Koga Pace B20 met riem aandrijving: zwaarder verzet

mrstrom

Beeldbuisje schreef: 16 jun 2022, 12:06 . Rij je trager is het één getoeter van ergerende automobilisten, die ik zeker kan begrijpen.
Dat impliceert dus eigenlijk dat deze fiets voor dagelijks gebruik in België bijna niet bruikbaar is zonder mods.
Conclusie: ik ga toch eens rondkijken wat de mogelijkheden zijn om andere tandwielen te plaatsen zodat 40+ vol te houden is...
Juiste conclusie daarom heb je niks aan een middenmotor-fiets. Je kan niet meekomen als je legaal wilt rijden. Zonde van je geld en gevaarlijk ook.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 16 jun 2022, 12:24 Juiste conclusie daarom heb je niks aan een middenmotor-fiets. Je kan niet meekomen als je legaal wilt rijden. Zonde van je geld en gevaarlijk ook.
Dat niet mee kunnen heeft niets met de middenmotor op zich te maken maar met vermogen en instellingen/begrenzingen. Je hebt gelijk als je over Bosch praat maar er zijn er ook andere.
mrstrom

Jins schreef: 16 jun 2022, 16:13
mrstrom schreef: 16 jun 2022, 12:24 Juiste conclusie daarom heb je niks aan een middenmotor-fiets. Je kan niet meekomen als je legaal wilt rijden. Zonde van je geld en gevaarlijk ook.
Dat niet mee kunnen heeft niets met de middenmotor op zich te maken maar met vermogen en instellingen/begrenzingen. Je hebt gelijk als je over Bosch praat maar er zijn er ook andere.
Ja mijn motorfiets heeft ook een middenmotor en haalt 170km/u. Hoef ik niet eens bij te trappen.

Maar de meeste Bosch motortjes die standaard gebruikt worden, maken je niet vrolijk hoor.
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Het zal idd allemaal wel zo zijn, maar ik vraag me toch af wat er gebeurt als je met andere tandwielen gaat werken.
Er is duidelijk trekkracht. Als ik tegen 40km/u rijd en de vermogenstand naar Eco oid breng, wordt dit meteen duidelijk. Dan is 30km/u al bijna een uitdaging.
mrstrom

Beeldbuisje schreef: 16 jun 2022, 17:09 Het zal idd allemaal wel zo zijn, maar ik vraag me toch af wat er gebeurt als je met andere tandwielen gaat werken.
Er is duidelijk trekkracht. Als ik tegen 40km/u rijd en de vermogenstand naar Eco oid breng, wordt dit meteen duidelijk. Dan is 30km/u al bijna een uitdaging.
Dan gebeurt er met je snelheid en vermogen niet veel. Bij gelijkblijvend koppel zal je fiets misschien iets harder gaan, maar denk niet dat je het merkt. Je trapfrequentie zal wel omlaag gaan, dat kan beter voelen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het koppel blijft niet gelijk, er zit een andere overbrenging tussen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Beeldbuisje schreef: 16 jun 2022, 17:09 Het zal idd allemaal wel zo zijn, maar ik vraag me toch af wat er gebeurt als je met andere tandwielen gaat werken.
Daar kan ik wel een beeld van voor je schetsen.
Mijn SP is een Gazelle met middenmotor en Enviolo naaf. De afstemming van de tandwielen is dusdanig dat je in het hoogste verzet van de naaf ook bij 45 km/u m.i. zeker geen te hoge trapfrequentie hebt.
Het laagste verzet is daardoor ook best wel "lang" geworden zodat je met deze fiets wat trager weg bent en zeker geen steile hellingen moet gaan fietsen.

Maar, om met deze fiets 45 km/u te kunnen volhouden moet je toch echt wel behoorlijk je best doen. Mijn comfortabele kruissnelheid is 30 km/u met de hoogste ondersteuning (turbo). Als ik wat meer mijn best doe is 35 ook nog wel te doen, daarboven begint het meer op topsport te lijken, zeker als je het wat langer moet volhouden. En dat is met niet al teveel wind tegen.
mrstrom

