Koga Pace B20 met riem aandrijving: zwaarder verzet

Trommelrem
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jul 2022, 21:03
Locatie: Meeuwen
Merk SP: Koga
Km-stand: 11000

Wat late reactie maar ik ben pas sinds gisteren lid van dit forum.

Ik zelf een Koga Pace B20 en herken dit probleem eigenlijk niet.

Vandaag even getest: bij 45,5 Km/u (op teller) maak ik met de versnelling volledig tegen gedraaid slechts 75 omwentelingen.
Dit zijn er naar mijn gevoel te weinig want ik rijd meestal tussen de 80 en 100 omwentelingen.

Mijn B20 is wel model '21 met accu binnen in de schuine buis (gekocht eind 2020) en heeft vooraan een 60 tands tandwiel.
Heb jij hetzelfde model of het vorige ?

Indien jij hetzelfde model hebt dan moet je de enviolo naaf eens kalibreren. het zou kunnen dat die geribbelde ringen op de naaf of de interface (kunststof stuk op de naaf waar de kabels aan zitten) niet goed stonden bij monteren.
De instructies vindt je op de enviolo website (tekst en video).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 18 jun 2022, 09:39 De curve linksonder beschrijft de koppelcurve van koolborstelloze motors die voor ons van toepassing zijn, zowel voor de voor- als achterwielmotoren als voor de middenmotor (iig de Bosch) wordt dat type gebruikt. Die lijken qua koppelkarakteristiek veel meer op bepaalde typen AC motor (zoals o.a. de inductiemotor). De sturing van die motor creëert vanuit de DC spanning van de accu een precies gecontroleerde AC spanning.
Maar zoals je ziet aan die curve gaat e.e.a. niet meer op zoals dat bij de brushed DC motor het geval was. Hier zit toch een redelijk bereik in dat min of meer vlak loopt en dus min of meer constant is. Het is zeker niet meer lineair en ik vermoed dat dit het gevolg is van het feit dat een brushless DC motor bij lage toerentallen moeilijker te regelen valt dan bij hogere. Ook zie je dat je in de praktijk een hoger koppel van de motor kan krijgen dan gespecificeerd (nominaal).
De curve van een BLDC motor is als hieronder en eigenlijk vergelijkbaar met de borstel DC motor.
8B725057-694E-43D0-88EF-824786595E66.jpeg
8B725057-694E-43D0-88EF-824786595E66.jpeg (1.24 MiB) 667 keer bekeken
Dit is 2x dezelfde motor met dezelfde accu en dezelfde accustroom. Het enige dat ik heb aangepast is de fasestroom. Dat maakt dat in A de stroom in het begin begrenst wordt door de controller, en dus vlak is, en in B niet want die mag blijven slurpen. De motor curve is eigenlijk zoals in B maar de controller, met zijn begrenzing, maakt er A van. Vanaf 20 km/h is er geen verschil meer, niet de controller is nu de begrenzing maar de motor zelf met zijn EMK dat tegen werk.
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Beeldbuisje schreef: 18 jun 2022, 10:41
Als je mijn forumnaam ziet kan je misschien al raden wat m'n hobby is: ik restaureer al eens oude tv's, maar dan echt hele oude (50-60 en 70)
Even misgeraden ... Ik dacht dat, gezien jouw forumnaam, je continu TV keek ... 😉

ontopic:
Volgens mij is een SP met middenmotor een alleskunner die ook de bergen niet schuwt...

In principe geen probleem om dergelijke SP's te bouwen die comfortabel 45km/h kunnen rijden.
Echter is het grote nadeel dat bij grotere krachten van de middenmotor, de overbrenging veel meer tegen z'n tanden krijgt met grotere slijtage tot gevolg...
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Jins schreef: 22 jul 2022, 12:21
Lenny schreef: 18 jun 2022, 09:39 De curve linksonder beschrijft de koppelcurve van koolborstelloze motors die voor ons van toepassing zijn, zowel voor de voor- als achterwielmotoren als voor de middenmotor (iig de Bosch) wordt dat type gebruikt. Die lijken qua koppelkarakteristiek veel meer op bepaalde typen AC motor (zoals o.a. de inductiemotor). De sturing van die motor creëert vanuit de DC spanning van de accu een precies gecontroleerde AC spanning.
Maar zoals je ziet aan die curve gaat e.e.a. niet meer op zoals dat bij de brushed DC motor het geval was. Hier zit toch een redelijk bereik in dat min of meer vlak loopt en dus min of meer constant is. Het is zeker niet meer lineair en ik vermoed dat dit het gevolg is van het feit dat een brushless DC motor bij lage toerentallen moeilijker te regelen valt dan bij hogere. Ook zie je dat je in de praktijk een hoger koppel van de motor kan krijgen dan gespecificeerd (nominaal).
De curve van een BLDC motor is als hieronder en eigenlijk vergelijkbaar met de borstel DC motor.
8B725057-694E-43D0-88EF-824786595E66.jpeg
Dit is 2x dezelfde motor met dezelfde accu en dezelfde accustroom. Het enige dat ik heb aangepast is de fasestroom. Dat maakt dat in A de stroom in het begin begrenst wordt door de controller, en dus vlak is, en in B niet want die mag blijven slurpen. De motor curve is eigenlijk zoals in B maar de controller, met zijn begrenzing, maakt er A van. Vanaf 20 km/h is er geen verschil meer, niet de controller is nu de begrenzing maar de motor zelf met zijn EMK dat tegen werk.
Hmm, je hebt gelijkt. Ondanks de overeenkomsten tussen de BLDC motor en de AC inductiemotor zijn er ook belangrijke verschillen. Zo'n begrenzing als bij "torque A" zal in de praktijk ook wel worden toegepast. Niet alleen om te voorkomen dat de boel in de fik vliegt, het is ook niet erg handig als de overstroombeveiliging van het BMS steeds de boelt plat legt.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromer ST schreef: 22 jul 2022, 13:06 Echter is het grote nadeel dat bij grotere krachten van de middenmotor, de overbrenging veel meer tegen z'n tanden krijgt met grotere slijtage tot gevolg...
Ja, maar dat lijkt mij hooguit een kwestie van de tandwielen en ketting of riem aanpassen aan de trekkracht en het vermogen van een sterkere motor. Wellicht dat het frame zelf ook wat sterker moet worden gemaakt.
Ik stond gisteren nog naar een bakbeest van een elektrische motorfiets te kijken. Ook die had "gewoon" een middenmotor die via een riem het vermogen op het achterwiel overbracht. Het is allemaal wel een paar maatjes groter. :mrgreen:
Als 78 kW / 116 Nm met een riem kan, dan kan (bijv.) 1 kW ook wel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lenny schreef: 22 jul 2022, 15:39 Ja, maar dat lijkt mij hooguit een kwestie van de tandwielen en ketting of riem aanpassen aan de trekkracht en het vermogen van een sterkere motor. Wellicht dat het frame zelf ook wat sterker moet worden gemaakt.
Enig idee hoe zwaar het geheel dan gaat worden? Da’s de crux bij een fiets, het moet licht blijven…
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 22 jul 2022, 15:39 Ja, maar dat lijkt mij hooguit een kwestie van de tandwielen en ketting of riem aanpassen aan de trekkracht en het vermogen van een sterkere motor. Wellicht dat het frame zelf ook wat sterker moet worden gemaakt.
Ik stond gisteren nog naar een bakbeest van een elektrische motorfiets te kijken. Ook die had "gewoon" een middenmotor die via een riem het vermogen op het achterwiel overbracht. Het is allemaal wel een paar maatjes groter. :mrgreen:
Als 78 kW / 116 Nm met een riem kan, dan kan (bijv.) 1 kW ook wel.
Nee, zo eenvoudig is het niet. Je hebt nog een versnellingsbak nodig en een naaf versnelling kan dat hoge koppel niet aan. Maak je de naaf versnelling sterker wordt deze groot en zwaar zodat het voordeel om geen zwaar achterwiel te hebben weg is.
Wat ook kan is dat je de middenmotor sterk genoeg maakt (groot en zwaar zoals een DD hub en zoals jou voorbeeld) en het achterwiel met een separate riem aandrijft (geen versnellingen voor de motor meer). de naaf versnelling kan standaard zijn omdat die enkel jou kracht krijgt (daarom separate riem voor mens en motor). Opnieuw is het voordeel van een kleine motor en weinig gewicht verdwenen. 3de optie is om ook de versnellingen in het midden te brengen. Een middenmotor/Pinion combinatie. Nadeel, dat wordt een grote blok en die Pinion moet wat versterkt worden, lees groter en zwaarder en (nog) duurder.
Elio heeft dit goed bekeken. Traploze versnelling, 2 riemen… maar geen voordeel zonder nadeel: 1 ste nadeel, je kan niet vertrekken tenzij je een 2de motor hebt. 2de nadeel, extra motor is extra gewicht, in dit geval nog in het voorwiel.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Heel de Bosch middenmotor lineup varieert van 40 Nm voor de lichtste tot 85 Nm voor de zwaarste, maar de variatie in gewicht is maar van 2,9 kg tot 3,2 kg. Zou een motor die het dubbele kan doen dan zoveel zwaarder worden?

Ja, de versnelling, daar had ik niet aan gedacht. Normale naven en pinions zijn dan geen optie meer. Enviolo, bijv., gaat in de zwaarste uitvoering tot 100 Nm. Rohloff gaat tot 130 Nm. Voor Shimano Alfine/Nexus krijg ik niks gevonden.
Maar wat denk je van een (zwaardere) ketting i.c.m. een derailleursysteem? De kracht wordt niet op de derailleur uitgeoefend.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lenny schreef: 22 jul 2022, 19:48 Heel de Bosch middenmotor lineup varieert van 40 Nm voor de lichtste tot 85 Nm voor de zwaarste, maar de variatie in gewicht is maar van 2,9 kg tot 3,2 kg. Zou een motor die het dubbele kan doen dan zoveel zwaarder worden?
Een groot deel ervan is qua hardware hetzelfde en in software geknepen. Dus dit is niet te extrapoleren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 22 jul 2022, 19:48 Heel de Bosch middenmotor lineup varieert van 40 Nm voor de lichtste tot 85 Nm voor de zwaarste, maar de variatie in gewicht is maar van 2,9 kg tot 3,2 kg. Zou een motor die het dubbele kan doen dan zoveel zwaarder worden?

Ja, de versnelling, daar had ik niet aan gedacht. Normale naven en pinions zijn dan geen optie meer. Enviolo, bijv., gaat in de zwaarste uitvoering tot 100 Nm. Rohloff gaat tot 130 Nm. Voor Shimano Alfine/Nexus krijg ik niks gevonden.
Maar wat denk je van een (zwaardere) ketting i.c.m. een derailleursysteem? De kracht wordt niet op de derailleur uitgeoefend.
Goed, koppel en stroom gaan hand in hand, zoals Freddy zegt veel meer een controller setting dan wat anders. Uiteraard sterkere interne overbrengingen en evt betere/grotere koeling voor motor/controller.
Waar wordt dat Bosch koppel gemeten?
We gaan er van uit op het voorste tandwiel. Dat is 20T en achteraan 24T. Dat is dus + 20% voor de ingang van de naaf en dat zonder eigen input want die is ook +20%. Dat is de reden dat voor Enviolo de motor begrenst wordt op 65Nm en voor de Rohloff niet, of niet zo ver begrenst wordt (ondanks marketing geleuter, heb ik op mail).
Een derailleur systeem is niet geschikt voor hele grote krachten (koppel), de open opstelling en de krachten die hierop komen is gewoon als een krans tegen een slijpmolen houden, leuk maar niet voor lang. Zulke krachten/vermogens moeten in een gesloten oliebad lopen. Dat kost efficiëntie maar verhoogt de levens duur.
Voor vermogen zijn er maar 2 variabelen: koppel en toerental. Omdat wij zo “traag” zijn is het koppel hoog en moet al de rest met dat hoge koppel over weg kunnen. Als we 10x zo snel waren (cadans 800 ipv 80/min) was het koppel 10x lager en hadden we ietstie pienie versnellings apparaten.
Plaats reactie