Stuurpen

Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Beste Stromer liefhebbers,
Nadat ik een tijdje heb rondgestruind op dit forum, heb ik me nu maar eens aangemeld. Ik overweeg de aankoop van een Stromer St1x of St2.
Helaas heb ik een kleine fysieke beperking, in die zin dat ik regelmatig naar de fysiotherapeut moet om mijn nek-en schouderklachten te laten behandelen.
Ik zou dan ook liefst iets meer rechtop zitten op een toekomstige Stromer. Dit kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door middel van een verstelbare stuurpen van bijvoorbeeld: Ergotec, BBB, enz.
Ik heb bij de hoofdvestiging in Zwitserland verzocht om advies, omdat ik las dat er officieel geen onderdelen mogen worden vervangen in gevolge de EU wetgeving. Het antwoord luidde kort en krachtig dat er niets mag worden veranderd, omdat de fiets alleen met originele onderdelen EU goedgekeurd is!
Mijn vraag aan jullie: hebben jullie ook al met dit bijltje gehakt en zo ja, hebben jullie een passende (liefst conform wetgeving) oplossing gevonden voor een meer rechte houding op de fiets?
Ik hoor het graag van jullie.
Groet, Ron
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Denk dat je dat wel met een kilootje zout mag nemen. Dit moet het officiële antwoord zijn omdat ze anders aansprakelijk kunnen worden gesteld, maar ik moet nog zien dat ik ooit door een agent ga worden aangehouden die mijn fiets gaat doorlichten op basis van de originele componenten. Ik zou dus gewoon een comfortabele stuurpen gaan zoeken, syl heeft er geloof ik ook een. Deze fiets is gewoon te leuk om te laten liggen ;)

Als ie nou alleen es een keer binnenkomt bij mijn fietsenhandel..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wanneer je onderdelen aan je Stromer wil toevoegen, of onderdelen die er af fabriek op zitten vervangt door andere, dan moet je met twee dingen rekening houden: de garantievoorwaarden van Stromer en de (Europese) Typegoedkeuring van je Stromer.

Over die typegoedkeuring heb ik vandaag de Technische Dienst van de RDW gesproken, omdat mij niet duidelijk was wat je nou wel of niet zelf mag wijzigen aan een speed pedelec. In Duitsland bijvoorbeeld heb je al een probleem als je een ander merk banden op je fiets legt, daar mag echt helemaal niks.
In Nederland is dat niet zo strak. De RDW kijkt naar zaken zoals aantal wielen, afstand tussen de wielen, maximum constructiesnelheid, maximale snelheid met trapondersteuning etc. Je stuurpen of voorvork o.i.d. op een nette manier vervangen is volgens de RDW geen probleem.

De garantievoorwaarden van Stromer zijn wel streng. Zo staat daar o.a. in dat de garantie vervalt bij of niet van toepassing is als:

- De fiets technisch aangepast wordt zonder toestemming van de fabrikant.
- Achteraf aan- of inbouwen van niet-compatibele of niet-originele delen (zie bedieningshandleiding).
- Delen/componenten die niet van STROMER afkomstig zijn.
- Iedere verandering van de originele toestand.
- Reparaties die niet door vakkundig personeel zijn uitgevoerd.

Wat Stromer betreft vervalt je garantie dus als je je stuurpen vervangt. Maar zo’n probleem is dat niet in de praktijk. Bewaar je oude stuurpen, als er iets onder garantie aan de fiets moet gebeuren dan zet je de originele stuurpen er gewoon even terug op en klaar ben je. (Onze mede-forummer Lomito gaat waarschijnlijk een groter tandwiel voor op zijn ST2 S laten zetten. Zijn dealer monteert het originele tandwiel ook nog voor hem terug, als er iets aan de hand is m.b.t. garantie.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

NickV en Stromeur,
Hartelijk dank voor de reacties. Het is me nu volledig duidelijk!
Het zou leuk zijn wanneer er alsnog forumgebruikers zouden reageren die een wijziging ten behoeve van de zithouding hebben doorgevoerd. Hoe, welk merk, etc.
Stromeur, hartelijk dank voor de moeite voor het opvragen van de informatie!
Groet, Ron
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NickV schreef: 09 jun 2017, 12:50 Ik zou dus gewoon een comfortabele stuurpen gaan zoeken, syl heeft er geloof ik ook een.
Nog niet, maar gaat er inderdaad waarschijnlijk nog wel een keer van komen.


Er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat je met je bovenlichaam wat rechter op je fiets komt te zitten: je kunt je zadel verder naar voren plaatsen, je kunt een in hoek verstelbare stuurpen nemen, een kortere stuurpen en/of een ander type stuur op je Stromer zetten. Of een combinatie van dit alles.

Onze medeforummer Michiel Werkman heeft een verstelbare stuurpen op zijn Stromer. Ik weet zo even niet welke, maar dat kan hij je wel vertellen. Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Ergotec Swell-XR.

Standaard zit op de ST1 X en ST2 een recht MTB stuur. Je zou het stuur kunnen vervangen door een MTB stuur met meer rise ("riserbar") of een traditioneel, meer gebogen, fietsstuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Bedankt Stromeur,
Deze opties zal ik zeker gaan bekijken.
Nu maar hopen dat de dealer de fietsen snel binnenkrijgt, zodat ik de St1x en de St2 kan gaan uitproberen.
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Spannend hoor. Veel plezier alvast met testrijden. Ik, en met mij alle andere Stromer rijders, garanderen je nu alvast een grote grijns na afloop van je eerste rit :D
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Zeker spannend!
Ik zal jullie van mijn ervaringen op de hoogte houden.
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
evident
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2017, 22:54

hi bikeheart
dit is mijn oplossing: een ergotec2 "stuurverhoger" .
mij bevalt dit prima het scheelt 6 cm in hoogte
[im
stuurverhogerstromer  002 (1).jpg
stuurverhogerstromer 002 (1).jpg (72.11 KiB) 6286 keer bekeken
g][/img]
stuurverhogerstromer  001 (3).jpg
stuurverhogerstromer 001 (3).jpg (79.41 KiB) 6286 keer bekeken
Laatst gewijzigd door evident op 21 jun 2017, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Hallo evident,
Bedankt voor de tip. Ik wacht helaas nog steeds op de proefritten met een st1x en st2. Mijn dealer is sinds begin van deze maand officiele dealer van Stromer geworden. Hij heeft drie verschillende stromers in bestelling. Wat duurt dat wachten toch lang. Natuurlijk heb ik intussen bij een andere landelijke dealer al een paar honderd meter gefietst op een st2 in ondersteuningsstand 1, maar daaruit kan ik nog weinig opmaken qua rijgedrag.
Geduld, geduld, geduld :mrgreen:
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Plaats reactie