Koga Pace B20 met riem aandrijving: zwaarder verzet

Poewert
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2022, 18:22
Locatie: Westmeerbeek
Merk SP: Koga
Km-stand: 100

Ik heb een Koga Pace B20 Pedelec met riemaandrijving.

Echter het zwaarste verzet is vrij licht om aan hogere snelheid te rijden. Zijn er mogelijkheden om dit aan te passen?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik vind online geen enkele info over een "Koga Pace B20 Pedelec", wel over een Koga Pace B20 speedpedelec.

Om de trapfrequentie van jouw met een Enviolo / Nuvinci uitgeruste Koga te verlagen kan je :

- achteraan een kleiner tandwiel (laten) monteren, bijvoorbeeld van 24T naar 22T

- vooraan een groter tandwiel (laten) monteren

Bekijk de fijne details eens met je FM : hij weet wat er verkrijgbaar en realiseerbaar is, eventueel zelfs zonder een andere riem te moeten (laten) monteren ... bespreek ook vooraf de impact van deze transformatie op de trapfrequentie, de belasting van de naaf en het behoud van de garantie.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Herbal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 mei 2019, 07:17
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3 Pinion SE
Km-stand: 3760

Poewert schreef: 01 mei 2022, 09:35 Ik heb een Koga Pace B20 Pedelec met riemaandrijving.

Echter het zwaarste verzet is vrij licht om aan hogere snelheid te rijden. Zijn er mogelijkheden om dit aan te passen?
Ik herken het volkomen. Zwaarste verzet heeft inderdaad een (naar mijn mening) te hoge trapfrequentie. Hierdoor trap je je letterlijk het licht uit als je snelheid wil maken. Ik heb het gemeld aan mijn FM, weinig tot geen reactie. Enkel iets in de zin van "Tja, dat hebben we nog gehoord..." Deuh... :roll:

Ik rijd nog verder tot maart 23 en dan een Klever of een Stromer. Nog onbeslist.
Gebruikersavatar
Flitskeiii
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mar 2021, 12:45
Locatie: Vijheerenlanden
Merk SP: ST3 LE Pinion
Km-stand: 10000

Ik heb op mijn Riese&Muller Charger met Enviolo naaf het achtertandwiel laten vervangen van 24T naar 22T. Dit kon met de bestaande riem omdat het achterwiel verstelbaar is. Ik rijdt nu 35-40 km/uur bij normale omstandigheden en met een normale trapfrequentie. Dus je kunt wat winnen hierin (9%). Je moet hierna ook wel iets meer met je stand van de naaf spelen zodat de Bosch motor zijn kracht soepel kan overbrengen. Ik ben er wel tevreden mee. Kosten waren 120 euro.
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Flitskeiii, is het met je modificatie mogelijk om langere tijd 45km/u aan te houden?

Zelf newbe in de speedpedelec wereld. Nu een dagje een R&M Supercharger in bezit (tweedehands gekocht) en het korte stukje dat ik eens geprobeerd heb, haal ik max 43km/u met de ziel uit m'n lijf te trappen.
De motor Bosch performance line lijkt kracht zat te hebben, maar de beentjes zo rap in het rondje draaien is haast niet vol te houden.
Ik weet dat ik me hier straks sowieso ga aan ergeren en dat verholpen wil zien. :mrgreen:

tnx!
Gert
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Beeldbuisje schreef: 07 jun 2022, 11:38 ....met de ziel uit m'n lijf te trappen.
Fantastische beeldspraak. Ik zie het voor me :lol: :lol: :lol:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Flitskeiii
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mar 2021, 12:45
Locatie: Vijheerenlanden
Merk SP: ST3 LE Pinion
Km-stand: 10000

Beeldbuisje schreef: 07 jun 2022, 11:38 Flitskeiii, is het met je modificatie mogelijk om langere tijd 45km/u aan te houden?

Zelf newbe in de speedpedelec wereld. Nu een dagje een R&M Supercharger in bezit (tweedehands gekocht) en het korte stukje dat ik eens geprobeerd heb, haal ik max 43km/u met de ziel uit m'n lijf te trappen.
De motor Bosch performance line lijkt kracht zat te hebben, maar de beentjes zo rap in het rondje draaien is haast niet vol te houden.
Ik weet dat ik me hier straks sowieso ga aan ergeren en dat verholpen wil zien. :mrgreen:

tnx!
Gert
Hoi, zoals ik schreef rij ik tussen de 35 en 40 km/uur. Als je harder wilt moet je een soort Chris Froome zijn. Dan is de trapfrequentie nog steeds veel te hoog. Alternatief is dat je ook voor een groter tandwiel er op monteerd, maar dan heb je ook een nieuwe riem nodig. Het kleinere tandwiel achter ging nog met de bestaande riem.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Flitskeiii schreef: 08 jun 2022, 22:16 Hoi, zoals ik schreef rij ik tussen de 35 en 40 km/uur. Als je harder wilt moet je een soort Chris Froome zijn. Dan is de trapfrequentie nog steeds veel te hoog. Alternatief is dat je ook voor een groter tandwiel er op monteerd, maar dan heb je ook een nieuwe riem nodig. Het kleinere tandwiel achter ging nog met de bestaande riem.
Achter 2 tandjes minder en vooraan 2 tandjes meer = gelijk aantal tandjes = gelijke lengte.
Of je achteraan met 24 en vooraan met 22 rondscheurt of achteraan met 22 en vooraan met 24, buiten de overbrengingsverhouding ik zie het verschil niet.
mrstrom

Jins schreef: 09 jun 2022, 08:10
Flitskeiii schreef: 08 jun 2022, 22:16 Hoi, zoals ik schreef rij ik tussen de 35 en 40 km/uur. Als je harder wilt moet je een soort Chris Froome zijn. Dan is de trapfrequentie nog steeds veel te hoog. Alternatief is dat je ook voor een groter tandwiel er op monteerd, maar dan heb je ook een nieuwe riem nodig. Het kleinere tandwiel achter ging nog met de bestaande riem.
Achter 2 tandjes minder en vooraan 2 tandjes meer = gelijk aantal tandjes = gelijke lengte.
Of je achteraan met 24 en vooraan met 22 rondscheurt of achteraan met 22 en vooraan met 24, buiten de overbrengingsverhouding ik zie het verschil niet.
Dat zegt hij ook volgens mij. Achter even kleiner lukt nog met de span inrichting om af te stellen. Mocht je nog kleilner willen, zou je voor dan nog een stapje groter moeten doen.

Maar waarom koop je deze fiets als je er niet knap 45km/u (echte km/u) mee kunt maken? dan is het toch een gevaarlijke fiets tussen de autos. Misschien kan je wel stellen dat de fabricant niet levert wat je kan verwachten en de koop ongedaan maken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 09 jun 2022, 08:54 Misschien kan je wel stellen dat de fabricant niet levert wat je kan verwachten en de koop ongedaan maken.
De fabrikant verkoopt een speed pedelec met een MAXIMUM snelheid van 45km/u. Geen juridische grond om de koop ongedaan te maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie