850Wh of 1200Wh voor 26km woon-werk?

Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Ik zit in dubio. :bc

De afgelopen weken heb ik een N-Rogue mogen testen. Daarbij kwam ik met een 850Wh accu tot een bereik van 35-40km (volgens Klever zou het 45km moeten zijn). Na een enkele trip woon-werk afstand van 26km zat ik nog op <40% resterende capaciteit. Maar als ik dus voor een 850Wh accu ga, dan moet ik sowieso bijladen op het werk.
Als ik voor een 1200Wh accu zou gaan, dan zou ik theoretisch ergens tussen 1200/850x40km=56km ver kunnen komen (volgens Klever zou het 70km moeten zijn). Theoretisch zou ik dan heen en terug op 1 accu kunnen doen, maar het risico is dat ik in de problemen kom als de accu veroudert. En dan dus alsnog op het werk moet bijladen. En dat ik de accu over een groter deel 'actief' ga gebruiken.

Nu vroeg ik me af wat beter is:
- Scenario A: 850Wh accu, dus bijladen op het werk, waardoor ik in het begin kan kiezen om de accu tussen de 20-80% te gebruiken (aangezien ik maar 60% verbruik), maar dat betekent wel 2x zo veel laadcycli
- Scenario B: 1200Wh accu, dus 1x laden voor heen en terug, waardoor er een kans is dat ik hem van 100% naar 10% ga gebruiken. Dus de batterij helemaal oplaad en ontlaad voor een heen en terugreis

Kan iemand mij tips geven :?:
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Ik heb hier ergens gelezen dat Klever aan een 1700Wh batterij werkt. Misschien eens bij Klever informeren wanneer deze er zou komen en als deze ook met deze fiets compatibel is.
Als dit bijvoorbeeld binnen enkele maanden zou zijn nog een beetje geduld oefenen en zou jou dilemma ook meteen opgelost zijn. Denk dat Stromeur (Moderator) goede connecties met Klever heeft.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Martijn_pedelec schreef: 22 apr 2022, 20:02 Als ik voor een 1200Wh accu zou gaan, dan zou ik theoretisch ergens tussen 1200/850x40km=56km ver kunnen komen (volgens Klever zou het 70km moeten zijn).
Jouw inschatting is reëler. Ik denk dat je onder goede omstandigheden ergens tegen de 60km actieradius komt. Jij bent lang en de zit op de N is standaard niet mega sportief, dus 57km bij goed weer is zo gek nog niet bedacht.

Martijn_pedelec schreef: 22 apr 2022, 20:02 Nu vroeg ik me af wat beter is:
- Scenario A: 850Wh accu, dus bijladen op het werk, waardoor ik in het begin kan kiezen om de accu tussen de 20-80% te gebruiken (aangezien ik maar 60% verbruik), maar dat betekent wel 2x zo veel laadcycli
- Scenario B: 1200Wh accu, dus 1x laden voor heen en terug, waardoor er een kans is dat ik hem van 100% naar 10% ga gebruiken. Dus de batterij helemaal oplaad en ontlaad voor een heen en terugreis
Scenario C: 1200Wh accu én bijladen op je werk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mothboy schreef: 22 apr 2022, 20:15 Ik heb hier ergens gelezen dat Klever aan een 1700Wh batterij werkt. Misschien eens bij Klever informeren wanneer deze er zou komen en als deze ook met deze fiets compatibel is.
Als dit bijvoorbeeld binnen enkele maanden zou zijn nog een beetje geduld oefenen en zou jou dilemma ook meteen opgelost zijn. Denk dat Stromeur (Moderator) goede connecties met Klever heeft.
Ik mag hier helaas nog niks over publiceren.

@Martijn_pedelec: als je hier benieuwd naar bent, informeer dan eens bij een goede Klever dealer waar je de Klever N Rogue 45 eventueel zou willen kopen. Dealers die iets willen verkopen zijn soms wat loslippiger over mogelijke ontwikkelingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

De beste keuze is:
“Scenario A: 850Wh accu, dus bijladen op het werk, waardoor ik in het begin kan kiezen om de accu tussen de 20-80% te gebruiken (aangezien ik maar 60% verbruik), maar dat betekent wel 2x zo veel laadcycli”

