Binnen/buiten de bebouwde kom

Gebruikersavatar
Flitskeiii
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mar 2021, 12:45
Locatie: Vijheerenlanden
Merk SP: ST3 LE Pinion
Km-stand: 10000

Vandaag voor het eerst in 5 jaar aangesproken door de Politie waarom ik niet op de weg rijd ipv op het fietspad. De rijbaan daar is mij echter te gevaarlijk (weg van de snelweg richting centrum Gorinchem). Ze rijden daar eerder 70 dan de toegestane 50. En zeker met mijn middenmotor is dat vragen om moeilijkheden. Maar meneer en mevrouw agent begrepen mijn argumenten en reden weer door. Ik pas me ook altijd aan en rijd op het fietspad binnen de bebouwde kom ook maximaal 30-32 km/uur.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Altijd fijn, agenten die niet naar de letter, maar naar de geest van de wet handelen. Top dat ze je hebben laten doorrijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

SpeedPAT schreef: 24 apr 2022, 18:58 Mijn advies: gebruik ook je gezonde verstand.
Als het fietspad veiliger is dan de rijbaan, dan gewoon het fietspad gebruiken.
Op mijn woon-werk verkeer zit een traject van ongeveer 1 km waarbij ik op de rijbaan zou moeten rijden.
In de drukke ochtendspits is dat onverantwoord omdat het snelverkeer er flink harder rijdt dan 50 km/uur.
Daarnaast is de weg versmald. Inhalen kan niet.
Gezond verstand gebruiken is wat ik inmiddels na de eerste 1000 km wel heb geleerd.
Veel paden die ik rijd zijn ruime fietspaden waar ik strikt genomen niet mag komen maar waar niemand hinder van mij ondervindt (zeker niet om 6 uur 's ochtends), en in de bebouwde kom (één dorp op mijn route) kies ik ook niet voor de rijbaan om dezelfde reden als SpeedPAT. Daarna is het een 60 km/u zone met fietspaden waar ik al helemaal niet op de rijbaan wil.
Wat tref ik op die paden aan? Best wel wat mede-SP'ers maar ook de nodige brommers en natuurlijk snorfietsen.

Daarnaast zie ik genoeg voorbeelden van dingen die "niet kloppen". Denk aan gemotoriseerde steps (geen kenteken, geen helm). Van hetzelfde thema: Aziatische driewielers die zich voortbewegen zonder te trappen èn geen kenteken voeren (niet blauw noch geel). Fietsen die eruit zien en een snelheid hebben van een SP, maar zonder kenteken. Vandaag een mede-SP'er tegemoet gekomen die geen helm droeg. De "pakkans" lijkt momenteel erg klein. En daar gaan mensen zich naar gedragen.

En dan kom je deze tegenstrijdige bebording tegen die ik als SP'er natuurlijk in mijn voordeel interpreteer:

Afbeelding

Was alleen dat bovenste bord niet voldoende?
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Moet op weg naar mijn werk over een stuk weg buiten de bbk, het is daar 60. Er ligt een nieuw mooi breed fietspad naast. Met de gemeente gecommuniceerd om te vragen er een bromfietspad van te maken met het argument dat het veilig kan op het fietspad en dat ik niet graag als rijdend obstakel tussen de veel harder rijdende autos moet rijden. Ook het feit dat ik er vaak snachts rij etc. waren geen argument. Er is bewust ervoor gekozen een gevaar te creeeren om het autoverkeer af te remmen. Zelf de bijgevoegde persberichten van de laatste snelheidscontroles met het record van 133km/h zelfs was geen argument. Ik rij daar gewoon over het fietspad.
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Achiel schreef: 13 mei 2022, 12:47 Moet op weg naar mijn werk over een stuk weg buiten de bbk, het is daar 60. Er ligt een nieuw mooi breed fietspad naast. Met de gemeente gecommuniceerd om te vragen er een bromfietspad van te maken met het argument dat het veilig kan op het fietspad en dat ik niet graag als rijdend obstakel tussen de veel harder rijdende autos moet rijden. Ook het feit dat ik er vaak snachts rij etc. waren geen argument. Er is bewust ervoor gekozen een gevaar te creeeren om het autoverkeer af te remmen. Zelf de bijgevoegde persberichten van de laatste snelheidscontroles met het record van 133km/h zelfs was geen argument. Ik rij daar gewoon over het fietspad.
:bu: Ik vraag me dan toch echt af met welke rationale argumenten die Gemeente komt. Wat bedoel je ''er is bewust gekozen een gevaar te creëeren''?

Ik kom hier helaas op de F35 fietssnelweg ook nog wel wat stukken tegen waar nog ''gewoon'' een fietspadbebording staat, terwijl je in het grootste deel van de stad ''speed pedelecs toegestaan'' ziet op het brede fietspad. Maar juist op het deel waar de auto's het hardst rijden (een paar 100 meter industriegebied) is dit niet het geval en zou een bonnenschrijver je wel letterlijk kunnen bekeuren. Terwijl het fietspad precies hetzelfde is qua breedte en veiligheid als het stuk ervoor waar er wel uitzonderingsborden staan.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Trivmvirate schreef: 13 mei 2022, 15:22 :bu: Ik vraag me dan toch echt af met welke rationale argumenten die Gemeente komt. Wat bedoel je ''er is bewust gekozen een gevaar te creëeren''?
Zij hoeven niet met argumenten te komen. Het is immers waarschijnlijk al ruim 20 jaar zo...

