850Wh of 1200Wh voor 26km woon-werk?

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je zou de 1200Wh 1x/week kunnen volladen en de rit ww heen en terug doen. De andere dagen deel ladingen. Gewoon om te vermijden dat onbalans een probleem wordt.
Betere oplossing is actief balanceren of BMS met BT zodat je altijd alle celspanningen kan nazien en de accu volladen als nodig. Beide oplossingen zijn er, zelfs gecombineerd dus actief en BT.
HALLO ACCU/SP BOUWERS, WERK AAN DE WINKEL want wij willen deel ladingen. Iets wat Elio trouwens al doet.
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Gisteren toevallig eens op de website van Flyer gekeken en toen vond ik dit bij de Upstreet 6.
FLYER_E-Bikes_Datenblatt_Upstreet6_2022_nl.pdf
Op de tweede bladzijde van de brochure staat er uitleg over de Long life mode. Deze kun je instellen en
dan laad de batterij automatisch op tot 80% en wanneer de batterij op 20% komst wordt de berijder auto-
matisch verwittigd dat de batterij moet opgeladen worden.
Laatst gewijzigd door Mothboy op 23 apr 2022, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Mothboy schreef: 23 apr 2022, 09:10 Giesteren toevallig eens op de website van Flyer gekeken en toen vond ik dit bij de Upstreet 6.
FLYER_E-Bikes_Datenblatt_Upstreet6_2022_nl.pdf
Op de tweede bladzijde van de brochure staat er uitleg over de Long life mode. Deze kun je instellen en
dan laad de batterij automatisch op tot 80% en wanneer de batterij op 20% komst wordt de berijder auto-
matisch verwittigd dat de batterij moet opgeladen worden.
Ja, voor zover ik weet is flyer de enige die deze optie biedt. Ik zou dit graag ook bij Klever willen hebben
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Hopelijk lezen ze mee en zetten ze één van hun programmeurs aan het werk. :lol:
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Jins schreef: 23 apr 2022, 08:50 Betere oplossing is actief balanceren of BMS met BT zodat je altijd alle celspanningen kan nazien en de accu volladen als nodig. Beide oplossingen zijn er, zelfs gecombineerd dus actief en BT.
HALLO ACCU/SP BOUWERS, WERK AAN DE WINKEL want wij willen deel ladingen. Iets wat Elio trouwens al doet.
quote=Martijn_pedelec post_id=113579 time=1650698524 user_id=5057]
Ja, voor zover ik weet is flyer de enige die deze optie biedt. Ik zou dit graag ook bij Klever willen hebben
[/quote]
Hier zit inderdaad nog verbeter potentieel voor fiets bouwers.
Niet enkel flyer. Ellio was er ook al , heeft deze optie tot 80% laden altijd gehad, sinds zijn introductie in 2020. Inspiratie uit de automobiel sector.
Er is Één nadeel voor fietsfabrikanten, er zullen minder spare batterijen verkocht worden.
Op zich positief want zo worden veel onterecht defecte batterij vermeden. Beter voor milieu en consument portemonnee.
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Fabrikanten kunnen nog een stapje verder gaan in het intelligenter maken van de laadcyclus. Word ook in automobiel sector gebruikt.
Door de bij optie levensduur laden de laadgrens van bv 80% aan te passen in functie ouderdom (werkelijke restcapaciteit van de batterij) bv, een 1200wh batterij laden tot bv 1000wh bruikbare energie. Door de laadgrens proportioneel aan te passen in functie van de veroudering, kan voor een langere tijd de 1000wh behouden worden. Ook al heeft de batterij in werkelijkheid nog maar 1050wh ipv de 1200wh in nieuwstaat . Grenzen natuurlijk ook begrenst bv tussen 75 en 90. zodat levensduur positief beïnvloed blijft.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Klever lädt die Zellen nur bis 4,13V. So wird die Zelle nicht auf 100%=4,2V geladen.

Entladen wird bis etwa 3,3V, was nicht 0% ist.


Meinen beiden Akkus von Klever haben nun ca 550 Zyklen gemacht.

Der 570er Akku und das Ladegerät sind fast fünf Jahre im Einsatz. Das S-Pedelec wurde mehrmals getauscht, weil es Probleme mit dem Rahmen gab, aber der Akku hält.😉

Ich würde auch Variante C wählen.



Klever laadt de cellen alleen op tot 4,13V. Dus de cel is niet opgeladen tot 100%=4.2V.

Hij is ontladen tot ongeveer 3,3V, wat geen 0% is.


Mijn twee Klever batterijen hebben nu ongeveer 550 cycli gedaan.

De 570 batterij en lader zijn al bijna vijf jaar in gebruik. De S-pedelec is verschillende keren vervangen omdat er problemen waren met het frame, maar de accu heeft het uitgehouden.

Ik zou ook variant C kiezen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Martijn_pedelec schreef: 23 apr 2022, 09:22
Mothboy schreef: 23 apr 2022, 09:10 Giesteren toevallig eens op de website van Flyer gekeken en toen vond ik dit bij de Upstreet 6.
FLYER_E-Bikes_Datenblatt_Upstreet6_2022_nl.pdf
Op de tweede bladzijde van de brochure staat er uitleg over de Long life mode. Deze kun je instellen en
dan laad de batterij automatisch op tot 80% en wanneer de batterij op 20% komst wordt de berijder auto-
matisch verwittigd dat de batterij moet opgeladen worden.
Ja, voor zover ik weet is flyer de enige die deze optie biedt. Ik zou dit graag ook bij Klever willen hebben
Bij de Ellio Elite kan dit ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

pedelecer schreef: 23 apr 2022, 08:04Hoe doe je dit laden tot 80% in de praktijk?
Bij Li-ion batterijen is de balancing fase een belangrijk onderdeel van de laadcyclus. Dit word verzorgd door de BMS van de batterij, word meestal uitgevoerd op het einde van de laadcyclus als de cellen 100% .......
Precies zoals je al zegt. Timer er tussen en laten afkappen rond 80%.
Eens in de 2-3 weken een nachtje aan de lader laten hangen en de BMS op 100% zijn werk laten doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Dank voor alle snelle reacties. Ik ben nu ook overtuigd van een 1200Wh accu en bijladen op het werk :D
Ik dacht altijd dat het niet goed was om een batterij slechts een klein deel te ontladen (20-30%) en dan weer vol te laden, maar als ik het goed begrijp stellen de meesten van jullie voor om toch bij te laden en dan de laadcyclus bij 80% simpelweg af te kappen:
JeroenSpock schreef: 23 apr 2022, 14:11
pedelecer schreef: 23 apr 2022, 08:04Hoe doe je dit laden tot 80% in de praktijk?
Bij Li-ion batterijen is de balancing fase een belangrijk onderdeel van de laadcyclus. Dit word verzorgd door de BMS van de batterij, word meestal uitgevoerd op het einde van de laadcyclus als de cellen 100% .......
Precies zoals je al zegt. Timer er tussen en laten afkappen rond 80%.
Eens in de 2-3 weken een nachtje aan de lader laten hangen en de BMS op 100% zijn werk laten doen.
De enige reactie die bovenstaande tegenspreekt is
pedelecer schreef: 23 apr 2022, 08:04 [...]
Indien je dit balanceren niet laat uitvoeren en op het gevoel het laden stopt of met een timer gaat dit nadelig zijn voor de levensduur., De cellen kunnen serieus in onbalans raken door het gedeeltelijk laden , zelfs mogelijk dat bv 1 cellen groep er voor zorgt dat maar een fractie van de werkelijke capaciteit overhoud. Mijn ervaring is bij oudere accu's kan het zijn dat bv 1 cellen groep al op zijn eind spanning zit en overige cellen nog bv.4,05V. hier voor het balanceren al vroeger gestart.
[...]
Nadien laat ik telkens tot 100% opladen.(Ps. IVM demonteren/controleren. Ik ken de gevaren en kan er mee omgaan, reeds een tweetal decennia jobervaring )
De betreffende fiets wat een 25km/h e-bike, kettler Panasonic batterij, maar laadtechniek erachter is hetzelfde.
en het artikel van FreddyH spreekt ook niet over afkappen bij 80%, maar volladen en dan evt een stukje fietsen om hem op 80% te krijgen voor langdurige opslag

Dus je zult altijd zien: niet iedereen is het met elkaar eens. Gelukkig heb ik nog wel even tijd om te bedenken of ik hem telkens vol ga laden, of toch ga afkappen en dan om de paar weken volladen. De N-Rogue komt toch pas juli/augustus.
Plaats reactie