slijtage" vallen.

Grtz, Reinout
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Interessant, dankjewel voor het posten.

Aan de 3D-geprinte onderdelen te zien lijkt dit niet op een officiële tool. Dat betekent ook dat het communicatieprotocol om de batterij uit te lezen geen geheim meer is.

Wat denk ik te zien:
- AID: sersienummer van de accu
- BMS: versie van het BMS
- BPC: battery pack capacity: 928260 mAh? Is dat correct? 928,26 Ah is nogal een flinke capaciteit en zou bij 48 V 44,556 kWh betekenen, wat het vanzelfsprekend niet kan zijn., 983 Wh = 0,983 kWh. Is de accucapaciteit eigenlijk 928 Wh? (Net zoals mijn Power Tube 500 eigenlijk 482 Wh is en geen 500.)
- VID: dit lijkt... oh, ik heb je thread gevonden over dit apparaatje: Vendor ID. Je bevestigt ook mijn vermoeden dat er meedere fabrikanten zijn van Stromer accu's. Iig zijn beide accu's van dezelfde fabrikant. En Stromeur = Sylvia?

Accu's zijn chemische dingen die nou eenmaal gevoelig zijn voor temperatuur, ongeacht de technologie. Slijtende accu's krijgen niet alleen een lager energiegehalte, ze ontwikkelen ook een hogere inwendige weerstand. Dat de verder versleten accu gevoeliger is voor kou verbaast me dus niet echt.

Ik ben het met je eens dat dit onder normale slijtage valt. Gebruik die accu verder op en houd ons op de hoogte, zou ik zeggen. Is voor iedereen informatief. Ik ben benieuwd of die achteruitgang exponentieel is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lenny schreef: 12 jun 2022, 22:29 Interessant, dankjewel voor het posten.
En Stromeur = Sylvia?
Helemaal juist. Onze admin is eigenlijk een heel klein meisje van 1,60 m groot :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hé hé heeee!!

1,64m!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 12 jun 2022, 23:12 Hé hé heeee!!

1,64m!
Rectificatie: een stiekem best groot meisje :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Wat Reinout schrijft kan ik enkel beamen. Toen ik een jaartje geleden mijn accu liet uitlezen zat ze nog op 93% en dit na 3 jaar en regelmatig gebruik voor ww-verkeer . Het laatste jaar is de degeneratie echter vrij snel gegaan en plots was het helemaal over... Ik denk (enkel subjectief) dat het constant gebruiken van je accu beter is voor de levensduur dan intensief en dan plots veel minder ,zeker bij een wat oudere accu.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie