Ik heb een Koga Pace B20 Pedelec met riemaandrijving.
Echter het zwaarste verzet is vrij licht om aan hogere snelheid te rijden. Zijn er mogelijkheden om dit aan te passen?
Koga Pace B20 met riem aandrijving: zwaarder verzet
Ik vind online geen enkele info over een "Koga Pace B20 Pedelec", wel over een Koga Pace B20 speedpedelec.
Om de trapfrequentie van jouw met een Enviolo / Nuvinci uitgeruste Koga te verlagen kan je :
- achteraan een kleiner tandwiel (laten) monteren, bijvoorbeeld van 24T naar 22T
- vooraan een groter tandwiel (laten) monteren
Bekijk de fijne details eens met je FM : hij weet wat er verkrijgbaar en realiseerbaar is, eventueel zelfs zonder een andere riem te moeten (laten) monteren ... bespreek ook vooraf de impact van deze transformatie op de trapfrequentie, de belasting van de naaf en het behoud van de garantie.
Om de trapfrequentie van jouw met een Enviolo / Nuvinci uitgeruste Koga te verlagen kan je :
- achteraan een kleiner tandwiel (laten) monteren, bijvoorbeeld van 24T naar 22T
- vooraan een groter tandwiel (laten) monteren
Bekijk de fijne details eens met je FM : hij weet wat er verkrijgbaar en realiseerbaar is, eventueel zelfs zonder een andere riem te moeten (laten) monteren ... bespreek ook vooraf de impact van deze transformatie op de trapfrequentie, de belasting van de naaf en het behoud van de garantie.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Herbal
- Pro | Forum Supporter
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 mei 2019, 07:17
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3 Pinion SE
- Km-stand: 3760
Ik herken het volkomen. Zwaarste verzet heeft inderdaad een (naar mijn mening) te hoge trapfrequentie. Hierdoor trap je je letterlijk het licht uit als je snelheid wil maken. Ik heb het gemeld aan mijn FM, weinig tot geen reactie. Enkel iets in de zin van "Tja, dat hebben we nog gehoord..." Deuh...
Ik rijd nog verder tot maart 23 en dan een Klever of een Stromer. Nog onbeslist.
- Flitskeiii
- Pro
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 04 mar 2021, 12:45
- Locatie: Vijheerenlanden
- Merk SP: ST3 LE Pinion
- Km-stand: 10000
Ik heb op mijn Riese&Muller Charger met Enviolo naaf het achtertandwiel laten vervangen van 24T naar 22T. Dit kon met de bestaande riem omdat het achterwiel verstelbaar is. Ik rijdt nu 35-40 km/uur bij normale omstandigheden en met een normale trapfrequentie. Dus je kunt wat winnen hierin (9%). Je moet hierna ook wel iets meer met je stand van de naaf spelen zodat de Bosch motor zijn kracht soepel kan overbrengen. Ik ben er wel tevreden mee. Kosten waren 120 euro.
-
- Pro
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38
Flitskeiii, is het met je modificatie mogelijk om langere tijd 45km/u aan te houden?
Zelf newbe in de speedpedelec wereld. Nu een dagje een R&M Supercharger in bezit (tweedehands gekocht) en het korte stukje dat ik eens geprobeerd heb, haal ik max 43km/u met de ziel uit m'n lijf te trappen.
De motor Bosch performance line lijkt kracht zat te hebben, maar de beentjes zo rap in het rondje draaien is haast niet vol te houden.
Ik weet dat ik me hier straks sowieso ga aan ergeren en dat verholpen wil zien.
tnx!
Gert
Zelf newbe in de speedpedelec wereld. Nu een dagje een R&M Supercharger in bezit (tweedehands gekocht) en het korte stukje dat ik eens geprobeerd heb, haal ik max 43km/u met de ziel uit m'n lijf te trappen.
De motor Bosch performance line lijkt kracht zat te hebben, maar de beentjes zo rap in het rondje draaien is haast niet vol te houden.
Ik weet dat ik me hier straks sowieso ga aan ergeren en dat verholpen wil zien.
tnx!
Gert
-
- Veteraan
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Fantastische beeldspraak. Ik zie het voor me
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- Flitskeiii
- Pro
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 04 mar 2021, 12:45
- Locatie: Vijheerenlanden
- Merk SP: ST3 LE Pinion
- Km-stand: 10000
Hoi, zoals ik schreef rij ik tussen de 35 en 40 km/uur. Als je harder wilt moet je een soort Chris Froome zijn. Dan is de trapfrequentie nog steeds veel te hoog. Alternatief is dat je ook voor een groter tandwiel er op monteerd, maar dan heb je ook een nieuwe riem nodig. Het kleinere tandwiel achter ging nog met de bestaande riem.Beeldbuisje schreef: ↑07 jun 2022, 11:38 Flitskeiii, is het met je modificatie mogelijk om langere tijd 45km/u aan te houden?
Zelf newbe in de speedpedelec wereld. Nu een dagje een R&M Supercharger in bezit (tweedehands gekocht) en het korte stukje dat ik eens geprobeerd heb, haal ik max 43km/u met de ziel uit m'n lijf te trappen.
De motor Bosch performance line lijkt kracht zat te hebben, maar de beentjes zo rap in het rondje draaien is haast niet vol te houden.
Ik weet dat ik me hier straks sowieso ga aan ergeren en dat verholpen wil zien.
tnx!
Gert
Achter 2 tandjes minder en vooraan 2 tandjes meer = gelijk aantal tandjes = gelijke lengte.Flitskeiii schreef: ↑08 jun 2022, 22:16 Hoi, zoals ik schreef rij ik tussen de 35 en 40 km/uur. Als je harder wilt moet je een soort Chris Froome zijn. Dan is de trapfrequentie nog steeds veel te hoog. Alternatief is dat je ook voor een groter tandwiel er op monteerd, maar dan heb je ook een nieuwe riem nodig. Het kleinere tandwiel achter ging nog met de bestaande riem.
Of je achteraan met 24 en vooraan met 22 rondscheurt of achteraan met 22 en vooraan met 24, buiten de overbrengingsverhouding ik zie het verschil niet.
Dat zegt hij ook volgens mij. Achter even kleiner lukt nog met de span inrichting om af te stellen. Mocht je nog kleilner willen, zou je voor dan nog een stapje groter moeten doen.Jins schreef: ↑09 jun 2022, 08:10Achter 2 tandjes minder en vooraan 2 tandjes meer = gelijk aantal tandjes = gelijke lengte.Flitskeiii schreef: ↑08 jun 2022, 22:16 Hoi, zoals ik schreef rij ik tussen de 35 en 40 km/uur. Als je harder wilt moet je een soort Chris Froome zijn. Dan is de trapfrequentie nog steeds veel te hoog. Alternatief is dat je ook voor een groter tandwiel er op monteerd, maar dan heb je ook een nieuwe riem nodig. Het kleinere tandwiel achter ging nog met de bestaande riem.
Of je achteraan met 24 en vooraan met 22 rondscheurt of achteraan met 22 en vooraan met 24, buiten de overbrengingsverhouding ik zie het verschil niet.
Maar waarom koop je deze fiets als je er niet knap 45km/u (echte km/u) mee kunt maken? dan is het toch een gevaarlijke fiets tussen de autos. Misschien kan je wel stellen dat de fabricant niet levert wat je kan verwachten en de koop ongedaan maken.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De fabrikant verkoopt een speed pedelec met een MAXIMUM snelheid van 45km/u. Geen juridische grond om de koop ongedaan te maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023