Ja slim! Dat lever je zelf.
Werkt wel weer door, als die er niet zou zijn, lever je die energie wel aan snelheid op zich.
Ja slim! Dat lever je zelf.
Je moet, m.i., je voorbeeld omdraaien want als jij niet trapt doet de motor ook niks. M.a.w., jij moet EERST de wrijving van je ketting of riem volledig overwinnen en vervolgens overwonnen HOUDEN om de motor te laten meedoen.Jins schreef: ↑02 jun 2022, 21:59Dus als je 200W trapt met een efficiëntie van 95% bovenop je motorvermogen of je trapt 200W met 92% efficiëntie bovenop je motorvermogen en je rijdt even snel, welke motor verbruikt dan meer dan wel minder?
Wat de ene verliest in efficiëntie moet de motor bijbenen om even snel te kunnen rijden en bijbenen is meer verbruik. Of bij gelijk verbruik is de ene een fractie sneller dan de andere en met fractie bedoel ik verwaarloosbaar.
De aanname is dat de afregeling van het systeem gelijk is en dat je 100% van het vermogen gebruikt. Een ST3 PINION bijvoorbeeld is tov de gewone ST3 compleet opnieuw afgeregeld. In de praktijk zal de motor in een ST3 PINION nét ietsje harder werken dan in een ST3 en zal de snelheid ongeveer gelijk zijn.Lenny schreef: ↑03 jun 2022, 14:20 De ketting of riem heeft dus geen invloed op de afstand die je kunt overbruggen op een acculading, wel op de snelheid die je kunt halen.
...
Dan verwacht ik natuurlijk de vraag: en als je niet 100% van het motorvermogen vraagt?
Zelfde antwoord, de ketting/riemwrijving is immers al overwonnen door de fietser.
Ik schreef:Lenny schreef: ↑03 jun 2022, 14:20Je moet, m.i., je voorbeeld omdraaien want als jij niet trapt doet de motor ook niks. M.a.w., jij moet EERST de wrijving van je ketting of riem volledig overwinnen en vervolgens overwonnen HOUDEN om de motor te laten meedoen.Jins schreef: ↑02 jun 2022, 21:59Dus als je 200W trapt met een efficiëntie van 95% bovenop je motorvermogen of je trapt 200W met 92% efficiëntie bovenop je motorvermogen en je rijdt even snel, welke motor verbruikt dan meer dan wel minder?
Wat de ene verliest in efficiëntie moet de motor bijbenen om even snel te kunnen rijden en bijbenen is meer verbruik. Of bij gelijk verbruik is de ene een fractie sneller dan de andere en met fractie bedoel ik verwaarloosbaar.
Dat stukje energie komt dus uitsluitend van de fietser en nooit van de motor. Vooral bij een achterwielmotor lijkt me dit redelijk untuïtief, maar ik denk dat het OOK het geval is bij een middenmotor.
De ketting of riem heeft dus geen invloed op de afstand die je kunt overbruggen op een acculading, wel op de snelheid die je kunt halen.
Ter visualisatie een berekening met jouw voorbeeldwaarden gekoppeld aan een een motor maximaal vermogen levert:
Stel je hebt een motor van 380 W, en je fietst ook dusdanig dat het systeem 100% daarvan beschikbaar stelt, dan heb je:
- In het geval van een 95% efficiënte ketting/riem: 0,95 * 200 W fietser + 380 W motor = 570 W totaal beschikbaar.
- In het geval van 92% efficiënte ketting: 0,92 * 200 W fietser + 380 W motor = 564 W totaal beschikbaar.
Wil je in het tweede geval toch even hard kunnen rijden als in het eerste geval, dan moet je als fietser 190/0,92 = ruim 206,5 W gaan leveren.
Dan verwacht ik natuurlijk de vraag: en als je niet 100% van het motorvermogen vraagt?
Zelfde antwoord, de ketting/riemwrijving is immers al overwonnen door de fietser.
Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: don't worry, be happy. Het verschil tussen ketting vs. riem is marginaal in vergelijking met andere variabelen. Vooral de luchtweerstand gaat je op snelheid parten spelen want die neemt met het kwadraat van de snelheid toe.
Dit zou toch alleen zo werken als de ondersteuningsregeling de snelheid als uitgangspunt heeft en niet de trapkracht die de fietser levert?Jins schreef: ↑03 jun 2022, 21:20 Heb je motor vermogen over en leveren de fietsers hetzelfde trapas vermogen wordt de ene dus ietsje gulziger dan de andere want minder eigen input op het achterwiel, die enkele Watts moeten dan uit je accu komen want uiteindelijk lever je een gelijke som vermogen —> hoe minder van jou hoe meer uit de motor/accu want de som is gelijk.
Je beredeneert verkeerd om. Afhankelijk van jouw geleverde kracht geeft het systeem een bepaald vermogen. Het totale (effectieve) vermogen van jou en de motor bepalen samen met de omstandigheden de snelheid en versnelling. Dit allemaal tot de begrensde snelheid uiteraard.Lenny schreef: ↑04 jun 2022, 11:55 Dit zou toch alleen zo werken als de ondersteuningsregeling de snelheid als uitgangspunt heeft en niet de trapkracht die de fietser levert?
Bij mijn SP bepaalt hoe hard ik trap mijn snelheid en hoeveel vermogen het systeem bijlevert. Pas vanaf 42,5 km/u gaat de regeling zich met mijn snelheid bemoeien door geleidelijk het motorvermogen terug te nemen.
Daar zit wat in. Totdat je het maximale motorvermogen bereikt ga je inefficiency inderdaad deels opvangen door harder te trappen en deels doordat je daardoor meer motorvermogen vraagt.FreddyH schreef: ↑04 jun 2022, 13:09Je beredeneert verkeerd om. Afhankelijk van jouw geleverde kracht geeft het systeem een bepaald vermogen. Het totale (effectieve) vermogen van jou en de motor bepalen samen met de omstandigheden de snelheid en versnelling. Dit allemaal tot de begrensde snelheid uiteraard.Lenny schreef: ↑04 jun 2022, 11:55 Dit zou toch alleen zo werken als de ondersteuningsregeling de snelheid als uitgangspunt heeft en niet de trapkracht die de fietser levert?
Bij mijn SP bepaalt hoe hard ik trap mijn snelheid en hoeveel vermogen het systeem bijlevert. Pas vanaf 42,5 km/u gaat de regeling zich met mijn snelheid bemoeien door geleidelijk het motorvermogen terug te nemen.
Omdat Stromer graag wil dat we echt 45 kunnen halen en het systeem normaal ruim genoeg vermogen kan leveren zullen ze op een fiets met minder efficiënte overbrenging zorgen dat het afgegeven vermogen wat sneller opbouwt.
Maar dan mijn vraag: was dat slechts een idee of ervaar je het in de praktijk ook zo?Stromer ST schreef: ↑29 mei 2022, 10:38 Bij m’n aankoop heb ik gekozen voor de pinion met riemaandrijving. Dit vooral om onderhoudsvriendelijke redenen…
Hierbij dacht ik, dat ik met dit systeem toch wat moest inboeten in snelheidsefficiëntie tegenover de ketting…
In bijgevoegd artikel beweert men het tegendeel?
https://qwic.nl/e-bike-met-riemaandrijv ... eQQAvD_BwE