Er is bewust gekozen om een gevaar te creëren voor SP's, omdat zij als rijdende chicane de auto's moeten afremmen. Is niet helemaal zo, omdat die borden waarschijnlijk dik 20 jaar geleden zo geplaatst zijn ivm de wijziging "bromfietsen naar rijbaan". Bromfietsen reden/rijden over het algemeen ruim met dan 45 km/h dus daarvoor is die keuze te verantwoorden. Alleen met SP's die soms net dik 30 halen (harde wind tegen) wordt dat verhaal heel anders...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

FreddyH schreef: 13 mei 2022, 15:28 Zij hoeven niet met argumenten te komen. Het is immers waarschijnlijk al ruim 20 jaar zo...

Er is bewust gekozen om een gevaar te creëren voor SP's, omdat zij als rijdende chicane de auto's moeten afremmen. Is niet helemaal zo, omdat die borden waarschijnlijk dik 20 jaar geleden zo geplaatst zijn ivm de wijziging "bromfietsen naar rijbaan". Bromfietsen reden/rijden over het algemeen ruim met dan 45 km/h dus daarvoor is die keuze te verantwoorden. Alleen met SP's die soms net dik 30 halen (harde wind tegen) wordt dat verhaal heel anders...
True, maar tegenwoordig kan men dus uitzonderingsborden voor alleen speed pedelecs neerhangen. Vraag me af of die gemeente dat dan als optie ziet.
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Trivmvirate schreef: 13 mei 2022, 15:22
Achiel schreef: 13 mei 2022, 12:47 Moet op weg naar mijn werk over een stuk weg buiten de bbk, het is daar 60. Er ligt een nieuw mooi breed fietspad naast. Met de gemeente gecommuniceerd om te vragen er een bromfietspad van te maken met het argument dat het veilig kan op het fietspad en dat ik niet graag als rijdend obstakel tussen de veel harder rijdende autos moet rijden. Ook het feit dat ik er vaak snachts rij etc. waren geen argument. Er is bewust ervoor gekozen een gevaar te creeeren om het autoverkeer af te remmen. Zelf de bijgevoegde persberichten van de laatste snelheidscontroles met het record van 133km/h zelfs was geen argument. Ik rij daar gewoon over het fietspad.
:bu: Ik vraag me dan toch echt af met welke rationale argumenten die Gemeente komt. Wat bedoel je ''er is bewust gekozen een gevaar te creëeren''?

Ik kom hier helaas op de F35 fietssnelweg ook nog wel wat stukken tegen waar nog ''gewoon'' een fietspadbebording staat, terwijl je in het grootste deel van de stad ''speed pedelecs toegestaan'' ziet op het brede fietspad. Maar juist op het deel waar de auto's het hardst rijden (een paar 100 meter industriegebied) is dit niet het geval en zou een bonnenschrijver je wel letterlijk kunnen bekeuren. Terwijl het fietspad precies hetzelfde is qua breedte en veiligheid als het stuk ervoor waar er wel uitzonderingsborden staan.
Antwoord van de gemeente:

In de Koegorsstraat is bewust gekozen voor een fietspad. En geen bromfietspad. Doordat het snelheidsverschil met een bromfiets (of speedpedelec) en auto kleine is dan van een fiets en bromfiets.

Heb hierop geantwoord (enigszins wat sarcastisch :D ):

Zal mijn erfgenamen op de hoogte brengen dat ik doelbewust door de gemeente Terneuzen werd ingezet als verkeersremmer. Als ik zomaar een paar nieuwsberichten bekijk houd ik mijn hart vast. De brave 60km/h rijdende bestuurder zal me wel optijd opmerken, maar de excessen?

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/47713-a ... ign=zoeken fiets ik daar 40, komt dit met 109 voorbij....

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/47630-a ... ign=zoeken deze komt met 118km/h voorbij, ik haal op dat moment misschien wel 45...

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/47139-m ... ign=zoeken 131km/h en ik moet daar fietsen...

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/46697-a ... ign=zoeken 132km/h wie bied meer?

En dit zijn slechts de gevallen die ze toevallig passen, ik rij daar dagelijks illegaal over het fietspad en zie het gebeuren. Zal komende nachtdienst netjes over de weg rijden. Zal naast kilometergeld gevarengeld vragen aan mijn werkgever.
RIPS10
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 mar 2022, 21:15
Locatie: Eindhoven
Merk SP: Klever α
Km-stand: 20k

Mogelijk een optie om niet voor een bromfietspad te vragen, maar enkel voor een uitzondering voor speed pedelecs?
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Is het misschien een idee om ermee naar de krant te stappen?
Ik vind trouwens het argument dat het snelheidsverschil tussen fiets en bromfiets groter is dan tussen auto (die 60 rijdt) en bromfiets en het daardoor gevaarlijker zou zijn ook grote kolder. Volgens mij is een botsing tussen auto en bromfiets al snel veel erger dan een botsing tussen fiets en bromfiets. Plus je hebt tussen fiets en bromfiets volgens mij ook minder snel een ongeluk omdat je wendbaarder bent.
Plaats reactie