850Wh of 1200Wh voor 26km woon-werk?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gemak/failsafe versus puristisch. Aan het grote publiek raad ik zeker niet aan om tot 80% te laden. Als je dat gaat doen moet je weten wat je doet, anders kan je juist de zaak eerder kapot maken.
Ikzelf laad de accu gewoon vol, maar doe dat pas kort voor vertrek. Dus niet na thuiskomst op vrijdagmiddag de fiets opladen en dan na 2 weken vakantie weer gaan fietsen maar de avond voor vertrek pas opladen. Dan is hij maar even helemaal vol.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

FreddyH schreef: 24 apr 2022, 15:51 Gemak/failsafe versus puristisch. Aan het grote publiek raad ik zeker niet aan om tot 80% te laden. Als je dat gaat doen moet je weten wat je doet, anders kan je juist de zaak eerder kapot maken.
Ikzelf laad de accu gewoon vol, maar doe dat pas kort voor vertrek. Dus niet na thuiskomst op vrijdagmiddag de fiets opladen en dan na 2 weken vakantie weer gaan fietsen maar de avond voor vertrek pas opladen. Dan is hij maar even helemaal vol.
Hier kan ik me dan ook totaal in vinden .
Mijn Bosch batterijen van de vorige SP R & M , altijd volgeladen zowel thuis als op m'n werk sinds 4 jaar en deze zijn nog altijd volwaardig (misschien max 2% aan actieradius verloren door degeneratie) maar na 15000km haal ik nog steeds mijn werk met eenzelfde restpercentage .
Ik heb deze batterijen nooit onder de 20% leeggereden en thuis altijd op kamertemperatuur geladen en gestockeerd (tussen 30 en 60% indien niet gebruikt voor langere tijd).
Hetzelfde principe pas ik nu ook toe op mijn nieuwe Klever met 1200Wh accu ...... dus benieuwd hoe het deze vergaat in de loop van jaren.
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

FreddyH schreef: 24 apr 2022, 15:51 Gemak/failsafe versus puristisch. Aan het grote publiek raad ik zeker niet aan om tot 80% te laden. Als je dat gaat doen moet je weten wat je doet, anders kan je juist de zaak eerder kapot maken.
Ikzelf laad de accu gewoon vol, maar doe dat pas kort voor vertrek. Dus niet na thuiskomst op vrijdagmiddag de fiets opladen en dan na 2 weken vakantie weer gaan fietsen maar de avond voor vertrek pas opladen. Dan is hij maar even helemaal vol.
Kan zijn, maar Flyer hanteert gewoon de ‘80-20’ laadstrategie en nieuwe merk Opium neemt dit 1:1 over.
F5D523F4-7F56-4A04-B6D8-EFCE50723158.png
F5D523F4-7F56-4A04-B6D8-EFCE50723158.png (41.24 KiB) 723 keer bekeken
Jij stelt dat je bij laden tot 80% moet weten wat je doet, anders kun je de zaak eerder kapot maken.

Wat dien je dan te weten en wat gaat er stuk.
Vanwaar het verschil met Flyer methode ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 24 apr 2022, 18:42 Kan zijn, maar Flyer hanteert gewoon de ‘80-20’ laadstrategie en nieuwe merk Opium neemt dit 1:1 over.

F5D523F4-7F56-4A04-B6D8-EFCE50723158.png

Jij stelt dat je bij laden tot 80% moet weten wat je doet, anders kun je de zaak eerder kapot maken.

Wat dien je dan te weten en wat gaat er stuk.
Vanwaar het verschil met Flyer methode ?
Mijn opmerkingen waren in de context van werken met timers of het laadproces tussentijds handmatig onderbreken. Dan moet je weten wat je doet (en regelmatig vol laden om weer te balanceren).

Op het moment dat een fiets het ondersteund om tot 80% te laden dan neem ik aan dat ze dat correct doen (incl. balanceren) en kun je dat prima gebruiken. Sterker nog: dan raad ik het aan om het te gebruiken (dan is het namelijk zowel gemakkelijk als failsafe).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Voor zo ver ik heb gelezen (kan de website wel terugzoeken)over Li-Ion accu's is dat 100% lading stress geeft.
Tot nu toe, anderhalf jaar, lijkt de timer-80% methode voor mijn accu nou niet bepaald slecht te zijn.
Elke dag 2 keer volledig opladen en direct weg rijden geeft me toch bij de gedachte al een slechter gevoel.


Misschien een manke vergelijking hoor, maar wel een duidelijke vind ik.
Als collega's vragen naar de accu in mijn fiets, zeg ik: Je ademt je longen ook niet elke keer helemaal vol en helemaal leeg, dat voelt niet goed.
Het is wel lekker om een keer diep in en uit te ademen. Maar over het algemeen gebruik je ze ook maar tussen 20 en 80%.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

N = 1 ;)

Conceptueel is het juist erg goed, maar je kunt de accu met deze methode ook verprutsen. Doe je het goed: helemaal top. Door je het niet goed dan heb je kans dat het goed fout loopt.

Vandaar dat ik het grote publiek afraad om dit te doen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Ik had ook de hoop met een enkele afstand van 40km binnen de 80%-20% te blijven maar met de temperaturen van nu in de ochtend en windkracht 4 tegen hou ik amper 20% over als ik met 100% vertrek en het grootste gedeelte in MAX (Stand 5) deze afstand afleg.
Scheelt wel veel gedoe met tijd/schakelklokken enzo. Zo heeft ieder nadeel z'n voordeel. 8-)
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Wat is het verbruik van jouw fiets dan?
Ligstuur er op?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

JeroenSpock schreef: 26 apr 2022, 15:47 Wat is het verbruik van jouw fiets dan?
Geen idee
Ligstuur er op?
Nope
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

FreddyH schreef: 25 apr 2022, 13:20 N = 1 ;)

Conceptueel is het juist erg goed, maar je kunt de accu met deze methode ook verprutsen. Doe je het goed: helemaal top. Door je het niet goed dan heb je kans dat het goed fout loopt.

Vandaar dat ik het grote publiek afraad om dit te doen.
Nja, er zijn mensen die in een enkele rit sowieso 60-70% uit de accu rijden, dan moet je laden. Als je 2x per dag naar 100% gaat laden, omdat je denkt dat dat safe is, ben je na 1.5 jaar door je accu heen. Ik doe dit nu al bijna 2 jaar met een nu 7 jaar oude accu, gaat nog steeds prima. Behalve dat de BMS nu ietwat van de richt is, maar de cellen zijn zeker niet versleten.

Maar wel zoals Jeroen aangeeft toch elke week, liefst wekelijks de batterij goed laten balanceren :P :geek: Als je je accu tot 75-80% laadt, kan je accu 3x zo lang meegaan. Als je hem elke keer naar 100 ragt, haalt hij dat sowieso niet. (science does not have a meaning, so it can not lie) :mrgreen:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie