Speedpedelec op Netedijk in Duffel, Lier en omstreken

Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Beste forummers,

Als complete Newbe in de wereld van de elektrische fiets, ben ik blij dat er een forum bestaat als dit.
Ik sta in de startlinie om me een e-bike of een Speedpedelec aan te schaffen die ik straks voor woon-werkverkeer ga gebruiken en af en toe ook recreatief.

Al enkele keren met mijn vrouw haar "gewone" e-bike naar het werk getrapt. Fun, maar ik vind die 25 km/u niet snel genoeg. Als ik een elektrische fiets zou kopen, overweeg ik ergens een SpeedPedelec, maar ik zie toch enkele beperkingen die uitgeklaard moeten worden.

Er worden vele dingen geschreven dat SpeedPedelecs straks niet meer over fiets-o-strades zouden mogen rijden en dat ze op erg veel dijken reeds geweerd worden.

Kan er mij iemand hier alvast duidelijkheid geven of Speedpedelecs toegelaten worden op de F1 fiets-o-strade van Mechelen naar Antwerpen en dezelfde vraag voor de Netedijk van in Rumst tot pak-em-beet Lier?
Zo was ik ook op zoek naar een kaart, routeplanner,... waar je dit op voorhand kan terugvinden. Als ik me als leek straks zo'n fiets zou aanschaffen, gaat het voor recreatieve doeleinden wel eens zo makkelijk zijn op voorhand te weten waar ik mag rijden.

Hartelijk bedankt aan degene(n) die me even op weg willen helpen.

Groeten
Gert
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Normaliter mag je op de fietssnelwegen met een speedpedelec wel rijden.
Op sommige plaatsen staat er wel plots een bord B9.
Schermafbeelding 2022-04-26 om 12.12.45.png
Schermafbeelding 2022-04-26 om 12.12.45.png (637.78 KiB) 1015 keer bekeken
Hier mag je dus officieel niet voorbij met je spedelec.
Ik negeer dit bord meestal en aanvaard de mogelijke boete.
Wil je geen boete riskeren dan kan je hier wel te voet voorbij.
Bluuf me je fikn van me velo!
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Ok, daar is de wetgever vrij duidelijk over.
Zijn er nergens kaarten/apps/websites waar je kan opzoeken of zo'n plek toegankelijk is voor Speedpedelecs?
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Beeldbuisje schreef: 26 apr 2022, 20:48 Zijn er nergens kaarten/apps/websites waar je kan opzoeken of zo'n plek toegankelijk is voor Speedpedelecs?
Daar wordt aan gewerkt.
Hier vind je meer info: https://fietssnelwegen.be/veelgestelde- ... etssnelweg
Bluuf me je fikn van me velo!
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Vanavond de Netedijk van Rumst tot Duffel eens afgereden. Het staat er duidelijk aangegeven: Speedpedelecs zijn toegelaten daar.
Zolang er geen goed kaartmateriaal is, is het hier toch al te vinden. :cool2:
MattL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:15
Locatie: Belgium
Merk SP: ST3 Pinion LE

Ik rij ook rond in jouw omgeving (bvb Netekanaal Massenhoven - Lier) en trek me van geen enkel bord iets aan, eerlijk gezegd. Ik heb er zelfs nooit op gelet bij het uitstippelen van mijn woon-werk route, enkel dat ik niet plots een stukje autostrade neem ofzo 😅

Ik verkies soms bvb het fietspad tegenover de rijbaan in de bebouwde kom, als dat fietspad mij "beter" (veiliger!) lijkt. Dat doe ik dan wel tegen een aangepaste snelheid, ik moet zeker niet overal kunnen doorvlammen.

Edit: dit is geen legaal advies, enkel een persoonlijke mening. Zoals Joker hierboven ook zegt, het risico op een boete neem ik er dan maar bij.
Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 aug 2018, 13:42
Locatie: Antwerpse Voorkempen - B
Merk SP: Stromer St7 Dark Platinum
Km-stand: 100

Ik denk dat de regel in B is : jaagpad is niet toegelaten voor speedpedelecs.
Maar, we zijn in B, dus bestaan er een hoop uitzonderingen op de regels …
Als het jaagpad deel uitmaakt van een fietsostrade, dan kan de beheerder op de verbodsbordjes een P toevoegen en dan mag het wel, bvb langs Albertkanaal tss Herentals en Antwerpen
Of als het jaagpad de verbindingsweg is om naar de fietsostrade te rijden, dan mag het ook … als de verbodsborden aangepast zijn, bvb langs het Netekanaal van Walem naar de spoorwegbrug in Duffel waar je de fietsostrade op kan. Dan kom je op een bepaalde plek zo een bord tegen. Maar … rij je in Duffel van de brug in het centrum naar de fietsostrade staat er weer geen enkel bord.
Ik heb ook al woonerfborden gezien die melden dat P ook toegelaten is
Enz en enz
Mijn houding is rijden maar en rekening houden met en respecteren van andere weggebruikers, bvb even bellen alvorens je jogger voorbij steekt …
ST1X (2017-2021) ST2 classic (2021-2024) ST7 (2024-?)
Pensioen (sinds 2023) dus enkel nog recreatief gebruik :D !
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Het klassieke verhaal tegen speedpedelec rijders is dat het gekken zijn en zo'n fiets is te snel enz. Wel, mijn auto rijdt ook dik 250 km/u. Ben ik dan eens in Duitsland waar het kan en mag, zal ik deze snelheid ook gebruiken. Maar laat verkeer en/of weer dit niet toe, zal ik mezelf aanpassen. In de 7 jaar dat ik die wagen heb, slechts 1x een snelheidsboete gehad (75 gereden ipv 70) en nog nooit een ongeval gehad.
Als ik me een speedpedelec zou aanschaffen, ga ik met dezelfde mentaliteit de weg op.
Woon-werk wegen laten de hoge snelheid perfect toe op de meeste baantjes.

Nu dit is idd weer typisch B hé, een wetgeving waar geen duidelijkheid rond is, noch info.
Ik vraag me af of er überhaupt al boetes uitgeschreven zijn voor het rijden met de Speedpedelec waar het niet mag?

Mijn vrouw rijdt tegenwoordig met haar e-bike over de fiets-o-strade SKW-Antwerpen. Qua drukte kan het daar tellen zegt ze en qua grootte nodigt het dan ook niet echt uit om daar tegen 45km/u voorbij te vliegen. Redelijk wat dijken rond de Nete zijn stukken kalmer en breder...



In mijn zoektocht naar een leuke fiets kwam ik ook bij het idee een "gewone" te kopen. Die kan men dan ontdoen van z'n begrenzer. Die functie dan gebruiken waar het kan en waar het niet kan laat je hem "standaard" staan. Altijd zeker tijdens recreatieve tochten op vreemd domein dat je er mag rijden. :aq
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat laatste raad ik af. Los van de juridische kant en dat dit forum daarvoor niet bedoeld is: de fiets is daar technisch niet op ontworpen. Instabiel frame, remmen die het net niet zijn, veel te kleine accu, ...

Als je een e-bike wilt: prima. Wil je sneller dan dat: ook prima maar dan is een e-bike niet het te bewandelen pad.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

De eerste is sowieso een tweedehandse. Ik wil eerst kijken hoeveel ik er gebruik van ga maken voor er echt de hoofdprijs voor betaald gaat worden.
Zelf ben ik nogal vrij technisch, dus er mag wat mij betreft nog een defect aan zijn ook.

Komt er nog bij dat op tweedehandssites de speedpedelecs naar mens' hoofd gegooid worden. Zodus kan ik dat wel overwegen. Wordt het een probleem om recreatief te rijden waar ik wil kan ik nog terug doorverkopen.

Zeker nog een maand de tijd om rond te kijken; budget deze maand opgebruikt aan iets anders veel dringender :roll:

In alle geval al bedankt voor de waardevolle tips!
Mocht er nog iemand een idee hebben voor een "routeplanner" die weet waar de snelle ebike mag rijden, dat hoor ik erg, erg graag :hy:
Plaats reactie