FreddyH schreef: 16 jun 2022, 18:59 Het koppel blijft niet gelijk, er zit een andere overbrenging tussen.
\Koppel uit de middenmotor blijft nageneog gelijk, E motoren hebben vrij constant koppel. Daarna komt de verhouding naar achterwiel. Maar of die verandering van verhouding met wellicht iets reductie van koppel je veel helpt netto? denk ik niet.
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Lenny schreef: 16 jun 2022, 22:27
Beeldbuisje schreef: 16 jun 2022, 17:09 Het zal idd allemaal wel zo zijn, maar ik vraag me toch af wat er gebeurt als je met andere tandwielen gaat werken.
Daar kan ik wel een beeld van voor je schetsen.
Mijn SP is een Gazelle met middenmotor en Enviolo naaf. De afstemming van de tandwielen is dusdanig dat je in het hoogste verzet van de naaf ook bij 45 km/u m.i. zeker geen te hoge trapfrequentie hebt.
Het laagste verzet is daardoor ook best wel "lang" geworden zodat je met deze fiets wat trager weg bent en zeker geen steile hellingen moet gaan fietsen.

Maar, om met deze fiets 45 km/u te kunnen volhouden moet je toch echt wel behoorlijk je best doen. Mijn comfortabele kruissnelheid is 30 km/u met de hoogste ondersteuning (turbo). Als ik wat meer mijn best doe is 35 ook nog wel te doen, daarboven begint het meer op topsport te lijken, zeker als je het wat langer moet volhouden. En dat is met niet al teveel wind tegen.
Dit verbaast me wel. Ik heb gewoon een derri, Is de enviolo dan zo inefficiënt? Met zeer lichte wind tegen rij ik toch wel hoofdzakelijk rond de 40 gedurende 30km, maar dat is inderdaad wel sporten. Vergelijkbaar met 20km/u op mijn boodschappenfiets. Ik lig dan ook vaak op mijn stuur, dat scheelt veel luchtweerstand. Met minimale wind mee rij ik 40+. Dit is wel op de teller. Hoogste snelheid is 44 op het klokje, dat is werkelijk 41,x op de GPS.

Het is wel zo dat de Bosch je eigen vermogen vermenigvuldigt. Dus als je zelf niet veel levert krijg je ook minder. Als ik een keer geen zin heb om me in te spannen en ik heb tegenwind 4 bft, dan moet ik oppassen om boven de 30 te blijven. Als je op zo'n moment op de weg moet fietsen is dat wel erg ongemakkelijk.
En je moet er op deze fiets wel op rekenen dat je echt mee moet trappen qua frequentie. Niet zoals je soms ziet op de normale E-bikes <60 trappen per minuut, maar zo rond de 80/90.

Poeh en zo'n Koga kost ook gewoon €5.000=. Die van mij niet hoor!
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

mrstrom schreef: 16 jun 2022, 12:24
Beeldbuisje schreef: 16 jun 2022, 12:06 . Rij je trager is het één getoeter van ergerende automobilisten, die ik zeker kan begrijpen.
Dat impliceert dus eigenlijk dat deze fiets voor dagelijks gebruik in België bijna niet bruikbaar is zonder mods.
Conclusie: ik ga toch eens rondkijken wat de mogelijkheden zijn om andere tandwielen te plaatsen zodat 40+ vol te houden is...
Juiste conclusie daarom heb je niks aan een middenmotor-fiets. Je kan niet meekomen als je legaal wilt rijden. Zonde van je geld en gevaarlijk ook.
Dat is echt te kort door de bocht als je het mij vraagt. Als je in dezelfde prijsklasse zoekt dan zou ik ook zeker voor een SP met achterwielmotor gaan, maar als je geen zin hebt om 5000+ uit te geven aan een SP maar ook geen zin hebt om op een gewone e-bike of een racefiets te rijden dan kan een SP met middenmotor een perfecte optie zijn. Niet mee kunnen komen is ook erg afhankelijk van de route die je moet rijden, als je net als mij alleen door dorpjes komt waar je maar 30 mag en verder overal op het fietspad moet dan is er niks aan de hand. Ja moet je grote stukken op de weg rijden waar de auto's je om de oren komen gevlogen dan heb je zeker een punt.

Ik vind het eerlijk gezegd best jammer dat er hier vaak wordt afgegeven op de SP's met middenmotor, terwijl het een prima alternatief kan zijn voor de auto of racefiets mits je het juiste verwachtingspatroon hebt. Ik kan me voorstellen dat er daardoor ook mensen zijn die toch maar in de auto blijven omdat ze denken dat ze onder de 5000 euro toch geen fatsoenlijke SP kunnen vinden.
Plaats reactie