850Wh of 1200Wh voor 26km woon-werk?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bartje369 schreef: 04 mei 2022, 20:31 Nja, er zijn mensen die in een enkele rit sowieso 60-70% uit de accu rijden, dan moet je laden. Als je 2x per dag naar 100% gaat laden, omdat je denkt dat dat safe is, ben je na 1.5 jaar door je accu heen.
Ik doe dat nu 4,5 jaar met mijn gereviseerde accu. Accu is nog helemaal top :ay
(ik weet het: ook hier geldt n=1)

Daarvoor laadde ik alleen thuis (dan was de accu zo goed als leeg, meestal gaf hij dan nog een overgebleven actieradius van tussen de 1 en 5 km), voor revisie was mijn accu na 2,5 jaar gaar. Na 3 jaar heb ik hem laten reviseren waarbij ook de capaciteit vergroot is, die accu is nu dus nog helemaal super. Ik haal vrijwel dezelfde afstand als meteen na de revisie.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Heren, is er op dit vlak ( tot 100 procent laden) literatuur? Mijn accu degenereert nu na bijna 3 jaar tot onder de 75 procent. Dit bij 2 keer per dag, 100 keer per jaar de boel tot 100 procent te laden. (Is ook N is 1). Ik zou graag iets meer willen lezen over N is 100 of liever N is 1000. Ik wil best mijn accu's tot 80 procent laden en zoals Bartje zegt, een keer per week volledig vanwege het uitbalanceren maar dan wil ik wel een solide onderbouwing zien. Temeer daar Freddy zegt dat je wel moeten weten wat je doet. Dat laatste wil ik graag.
Thxs, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als je hem 1x per week vol laadt dan ben je denk ik behoorlijk veilig, zeker als je dat doet net voor gebruik, bijvoorbeeld vrijdagochtend op het werk, zodat je hem kort daarna weer gaat gebruiken. Helemaal vol laden is pas echt slecht voor de accu als je hem in die toestand laat liggen.

Dus niet vrijdagavond vol laden en pas maandag weer gebruiken.

Of als je zoals mij werkt (ik laad hem wel gewoon vol): ik laad hem pas op zondagavond op, en maandagochtend gebruik ik hem dan meteen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Thxs Freddy, zo doe ik het al jaren met mijn blauwtje. De paarse laad ik nooit helemaal op. Af en toe volledig. Dat laatste maar wat vaker doen.
Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

FreddyH schreef: 04 mei 2022, 22:23Of als je zoals mij werkt (ik laad hem wel gewoon vol): ik laad hem pas op zondagavond op, en maandagochtend gebruik ik hem dan meteen.
Dat is ook wat ik doe. Zo laat mogelijk de accu laden zodat hij zo kort mogelijk vol staat.
Tot 80% laden gaat voor mij (nog) niet op want dan kom ik met een platte accu aan wat ook de levensduur niet ten goede komt.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Niwla schreef: 04 mei 2022, 22:44 Tot 80% laden gaat voor mij (nog) niet op want dan kom ik met een platte accu aan wat ook de levensduur niet ten goede komt.
Tja, dat krijg je met zo'n klein Klever batterijtje ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jks82
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:48
Locatie: OVL
Merk SP: klever
Km-stand: 4000

interessante topic, ik doe 30km (enkel) woon werk en heb een 1200Wh batterij.
Die ligt 2 maal per dag aan de lader.. op het werk en 's avonds thuis.
Rest capaciteit na 30km varieert tussen de 40 en 55% afhankelijk van de weersomstandigheden.. 40% nog maar 1 keer gehad en dan echt 30km wind tegen gehad
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Vreemd dat er zoveel verschil opzit.
Ik doe dagelijks woon werk 50 km en wanneer ik thuiskom heb ik nog 40% over. Steeds stand 3, 's morgens tegen 40a 45 en naar huis komen +45km/u.
Heb de 1200Wh batterij.
In de winter hou ik nog 20a25% over.
1x dagelijks thuis opladen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je eigen grootte, gewicht, wind (kust vs binnenland), route (veel stoppen/vertrekken of vooral veel doorfietsen) en je fiets tempo (evt een paar km/h anders) maken waanzinnig veel verschil.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Karine schreef: 14 mei 2022, 18:55 Vreemd dat er zoveel verschil opzit.
Voor mij niet.
Ik kocht een 2de 5A lader en het verschil tussen de originele en de nieuwe was zo groot dat ik ben beginnen meten en nadien de 2de lader opnieuw heb afgeregeld.
Je moet natuurlijk dat ding openen en solderen en meten maar je kan ze dan makkelijk instellen met 3 instelpotentiometers in de lader zelf.
Je kan instellen:
- CC
- CV
- cut-off current

De originele lader ging tot 49,6V met cut-off bij 0,5A, ofwel 95% (99% display), de 2de lader tot 49V en cut-off bij 0,85A ofwel 75% (na enkele laadbeurten ook 99% op het display) maar niet in realiteit dus.
De cut-off is belangrijk omdat hoe hoger de cut-off is hoe dieper de klemspanning van de accu daalt na het laden. In het 1ste geval is dat 0,3 V en in het 2de geval 1V en dan heb je 2x een heel andere waarde om mee te beginnen, zijnde 49,3V tov 48V en niet 49,6 tov 49V en dat is in geladen Wh een behoorlijk verschil.
Na afregelen is nieuwe = originele lader en nul komma niks verschil meer.
Plaats reactie