Koga Pace B20 met riem aandrijving: zwaarder verzet

Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Je SP illegaal opvoeren is is strijd met de wet.
Klopt inderdaad, maar ik vraag me iets soortgelijks af.

Nu ik op mijn R&M met Enviolo de tandwielen verwisseld heb, kan ik langere afstand als de wind goed zit wel 44,6 rijden op de fietscomputer.
Die 44,6 is in werkelijkheid "maar" 42,6, terwijl bvb een Strömer 48 kan halen als ie uit de fabrieken komt. ttz, dat hoorde ik laatst bij een klant die dergelijke fiets bezit en dat eens nagemeten heeft op GPS.

Het lijkt me toch niet strijdig ervoor te zorgen dat een R&M zijn begrenzer weg is op 42,6, want een SP mag volgens de wet toch 45 rijden...? Of ben ik hier mis?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een speed pedelec mag bij wet 45km/u rijden. Maar jij mag de aandrijving bij wet niet modificeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Stromeur schreef: 06 mei 2023, 11:55 Maar jij mag de aandrijving bij wet niet modificeren.
Aha, op die manier, zo had ik er nog niet bij stilgestaan...
Impliceert natuurlijk ook dat ik eigenlijk die tandwielen ook niet mag veranderen :?:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor zover ik begrepen heb is het aantal versnellingen en de overbrengsverhouding inderdaad ook onderdeel van de typegoedkeuring.

Nou is dat niet iets waar we op dit forum moeilijk over gaan doen. Maar materie over illegaal opvoeren/chippen zodat een bike 55-60km/u rijdt hoort hier echt niet thuis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Beeldbuisje schreef: 06 mei 2023, 11:57 Aha, op die manier, zo had ik er nog niet bij stilgestaan...
Impliceert natuurlijk ook dat ik eigenlijk die tandwielen ook niet mag veranderen :?:
Klopt, maar daarmee gaat jouw fiets niks harder rijden. Hij gaat dat alleen met acceptabelere trapsnelheid doen. Oom agent zal daarover niet malen, wij ook niet.

Hetzelfde geldt voor het monteren van een Supernova M99 Pro op een fiets die standaard iets anders heeft. Ook dat is minimaal een grijs gebied. En zo nog wat andere zaken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

Stromeur schreef: 06 mei 2023, 11:55 Een speed pedelec mag bij wet 45km/u rijden. Maar jij mag de aandrijving bij wet niet modificeren.
Is het niet zo dat de ondersteuning tot 45 mag reiken, maar je zonder ondersteuning zo hard mag als je kan? Neem als voorbeeld buiten de bebouwde kom in de bergen.
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je hebt helemaal gelijk. Ik had moeten zeggen dat de motor tot 45km/u mag ondersteunen.

Verder gelden de lokale snelheidsbeperkingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

GoodSoundManiac schreef: 06 mei 2023, 23:05 Is het niet zo dat de ondersteuning tot 45 mag reiken, maar je zonder ondersteuning zo hard mag als je kan? Neem als voorbeeld buiten de bebouwde kom in de bergen.
De fiets is gehomologeerd met een bepaalde ondersteuning, jij mag daaraan niets veranderen. De ondersteuning moet boven de 45 km/h stoppen, als jij bergaf fietst (en waarschijnlijk: stopt met trappen) dan kan je gemakkelijk sneller gaan. Zo heb ik met mijn vorige fiets in België een keer 60 km/h gehaald. Maar zodra ik ging trappen stopte het feestje: dan remde hij gelijk op de motor en ging hij terug naar 47 km/h.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

FreddyH schreef: 06 mei 2023, 23:11 Maar zodra ik ging trappen stopte het feestje: dan remde hij gelijk op de motor en ging hij terug naar 47 km/h.
Dat is dan exact wat ik met de mijne ervaar als ik boven de 44,6, euhm, 42,6 ga.

Gisteren een Bosch Nyon navigatiecomputer geplaatst. Het is eigenlijk de allereerste keer dat ik onder die fiets gaan liggen ben om de kabel aan te sluiten. Het is een andere discussie, I know, maar er staat toch wel degelijk 45km/u op het typeplaatje dat onderaan kleeft. Voordien heb ik dat sticker nooit gezien.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hij mag boven de 45 km/h geen ondersteuning geven, dat wil niet zeggen dat hij zeker tot 45 km/h moet ondersteunen. Ze mogen zelfs al bij 30 km/h of nog eerder stoppen met ondersteunen.

Dat bij dik 40 km/h stoppen met ondersteunen is de belangrijkste reden dat ik in 2014 geen fiets met Bosch middenmotor wilde. Met de verandering van wetgeving in 2017 (in NL) was ik heel blij met die keuze.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie