Ik heb sinds aug 2021 de X-speed met intussen 4500 km op de teller.
Wat me vanaf de eerste dag is opgevallen is dat de turbo knop niet werkt of toch zo goed als niet voelbaar is wanneer ik deze indruk.
Ik heb wel steeds vlotjes 45a47km/u met de fiets kunnen rijden.
Echter sinds enkele dagen merk ik dat ik met dezelfde inspanning nog maar 40 a 42km/u kan rijden en om 45 km/u te halen ik toch al aardig moet trappen.
Wat me nu vandaag opviel was dat ik tijdens het rijden aan 42km/u ik om toch maar eens te testen de turbo knop induwde en de fiets merkbaar vooruit schoot en terug zoals voordien naar de 45 a 47km/u ging.
Na het loslaten van de turbo knop ging ik al snel terug naar 40-42km/u, daarna nogmaals de turbo knop ingeduwd en ik voel de fiets dan echt doortrekken naar die 45km/u.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?
P.S : ik heb de fiets al 2x gereset maar dit maakt geen verschil. De fiets heeft nog geen onderhoud gehad maar dit was gepland voor juli.
X-speed haalt moeilijker 45km/u dan voorheen ?
Klinkt als een Stromer.....
sorry geen nuttige reactie.
sorry geen nuttige reactie.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM
Als je al volle ondersteuning hebt kan het niet nog hoger dus gebeurt er ook niets.
Ik ga er van uit dat de ondersteuning op max staat.Karine schreef: ↑04 mei 2022, 23:49 Echter sinds enkele dagen merk ik dat ik met dezelfde inspanning nog maar 40 a 42km/u kan rijden en om 45 km/u te halen ik toch al aardig moet trappen.
Wat me nu vandaag opviel was dat ik tijdens het rijden aan 42km/u ik om toch maar eens te testen de turbo knop induwde en de fiets merkbaar vooruit schoot en terug zoals voordien naar de 45 a 47km/u ging.
Na het loslaten van de turbo knop ging ik al snel terug naar 40-42km/u, daarna nogmaals de turbo knop ingeduwd en ik voel de fiets dan echt doortrekken naar die 45km/u.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?
Je beschikt niet meer over volle ondersteuning bij het rijden dus nu kan er wel wat bij via de turbo knop. Daar alles verder wel werkt, je haalt immers de top snelheid met turbo, moet je de ondersteuning nazien. 1st eens naar de rotatiesensor kijken dat die niet te ver van de magneetjes staat (<2mm), als die enkele pulsen mist heb je op dat moment ook geen ondersteuning. Als dat niet de oplossing is komt de TMM in het vizier. Aandraaimoment achteras nazien en anders zal het TMM vervangen worden.
-
- Veteraan
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Top Jins,
Ik had vanmorgen de rotatiesensor al eens schoongemaakt en daarnet ook eens naar de afstand gekeken en deze stond er eerder 3-4 mm vanaf.
Dus dichterbij gezet naar +- 2 mm, daarna testritje gedaan en ik zag zelfs terug 50km/u verschijnen op de display.
Het minder leuke is dat de turbo knop nu niet meer werkt.
Wat ik de voorbije week ook wel opmerkte was dat de streepjes van het zelf trappen regelmatig niet helemaal tot aan de rechtste kant kwamen en dat zal dus die ondersteuning verminderd hebben veronderstel ik.
Daarnet stonden tijdens het trappen de streepjes wel constant helemaal naar rechts.
Dus probleem opgelost.
Ik had vanmorgen de rotatiesensor al eens schoongemaakt en daarnet ook eens naar de afstand gekeken en deze stond er eerder 3-4 mm vanaf.
Dus dichterbij gezet naar +- 2 mm, daarna testritje gedaan en ik zag zelfs terug 50km/u verschijnen op de display.
Het minder leuke is dat de turbo knop nu niet meer werkt.
Wat ik de voorbije week ook wel opmerkte was dat de streepjes van het zelf trappen regelmatig niet helemaal tot aan de rechtste kant kwamen en dat zal dus die ondersteuning verminderd hebben veronderstel ik.
Daarnet stonden tijdens het trappen de streepjes wel constant helemaal naar rechts.
Dus probleem opgelost.
Dat van de streepjes die niet meer rechts geraken of niet meer rechts blijven is inderdaad de verminderde ondersteuning.
Nu je terug "alles" hebt kan de turbo niets meer toevoegen. Is meer bedoeld als je met verminderde ondersteuning onderweg bent en dan een brug oid op moet, dan kan je die knop gebruiken om zonder extra moeite naar boven te "vliegen", zonder snelheid in te boeten.
Gelukkig opgelost zonder veel gedoe.
Nu je terug "alles" hebt kan de turbo niets meer toevoegen. Is meer bedoeld als je met verminderde ondersteuning onderweg bent en dan een brug oid op moet, dan kan je die knop gebruiken om zonder extra moeite naar boven te "vliegen", zonder snelheid in te boeten.
Gelukkig opgelost zonder veel gedoe.
-
- Veteraan
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Toch iets te snel gejuigd.
Daarnet terug op langere rechte stukken 42-43 km/u.
De turbo knop ingeduwd en snel vlotjes naar de 46-47 km/u.
Kan die TMM sensor bijgeregeld worden of is dat vervangen?
Daarnet terug op langere rechte stukken 42-43 km/u.
De turbo knop ingeduwd en snel vlotjes naar de 46-47 km/u.
Kan die TMM sensor bijgeregeld worden of is dat vervangen?
Controleer eens of je je trapas van links naar rechts kan verschuiven. Maw je linker crank komt los en zo wordt de afstand tussen magneetjes en rotatiesensor weer groter als het geheel naar rechts schuift. Als dat zo is linker crank demonteren, schroefdraad zuiver maken en het geheel met borging (Loctite of zo) weer monteren.
-
- Veteraan
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Geen enkele speling en in geen enkele richting op de trapas te bespeuren.Jins schreef: ↑05 mei 2022, 14:37 Controleer eens of je je trapas van links naar rechts kan verschuiven. Maw je linker crank komt los en zo wordt de afstand tussen magneetjes en rotatiesensor weer groter als het geheel naar rechts schuift. Als dat zo is linker crank demonteren, schroefdraad zuiver maken en het geheel met borging (Loctite of zo) weer monteren.
Kan er een onderhoud of dergelijke aan die TMM sensor gebeuren want daar lijkt het probleem dan wel in te zitten ?