Van Moof app om harder te gaan - geen handhaving

Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Dan moet er ook perk en paal gesteld worden aan de Stromers en Klevers. ST2 gaat 48, ST3 48Km/h, ST5 49Km/h. Collega van het werk zijn Klever rijdt 50 km/h. De wettelijke snelheid voor een speedpedelec is 45km/h punt uit. Ik ben zeker niet voor het illegaal opvoeren van pedelecs. Maar iedereen vind het prachtig dat zijn ST2 of ST3 sneller dan 45Km/h gaat en dit wordt in de hemel geprezen terwijl dit in principe hetzelfde is als met een 25km/h pedelec 30km/h rijden. De splinter in andere mensen hun oog ziet men maar de balk door hun eigen rug wordt genegeerd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Daar ligt 74 km tussen ... je vergeet de kinderfiets.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mothboy schreef: 02 jun 2022, 20:31 Dan moet er ook perk en paal gesteld worden aan de Stromers en Klevers. ST2 gaat 48, ST3 48Km/h, ST5 49Km/h. Collega van het werk zijn Klever rijdt 50 km/h. De wettelijke snelheid voor een speedpedelec is 45km/h punt uit. Ik ben zeker niet voor het illegaal opvoeren van pedelecs. Maar iedereen vind het prachtig dat zijn ST2 of ST3 sneller dan 45Km/h gaat en dit wordt in de hemel geprezen terwijl dit in principe hetzelfde is als met een 25km/h pedelec 30km/h rijden. De splinter in andere mensen hun oog ziet men maar de balk door hun eigen rug wordt genegeerd.
Je noemt hier display snelheden. De fietsen zelf gaan 2-3 km/h langzamer. Vergelijkbaar dus met e-bikes die pas rond de 27 km/h echt begrenzen.

Wat is precies je punt?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Het gaat mij meer om het 'gelijkheidsbeginsel'. Als speedpedelec eigenaar moet je kenteken, WA-verzekering, rijbewijs hebben. Dat heb je voor een opgevoerde e-bike niet nodig en dat is niet eerlijk.

De maximale snelheidslimiet in NL voor auto's is 130km/u (op sommige snelwegen / na 19:00). Nagenoeg iedere auto op de weg kan harder dan dat. Je moet je gewoon aan de locale snelhedslimiet houden.

Ik snap daarom wel waarom we in NL kijken naar maximum snelheden op fietspaden. Wat zou het worden? 25km/u? 30km/u? Beetje aanzetten op je racefiets en je rijdt 30km/u.

In Utrecht willen ze van veel 50km/u wegen, 30km/u maken. Ik ben benieuwd of dit goed gaat werken; zeker als de maximum snelheid op het fiestpad ook 30km/u wordt. Dus kom maar op met die proeven.

Ik rijd nu altijd op het fietspad in de stad; niet harder dan 35km/u. Daarmee ben ik sneller (en veiliger) thuis dan als ik tussen de auto's ga rijden; want die moeten veel vaker stoppen voor het stoplicht (op mijn route).
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

In de iets meer dan 1700 km die ik inmiddels met mijn SP heb afgelegd heb ik de nodige dingen gezien die officieel niet kunnen maar door het gebrek aan handhaving wel gebeuren. Die dingen gebeurden al, maar ze begonnen me pas op te vallen nu ik zelf ook meer regels heb om me aan te houden dan voorheen.

Als je als ministerie aangeeft niet te gaan handhaven, dan vraag je m.i. om een verergering van het probleem. Op zich kan dat ook een doel zijn, want als er meer doden en gewonden vallen krijg je meer draagvlak voor maatregelen. Dat klinkt heel cru, en is het ook.

Handhaven is het enige dat werkt want als je weet dat je niet of vrijwel niet gepakt gaat worden, waarom zou je dan niet doen wat je graag wilt?
Een mooi voorbeeld in het thema handhaving vind ik de trajectcontroles.
Ik maak voor mijn werk erg veel km's door heel NL (en daarbuiten) en het valt me op dat er veel automobilisten zijn die zich tussen 6 en 19 u niet aan de 100 km/u limiet willen houden. Tenzij... ze in een trajectcontrole zitten waar een bekeuring gegarandeerd is als ze gemiddeld boven 100 km/u komen. NOOIT rijdt daar iemand te hard, NOOIT, zelfs de hardnekkigste overtreders niet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lenny schreef: 05 jun 2022, 11:17 Tenzij... ze in een trajectcontrole zitten waar een bekeuring gegarandeerd is als ze gemiddeld boven 100 km/u komen. NOOIT rijdt daar iemand te hard, NOOIT, zelfs de hardnekkigste overtreders niet.
Klopt. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is daar een goed voorbeeld van.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Exact die bedoel ik.
In de buurt van Schiphol ken ik er ook eentje op een N-weg en in België kijk ik ook niet op van trajectcontroles op N-wegen (o.a. in de buurt van Herentals meen ik me er een te herinneren).
In Duitsland ben ik ze nog niet tegengekomen. Wel een keer van voren geflitst (gezicht van de bestuurder moet zichtbaar zijn) maar tot op heden geen boete ontvangen.

Is er hier trouwens iemand die met zijn SP ooit een snelheidsbekeuring heeft gekregen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lenny schreef: 05 jun 2022, 21:39 Exact die bedoel ik.
Ik vind het altijd weer een verademing om daar te rijden, gewoon omdat de onderlinge verschillen in snelheid daar minimaal zijn, geen opgefokt wisselen van rijbaan, veel minder bumperklevers.. Ring A10 West gaat ook goed. Gewoon allemaal met dezelfde flow mee.
Lenny schreef: 05 jun 2022, 21:39 Is er hier trouwens iemand die met zijn SP ooit een snelheidsbekeuring heeft gekregen?
Gebeurt niet vaak, maar het komt voor:

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... php?t=3833
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Bij deze nog een vervolg-artikel als reactie op het eerste artikel:

https://speedpedelecvlaanderen.be/2022/ ... -toekomst/
Laatst gewijzigd door Stromer ST op 06 jun 2022, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Citaat:

Eigenlijk kan dit evengoed gelden voor koersfietsen: wil je ook flink doorperen op de 50km/u rijbaan? Koop dan een kentekenplaat en wat veiligheidsvoorzieningen. Let op: rijbewijs nodig!

Helmdracht

Hou dit simpel. Voorstel: helm verplicht wanneer de fiets is gemaakt om een kruissnelheid >30km/u aan te houden. Aangemoedigd <30km/u i.v.m. noodzaak aan laagdrempeligheid.


Zal een mooi zicht zijn, de koersfiets met gelijkaardige kenplaat als SP!
En als je de lijn doortrekt, dient bij dezelfde hoge snelheden, zelfde type keurmerk helm gebruikt te worden?
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Plaats reactie