Nadat ik een tijd met een ortlieb fietstas had gereden kwam ik er achter dat dit voor mij niet handig was. Ik loop tijdens mijn werk de hele dag met een rugzakje rond en zo bleef het toch wat in en uitpakken van de fietstas. Bij het zoeken naar een geschikte rugzak viel mijn oog op de Ortlieb Atrack. Ik kan hem een ieder aan raden als je fietsen met een rugzak fijn vindt natuurlijk. Ook merkte ik nu pas dat een volle zware fietstas (aan een kant) het fietsen nadelig beïnvloede. Na een jaar fietsen met rugzak werd de bagagedrager nooit meer gebruikt en ontstond het idee om deze te verwijderen en zo de st5 look te creëren v.w.b. het achterspatbord. Met maar een reden: Ik vind het gewoonweg veel mooier staan. Denkende dat alle St’s van na 2019 hetzelfde type spatbord hebben belde ik Egberts in Groningen met de vraag of ze de spatbord bevestiging van de ST5 voor me wilden bestellen. Die hielpen me even uit de droom door te vertellen dat de ST5 een ander spatbord heeft met uitsparingen voor deze bevestiging. Ah.. Een soortgelijke bevestiging als het voorspatbord op mijn ST1 (2020) dus? Inderdaad! Enige teleurstelling sloeg om naar een gevoel van uitdaging toen Egberts mij vertelde dat ze nog wel een gebruikt bevestiging setje hadden liggen. Of ik daar wat aan had? Jazeker!! Na 2 dagen de onderdelen ontvangen en maar eens gekeken wat er nu mogelijk was. Overigens, de kortste klap was natuurlijk een ST5 achterspatbord bestellen. I KNOW! 95 euro op een fiets van 5000+ is niks maar als het voor bijna niks kan kies ik daar voor.
Goed,
Optie 1
Uitsparing slijpen in mijn originele st1 spatbord om zo de originele look te creëren én de meeste ruimte voor de band.
+ Originele look
+ Meer ruimte voor de band
- Modificatie spatbord
Optie 2
Bevestiging aan de binnenzijde van het spatbord monteren zodat er geen uitsparing/sleuf nodig is. Dit is mogelijk met de huidige continental contact city banden maar waarschijnlijk niet met de hogere/bredere banden zoals de pirelli’s.
+ Geen modificatie van het spatbord (te herstellen naar origineel)
+ Misschien staat het zelfs nog beter?
+ Optie 1 kan altijd nog
- Niet de originele look
Het is optie 2 geworden. Dit omdat het past en om wat voor reden dan ook hersteld kan worden naar origineel.
Ik heb als eerste (na het wiel) de bagagedrager verwijderd. De boutjes aan de bovenzijde zitten vast in plastic blokjes. Die kun je verschuiven door de binnenzijde van het spatbord en zo ook verwijderen. Ik heb ze laten zitten en een kleine dot kit in het moertje gesmeerd.
Daarna de nieuwe bevestiging van het spatbord uitgelijnd en de gaten voor de popnagels geboord. Erg voorzichtig te werk gegaan want de bedrading van het achterlicht loop hier immers ook doorheen. Nagels erin, wiel terug, (uiteraard aangehaald op het juiste moment) en zoals je ziet is er nog voldoende ruimte tussen band en spatbordstang. De gaatjes in het spatbord zijn inmiddels afgedekt. Ik ben er blij mee! Dank aan Egbert Egberts Groningen
Van ST1 naar ST5 achterspatbord project
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Er zullen vast mensen zijn die het niet mooi vinden staan maar een grote rechthoekige kentekenplaat vindt ik afbreuk doen aan de rest van de fiets. Zonder plaat rijden (wel verzekerd etc.) kan eigenlijk ook niet. Dit was het beste wat ik er van kon maken.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Tja, ik vind de vouwen ook niet mooi, het staat als een echte windschep.
Als je toch een slick look wilt., wat doet dat tasje dan onder je zadel?
Zonder bagagerek is zeker een verbetering!
Als je toch een slick look wilt., wat doet dat tasje dan onder je zadel?
Zonder bagagerek is zeker een verbetering!
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Tja mooi is het niet maar een grote rechthoek met plastic rand vind ik ook niks.
Het tasje is noodzakelijk ivm een eventuele lekke band.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Dit is idd correct. Er zijn 2 soorten waarbij die van de st1 etc de standaard is. Bij de st5 is een sleufje gefreesd voor de spatbord bevestiging én een extra gaatje geboord. Alle andere gaten voor de st1 zijn dus ook bij de st5 aanwezig.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Vandaag door mijn fietsenmaker fantstisch geholpen,
Ze hebben een achterspatbord van een st5 besteld voor mijn st3 en deze gemonteerd, ben erg blij met het resultaat,
Veel sportiever!
Ze hebben een achterspatbord van een st5 besteld voor mijn st3 en deze gemonteerd, ben erg blij met het resultaat,
Veel sportiever!
- Bijlagen
-
- IMG_8394.jpeg (661.23 KiB) 178 keer bekeken