Nieuwe helm na val

maxx99
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020, 13:38
Merk SP: Ellio

Vandaag een lelijke vaak gemaakt waarbij mijn regenbroek en thermische broek volledig aan flarden lagen, maar waarbij mijn helm ongetwijfeld ook aan vervanging toe ik.
Ondanks dat ik met een commuter reed toch een hersenschudding aan overgehouden, dus zoek ik nu toch naar een exemplaar dat nog beter beschermd (en als die stiller is dat een leuke extra).
Ik keek naar de bexly en de Vigor. Heeft iemand ervaring met beide? En hoe verhouden ze zich tov de commuter?
Beide modellen zijn ondertussen al wat op leeftijd dus zijn er ondertussen misschien nieuwere modellen met dezelfde eigenschappen?
Laat gerust wat weten want ben toch geschrokken na mijn ervaring van deze ochtend...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

maxx99 schreef: 06 apr 2022, 14:56 Ondanks dat ik met een commuter reed toch een hersenschudding aan overgehouden
Als je zo'n smak hebt gemaakt, dan is het waarschijnlijk juist dánkzij jouw helm dat je dit nog kunt navertellen.
maxx99 schreef: 06 apr 2022, 14:56 Ik keek naar de bexly en de Vigor. Heeft iemand ervaring met beide? En hoe verhouden ze zich tov de commuter?
De Cratoni Vigor biedt meer bescherming, want dat is een goedgekeurde brommerhelm. Hij heeft dan ook een ECE-R 22.05 keurmerk, dat is zwaarder dan het NTA-8776 keurmerk voor speed pedelec helmen.

Topic met ervaringen met de Cratoni Vigor helm:

viewtopic.php?f=9&t=1081

Voor een brommerhelm is de Vigor relatief licht, maar het is echt wel even wat anders/meer dan een speed pedelec helm. Als je wat stevigers zoekt dan een standaard speed pedelec helm, dan vind ik de Vigor (al jaren inderdaad) het beste alternatief,


Heel veel sterkte met je hersenschudding! Niet fijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
maxx99
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020, 13:38
Merk SP: Ellio

Dank je stromeur!
Ik weet maar al te goed dat de helm me voor erger heeft beschermd hoor. Daarom kijk ik uit naar een nog betere bescherming voor het hoofd, want ondanks dat ik snel reed was het eigenlijk een betrekkelijk lichte val (vol in de remmen om erger te voorkomen).
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Zou altijd voor een helm met MIPS kiezen, soort interne kreukelzone wat schijnbaar toch goed werkt,
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

+1
MIPS geeft extra bescherming tegen een hersenschudding.
Mooie uitleg: The Advantages of a MIPS Bike Helmet
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Die Cratoni Vigor helm heeft denk ik niet de beste ventilatie? (ik zie vrij weinig openingen) Ik zag nu net dat mijn Abus Pedelec 2.0 Ace ook MIPS heeft. Ik heb hiervoor een Kask Urban Lifestyle helm gehad (ook met vizier) maar hier had ik altijd een ontiegelijk zweethoofd mee in de zomer... Dat doet de Abus voor mij nu veel beter, vorig jaar 80km/dag gedaan met die 2 weken dat het eens 33-35C was. Geen centje pijn :D

Iets om in je achterhoofd te houden denk ik! In elk geval beterschap... Ik weet maar al te goed hoe zeer het kan doen. Die Kask heeft me in elk geval wel geholpen, totaal geschaafd en onder het bloed zat hij, maar mijn hoofd had niks (alleen hechtingen in mijn gezicht - maar hetis dan ook geen integraalhelm). Vallen met 45kmh, ik kan het niet aanraden ;p
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 06 apr 2022, 21:47 Die Cratoni Vigor helm heeft denk ik niet de beste ventilatie?
De Vigor heeft wat ventilatie, maar het houdt niet over nee. Overigens hangt zweten vaak ook samen met de kwaliteit van het binnenwerk. Dat is bij de Kask niet best (ik heb 'm ook gehad).

Als je een stevigere helm zoekt, dan zul je bijna altijd inboeten aan ventilatie (minder) en gewicht (meer). Tenzij je alle NTA-8776 helmen serieus naast elkaar gaat testen, want er zullen ook best wat onderlinge verschillen zijn tussen de NTA-8776 gekeurde helmen. Maar daar kom je zo 1-2-3 niet achter zonder er een hele reeks te slopen.

Als het geen brommerhelm wordt, dan lijkt een NTA-8776 helm met MIPS mij ook de beste optie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb begrepen dat de Bontrager Wavecel helmen qua bescherming vergelijkbaar zijn met MIPS en erg effectief zijn in het voorkomen van hersenschuddingen. Gelukkig heb ik met beiden geen ervaring, maar is er iemand die hier een onderbouwde mening over heeft?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Hier ook een hersenschudding na val, en een uur kwijt van die avond. Helm was (en is weer) een Lazer Anverz, met Mips.
Volgens de artsen maar goed dat ik een helm droeg anders was er misschien meer weg geweest dan een uurtje geheugen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Zelf heb ik de CP Chimayo+ besteld.

Deze is uitgerust met het door CP ontwikkelde ODSA systeem.
In filmpje uitleg (met ander model helm)



Verder enorme keuze aan vizieren (compatibel met ski-helm), optionele Bluetooth, …
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Plaats reactie