Je verbruikt ca. 60% dat is prima en past perfect als je de accu maar 80% laadt.
De accu telkens stevig ontladen is niet bevorderlijk voor de levensduur van een accu.
Dat je de accu 2x per dag laadt is helemaal geen probleem. Sterker nog dat kan een accu prima hebben,
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Mothboy schreef: 22 apr 2022, 20:15 Ik heb hier ergens gelezen dat Klever aan een 1700Wh batterij werkt. Misschien eens bij Klever informeren wanneer deze er zou komen en als deze ook met deze fiets compatibel is.
Als dit bijvoorbeeld binnen enkele maanden zou zijn nog een beetje geduld oefenen en zou jou dilemma ook meteen opgelost zijn. Denk dat Stromeur (Moderator) goede connecties met Klever heeft.
Voor zover ik begrepen heb is het een gerucht en kan het nog wel 1-2 jaar duren voordat deze leverbaar is :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb dezelfde ww afstand, er is geen haar op mijn hoofd die de 850 Wh overweegt.

1200 Wh en bijladen op het werk. Dan doe je het langst met je accu. Zie ook het accu artikel op de homepage.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Met een 1200 Wh batterij kost de N-rogue 4999€. (adviesprijs)
De meerprijs tov 850 Wh is 450€.
Dat is te overzien, maar daarvoor moet wel het budget omhoog.
+ ca. 190€ voor een extra lader voor op de zaak (of dagelijks mee in de tas)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Stromeur schreef: 22 apr 2022, 20:26Scenario C: 1200Wh accu én bijladen op je werk.
Optie C zou ik ook doen.
Welke accu je ook kiest, opladen op je werk dat ding. De 1200Wh accu gaat dan nog langer mee dan de 850Wh.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

SpeedPAT schreef: 22 apr 2022, 20:32 De beste keuze is:
“Scenario A: 850Wh accu, dus bijladen op het werk, waardoor ik in het begin kan kiezen om de accu tussen de 20-80% te gebruiken (aangezien ik maar 60% verbruik), maar dat betekent wel 2x zo veel laadcycli”

Je verbruikt ca. 60% dat is prima en past perfect als je de accu maar 80% laadt.
De accu telkens stevig ontladen is niet bevorderlijk voor de levensduur van een accu.
Dat je de accu 2x per dag laadt is helemaal geen probleem. Sterker nog dat kan een accu prima hebben,

Hoe doe je dit laden tot 80% in de praktijk?
Bij Li-ion batterijen is de balancing fase een belangrijk onderdeel van de laadcyclus. Dit word verzorgd door de BMS van de batterij, word meestal uitgevoerd op het einde van de laadcyclus als de cellen 100% ( of bijna geladen zijn. Indien je effectief tot 80% wil laden moet je volgens mij een aangepaste BMS hebben die al bv. de balancing fase strart rond bv. 4v celspanning , deze mogelijkheid heeft Klever volgens mij net!? In de automobiel industrie, bv. Bij Tesla gebeurd dit balanceren ook op een lagere eindspanning om de levensduur positief te bevorderen. Indien je dit balanceren niet laat uitvoeren en op het gevoel het laden stopt of met een timer gaat dit nadelig zijn voor de levensduur., De cellen kunnen serieus in onbalans raken door het gedeeltelijk laden , zelfs mogelijk dat bv 1 cellen groep er voor zorgt dat maar een fractie van de werkelijke capaciteit overhoud. Mijn ervaring is bij oudere accu's kan het zijn dat bv 1 cellen groep al op zijn eind spanning zit en overige cellen nog bv.4,05V. hier voor het balanceren al vroeger gestart. Ik heb voor gehad bij één van onze elektrische fietsen dat de batterij niet meer wou laden. Verdict van fm was batterij defect, nieuwe batterij kopen. Foutmelding was dat De BMS het laden blokkeerde omwille er een foutieve celspanning. Ik heb de batterij opengeschroefd en alles geïnspecteerd, wat bleek 1 celgroep had 1.6V waarschijnlijk detecteert de BMS dit als gevaarlijk/defect en blokkeert zo het laden. Deze celgroep heb ik met een losse lithium lader opgeladen. Nadien werkte het laden terug zoals het hoort met goede actieradius, tot nu toe al een twee jaar. Nadien laat ik telkens tot 100% opladen.(Ps. IVM demonteren/controleren. Ik ken de gevaren en kan er mee omgaan, reeds een tweetal decennia jobervaring )
De betreffende fiets wat een 25km/h e-bike, kettler Panasonic batterij, maar laadtechniek erachter is hetzelfde.
Laatst gewijzigd door pedelecer op 23 apr 2022, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie