Eén fietstas balans Ortlieb Vario PS

Strider
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 apr 2022, 18:56
Locatie: Vlaams-Brabant
Merk SP: Stromer ST2 Belt - April 2022
Km-stand: 11654

Hallo allemaal,

Ik heb al heel wat gelezen op dit forum ter voorbereiding van mijn aankoop van een SP. Na veel wikken en wegen besloten om een ST2 te kopen en dat heb ik gisteren gedaan :-). Ik kijk er enorm naar uit om hem binnenkort te kunnen afhalen.

Ik heb meteen wat accessoires besteld waaronder een Ortlieb Vario PS. Het idee van de combinatie rugzak/fietstas leek me erg handig!
Toen ik de rugzak bestelde, was ik in de veronderstelling dat deze op de bovenkant van het rack zou zitten. Nu zag ik dat het aan de zijkant gemonteerd moet worden... Dat lijjkt mij niet praktisch om al het gewicht aan één kant te hebben (zwaar slot, laptop, regenspullen).

Hebben jullie ervaring met dit item of met één zijtas met een zwaar slot in? Is de balans van de fiets nog goed (ik heb geen zin om scheef te fietsen :-p)? Zijn er alternatieven die ik niet ken?

Bedankt alvast voor de reacties :-)

Ter info, review vind je hier: https://www.biketour-global.de/en/2022/ ... -vario-ps/
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Ik kan je een art2 ringslot aanbevelen.
Dat zware slot kan je dan thuis of op je werk achterlaten.

Deze fietstas lijkt me verder wel handig.

Wel 2 bemerkingen:
Heb je al getest of die tas op het rek van de ST2 past?
Er is weinig plaats voor de klemmen tussen het spatbord en de drager.

Zorg dat je de achterbrug goed beschermd.
Veel kans dat zo een grote tas lakschade veroorzaakt.
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Balans valt over het algemeen prima mee, maar je voelt het wel. Zeker als je over een flinke drempel rijdt...

Ik maak me er niet echt druk om.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Voor laptop, slot en wat regenspullen kan dit geen probleem zijn.

26l is wel een heel grote tas! Gezien je deze reeds besteld hebt, kan je ze nog steeds als ‘single’ uittesten en zo nodig een 2de bijbestellen voor de balans.
Is dan wel totaal 52l

Hopelijk heb je dan ook een brede rug om beide rugzakken te dragen 😉
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Strider
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 apr 2022, 18:56
Locatie: Vlaams-Brabant
Merk SP: Stromer ST2 Belt - April 2022
Km-stand: 11654

Bedankt voor de reacties! Ik vermoed dat ik ze nog zou kunnen inruilen in winkel voor een andere reistas (de fietstas hangt in de winkel en wordt afgehaald samen met de fiets), besteld was misschien niet de juiste verwoording.

Kent iemand een gelijkaardige rugzak die bvb bovenop het rack bevestigd wordt?
Joker schreef: 12 apr 2022, 16:37 Wel 2 bemerkingen:
Heb je al getest of die tas op het rek van de ST2 past?
Er is weinig plaats voor de klemmen tussen het spatbord en de drager.

Zorg dat je de achterbrug goed beschermd.
Veel kans dat zo een grote tas lakschade veroorzaakt.

Nog niet getest nee. Maar ik vermoed - aangezien ze mij de tas aanraden in de winkel - dat hij makkelijk te bevestigen is? Misschien een slechte veronderstelling... Ik zal het eens navragen wanneer ik de fiets ga halen.
Stromer ST schreef: 12 apr 2022, 18:48 Hopelijk heb je dan ook een brede rug om beide rugzakken te dragen 😉
-> Zo een brede rug heb ik niet :-D
FreddyH schreef: 12 apr 2022, 16:49 Balans valt over het algemeen prima mee, maar je voelt het wel. Zeker als je over een flinke drempel rijdt...
Ik maak me er niet echt druk om.
-> Tx voor het delen van je ervaring, dat stemt met al wat gerust :-)
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Ik gebruik ook maar één fietstas nl deze https://www.ortlieb.com/nl_nl/back-roll ... lity+F5504 met deze insert https://www.ortlieb.com/nl_nl/commuter- ... r-panniers.
Qua balans heb ik daar persoonlijk geen last van. Mijn eerste fietstas was ook fietstas/rugzak maar van het merk Vaude en dit merk werkt met een regenhoes.
Wat ik niet zo fijn vond aan deze was dat er geen versterking op de bodem van de tas was waardoor deze nogal doorzakte wanneer deze zwaarder geladen was.
Ik weet niet hoe het bij deze Vario zit maar dit is wel een punt waar je best op let. :D
Strider
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 apr 2022, 18:56
Locatie: Vlaams-Brabant
Merk SP: Stromer ST2 Belt - April 2022
Km-stand: 11654

Tx Mothboy! Dat stelt met toch wat gerust. Ik ga morgen nog eens kijken naar de Vario PS en mogelijke alternatieven wanneer ik de papieren van de fiets ga ophalen in de winkel :-)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb dezelfde Ortlieb fietstas als Mothboy (the best there is). Altijd maar met eentje op en neer naar mijn werk gefietst. 30km enkel. Laptopje erin, lunch, reparatiesetje, slot, kantoorkleding. Beetje the usual. Nooit serieuze balansproblemen ervaren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
OlivierVK
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2021, 09:58
Locatie: Ninove
Merk SP: Stromer
Km-stand: 1510

Stromeur schreef: 13 apr 2022, 22:15 Ik heb dezelfde Ortlieb fietstas als Mothboy (the best there is). Altijd maar met eentje op en neer naar mijn werk gefietst. 30km enkel. Laptopje erin, lunch, reparatiesetje, slot, kantoorkleding. Beetje the usual. Nooit serieuze balansproblemen ervaren.
Vraagje : steek jij je laptop dan zo bloot in die insert? (in het laptopvak)
Ik had een omhulsel van domiso maar de ritssluiting is al om zeep na goed een jaar.
Ik stak deze dan in die tas in mij backroller (toptas). ALs ik nu die insert zou aanschaffen, kan ik dan veilig mijn laptop daarin stoppen ?

Alternatief (Want uiteindelijk is die backroller wel té groot (ik neem bvb geen schoenen mee, in feite enkel laptop / stromer lader CR246 / broek+t shirt) = heeft er iemand een trancbag waar een 15,6 laptop in past?

Groetjes,

(https://www.bing.com/images/search?view ... edIndex=26)
Stromer ST5 - 2020/04 - Kinect :ba
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

OlivierVK schreef: 08 aug 2022, 09:06
Stromeur schreef: 13 apr 2022, 22:15 Ik heb dezelfde Ortlieb fietstas als Mothboy (the best there is). Altijd maar met eentje op en neer naar mijn werk gefietst. 30km enkel. Laptopje erin, lunch, reparatiesetje, slot, kantoorkleding. Beetje the usual. Nooit serieuze balansproblemen ervaren.
Vraagje : steek jij je laptop dan zo bloot in die insert? (in het laptopvak)
Ik gebruikte geen insert. Laptop in een handdoek gewikkeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie