Meedenkers welkom- newbie 030

Forenzzz
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2022, 23:37
Locatie: 030

Dag allemaal,

Zoals in het voorstel topic aangegeven: ik maak graag gebruik van de collectieve wijsheid van het forum!

Wie ben ik en wat zoek ik?

Ik heb altijd met openbaar vervoer gereisd voor woon-werk verkeer; vanuit Utrecht eerst naar Amsterdam (ca 50km) en toen Den Haag (70 km). Binnenkort ga ik in de buurt werken, 17 km enkele rit. Met OV is dat een uur, fietsend ook. Ik ga dus fietsen! Want gezond voor me, enzo.

Ik ben helemaal geen fietsliefhebber verder :oops: , heb als tiener dagelijks 5 km naar de middelbare moeten fietsen met op de route een klimmetje van 5-8 %. Toen ik 16 werd kocht ik een Vespa Ciao en dat was dat. Als student alleen op gare rammelende stadfietsen gereden, en nu vooral een bakfiets, met ritjes van minder dan 1 km.

Dat ik nu ga fietsen op een fiets met ondersteuning spreekt dus voor zich. Ik wil sowieso een helm opzetten en toen zei mijn lief 'ja neem dan een speed pedelec, als je toch een helm opzet' :lol: Ik vond het een prima idee.

De feiten op een rij:

Lengte: 167 cm
Gewicht: 65-70 kilo (het varieert ;) )
Afstand enkele rit: 17 km
Route is zo te zien over verharde paden- langs de forten, over de Uithof, voor wie de omgeving kent
Periode: 4 dagen per week of minder (thuiswerken) wel jaar rond.
Budget: tja. 5k is wel het minimale geloof ik? Laten we daarop mikken.
Merk: het maakt me serieus niet uit. Looks come last.
Techniek: geen technisch inzicht of veel tijd dus het moet onderhoudsarm en hufterproof zijn. Een fiets met een ketting die elke week of elke maand gesmeerd wil worden valt dus af.
Comfort: ja graag. Ik ben geen fanatieke fietser dus een normale zit, vering, en niet bezweet aankomen is wel zo prettig.

En als je nou denkt; waarom koop je geen scooter, luie forens, dan snap ik dat best, haha.

Maar voor wie denkt- leuk ik denk met je mee: cool, dank!
Forenzzz
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2022, 23:37
Locatie: 030

Oh, en wie dè tip heeft voor een goede fietsmaker in de regio- ik hoor het graag. Zou zelfs de keuze voor een bepaald merk laten beïnvloeden door de beschikbaarheid van een ervaren fietsmaker.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tja, je schrijft zelf al dat je iets met riem wilt. Dan is de keuze dun. Zeker als je ook nog op 5k Euro wilt mikken.

Ik ken helemaal niks van de middenmotor markt. Bij de achterwielmotoren kom je uit bij:
- Stromer ST2
- Klever X-Speed PINION
- Ellio Elite (of het broertje met ander merk maar technisch hetzelfde ding)
- Kettler Velossi 2.0

Volgens mij houdt het hier een beetje mee op. Hiermee zit je allemaal behoorlijk boven de 5k...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Forenzzz
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2022, 23:37
Locatie: 030

Hoi,

Dank vr de snelle reactie!

Is het inderdaad óf een ketting met onderhoud, óf een riem? Geen middenweg? Ik wil best een ketting zonder onderhoud, als dat bestaat?

En ja, dat 5k krap werd zag ik ook al. Het kan ook 5999 zijn ofzo het is een richtbedrag. Niet meteen 10k investeren in iets nieuws, was meer het idee.

Ik kan via werk de eerste 2k bruto/netto doen. Maar daarmee zit ik dus ook noodgedwongen aan een nieuwe ipv 2e hands vast, denk ik. Wel iets om iets te zoeken.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Forenzzz schreef: 28 apr 2022, 12:47 Is het inderdaad óf een ketting met onderhoud, óf een riem? Geen middenweg? Ik wil best een ketting zonder onderhoud, als dat bestaat?
Ketting zonder (of eigenlijk: met weinig) onderhoud is mogelijk als je geen derailleur hebt en een gesloten kettingkast. Er zijn volgens mij fietsen met middenmotor en naafversnelling die zoiets hebben. Ik ken geen enkele fiets met achterwielmotor die zoiets heeft.
Forenzzz schreef: 28 apr 2022, 12:47 En ja, dat 5k krap werd zag ik ook al. Het kan ook 5999 zijn ofzo het is een richtbedrag. Niet meteen 10k investeren in iets nieuws, was meer het idee.
Ok. Dan is er ineens veel meer mogelijk. Ga eens op de genoemde fietsen (Ellio is waarschijnlijk lastig in NL) meerdere dagen testrijden. Liefst 2 of 3 dagen aaneengesloten woon-werk ermee fietsen. Wat bevalt er? Wat niet?
Forenzzz schreef: 28 apr 2022, 12:47 Ik kan via werk de eerste 2k bruto/netto doen. Maar daarmee zit ik dus ook noodgedwongen aan een nieuwe ipv 2e hands vast, denk ik. Wel iets om iets te zoeken.
Ofwel concreet een kleine 1000 Euro korting. Bij een jong tweedehandsje kom je dan op een vergelijkbare prijs uit, met een oudere tweedehandse fiets ben je voordeliger uit maar heb je wel meer risico. Afweging die je zelf moet maken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Forenzzz schreef: 28 apr 2022, 12:47 Ik kan via werk de eerste 2k bruto/netto doen. Maar daarmee zit ik dus ook noodgedwongen aan een nieuwe ipv 2e hands vast, denk ik.
Via de cafeteria regeling? Daarmee zit je volgens mij niet perse aan een 2e hands fiets vast toch? Ik heb inmiddels 3 fietsen via die regeling gekocht. Alles wat je boven dat bedrag koopt moet je gewoon netto aftikken. Korting met netto/bruto regeling is dan rond ~400/500 euro.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ga inderdaad proeffietsen. Misschien is je route helemaal niet handig met een speedpedelec vanwege stoplichten of op de weg moeten waar dat helemaal niet lekker fietst. Of moet je juist een route van 20km fietsen om lekker door te fietsen en de eerder genoemde nadelen te omzeilen (beter, geniet je van het fietsen) Ik rij zelf ook niet de kortste weg, maar de weg die het lekkerst doorrijdt.
Het mooiste zou zijn een fietsendealer met diverse speedpedelecs die je een paar keer kunt testen op je werkroute. Kortom, vertrouw niet op Google Maps routes. Zoek zelf de fijnste uit. Zo te horen rij je rond Bunnik - Rhijnauwen. Daar zijn wel prima paden weet ik uit ervaring. Gaat denk ik vnl om Utrecht zelf.

Mocht de route niet handig zijn met een speedpedelec, probeer dan ook eens een 'gewone' electrische fiets.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Forenzzz
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2022, 23:37
Locatie: 030

Houten-Bilthoven wordt de route :).

Ik ga inderdaad maar eens proefrijden dan. En misschien toch een gewone ebike overwegen, wellicht is een pedelec overkill op deze route. Wel jammer, ze zijn zo cool.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Forenzzz schreef: 29 apr 2022, 12:06 Wel jammer, ze zijn zo cool.
Als dat na de proefritten nog steeds blijkt dan is het helemaal prima :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gert1960
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 nov 2018, 16:22
Locatie: Amersfoort
Merk SP: St1x
Km-stand: 15.000

In Odijk zit een goede fietsenmaker.
ST5 2021, XL. Accu 983. Spurcycle. Amersfoort-Utrecht.
Plaats reactie