Waanzin met ST2 uit 2018

Gebruikersavatar
BarendKaas
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2018, 12:45

5:30 in de ochtend. Mooi moment om even iets van me af te schrijven. Geen zin om te lezen? Dan vooral skippen naar de laatste Alinea.

14 weken geleden kreeg ik voor het eerst last van wat later een hardnekkig probleem bleek te zijn. Tijdens het fietsen begon de motor ineens te schokken, viel de ondersteuning weg en “bevroor” het scherm van mijn Stromer. Geen foutmelding dus. De snelheid bleef op 30km/uur staan, ondersteuning op 3 ook als je deze naar beneden bijstelde. Accu eruit en erin zorgde telkens voor een paar honderd meter tot een kilometer soelaas. Dan kwam het probleem weer terug. Nog steeds geen foutmelding te bespeuren.

Omdat het op een maandag ontstond, en mijn lokale Stromer-service center dan dicht is, via Qick een update geregeld (goede service, fiets daar niet gekocht). Ik had de fiets namelijk hard nodig die dinsdag dus kon niet wachten tot mijn service center open was .

Helaas mocht de update niet baten. Probleem keerde terug. Gelukkig was mijn service center op dinsdag ook gesloten, dus nog een dag wachten.

Op woensdag naar die Fietsenmaker gegaan. Accu erin en eruit en gaan. Onderweg geen problemen gehad, dus lastig uitleggen wat er aan de hand was. Hij zou vrijdag pas tijd hebben. Omdat ik er naartoe was gefietst zonder error, wilde ik m’n fiets weer mee naar huis nemen en vrijdag terugkomen. Na 20 meter was het probleem echter weer terug en kon de Fietsenmaker het probleem zelf aanschouwen. Fiets maar daar gelaten, want erop fietsen was geen optie meer zo. Vrijdag zou hij er naar kijken en zaterdag uiterlijk klaar zijn.

Nu begint mijn ergernis. Vrijdag niks gehoord. Zaterdag gebeld. Hij had nog geen tijd gehad. Terwijl de fiets er toch ruim voor de afspraak al bij hem stond. Maandag dicht, dinsdag weer verder. Uiteindelijk werd het woensdag de week erop. Vervelend, maar ja. Kan gebeuren. Bleek eoa sensor te zijn die schoongemaakt moest worden. Na een week de fiets opgehaald. 20 meter onderweg: zelfde probleem weer terug. Dus weer naar de Fietsenmaker.

2 weken later: na veel gedoe bleek het een los contact te zijn naar de sensor. Had de beste jongen gesoldeerd.
Fiets opgehaald op een zaterdag, vlak voor sluiting. 1km onderweg: probleem is er weer. Nu met foutcodes:
E210205
W210281
W210284

Natuurlijk is de Fietsenmaker nu dicht. Wachten tot dinsdag want maandag ook gesloten en zo. Zucht.
Ik vreesde inmiddels wel schade, maar de motor kon het gelukkig niet zijn zei de fiestenmaker. “Want dan had ie sowieso geen ondersteuning meer gegeven en zou deze niet pas na een paar km wegvallen”. Na een check bleek de gesoldeerde sensor kapot en moest deze vervangen worden. Zou iets van 500 euro kosten. Kak, maar kon erger (motor bijvoorbeeld).

Sensor was niet op voorraad. Moest ik op wachten. Werd 3 weken. We zijn dus al ruim 5 weken onderweg. Goed. Eindelijk: Sensor is er. Maar guess what: bleek niet probleem te zijn. Lekker dan.

Dan moest het de verbinding tussen de accu en de sensor zijn. Eoa printpplaat met electronica erop die vervangen moest worden. Maar dat zou het probleem echt oplossen. De Fietsenmaker (officieel Stromer club by the way) had het onderdeel namelijk van een andere Stromer gehaald en erop gezet, waarna het probleem weg was. Dit onderdeel laten zitten en de nieuwe op die andere Stromer zetten was helaas niet mogelijk. Het goede nieuws: onderdeel kost geen 500 maar 150 euro. Beter! Moest wel weer geleverd worden. Vervangende fiets was al die tijd helaas niet aanwezig. Ja, een “gewone” elektrische tweedehands van 10 jaar oud. Geen optie als je 35km naar je werk moet.

Dat leveren gebeurde een week of 2 later. Maar helaas: het was het onderdeel van een ouder type Stromer. 16volt ipv 32 of zoiets. Kan ook 1,6 en 3,2 zijn geweest. Ik was iets te gefrustreerd om die getallen te onthouden. Kunnen jullie je nog herinneren wat een fantastisch weer we in die weken hebben gehad? Dat bedoel ik.

2 weken later: het juiste onderdeel is er. Maar het probleem werd er niet door opgelost zei de Fietsenmaker. Nu begon ik wel pissig te worden. Hoe kan het dat ik dik 10 weken geen fiets heb, en ze nog steeds niet weten wat er aan de hand is?? Was geen 10 weken volgens de Fietsenmaker. Want de fiets stond pas 6 weken in het systeem. “Omdat ik m tussendoor op heb gehaald en de dinsdag erop meteen weer terug kon brengen met hetzelfde probleem ja”. Zucht.

Dat weekend had ik afgesproken met vrienden om een weekend in Zuid Limburg te gaan fietsen op onze speed pedelecs. Fietsenmaker had verzekerd dat ik zou kunnen gaan (oké, het leek hem erg onwaarschijnlijk dat het niet zou kunnen, dat is wat anders). Gelukkig had ie wel een vervangende, vergelijkbare fiets voor me. Toen ik die ging ophalen, bleek het die 10 jaar oude gare normale elektrische fiets te zijn. Super leuk om daarop te fietsen als je met je speed pedelec vrienden in Limburg zit. Not! Jullie snappen inmiddels hopelijk mijn frustratie. Die Fietsenmaker helaas niet. Die was zich van geen kwaad bewust en gaf me zonder blikken of blozen die brakke fiets mee.

Na lang aandringen hebben ze de fiets naar Stromer in Den Bosch gebracht. Gelukkig dichtbij, want wij wonen onder de rook van Den Bosch. “Groot voordeel dat ze dichtbij zitten. Scheelt veel tijd”. En dat zeggen ze dan tegen iemand die al 11 weken geen fiets heeft.

En toen werd het natuurlijk weer stil. Afgelopen zaterdag weer langs gegaan. Of ze al nieuws hadden. “Nope, maar we zullen dinsdagochtend meteen met ze bellen”. Dat was gisteren. Niks gehoord in de ochtend natuurlijk, dus om 14:00 zelf maar weer in de telefoon geklommen. Ze hadden het druk gehad maar zou zouden zo echt gaan bellen. 2 minuten voor sluitingstijd kreeg ik eindelijk bericht. Toevallig hadden ze bij Stromer nét die dag ontdekt dat het de Hal-sensor in de motor was. Super toevallig dat dit na 1,5 week stilte met die dag bekend werd. De motor dus. Die motor die niet het probleem kon zijn. “Er moet dus een nieuw achterwiel in. “. Gelukkig zeg ik. Geen nieuwe motor dus? “Ehh jawel. Een nieuw achterwiel is inclusief motor.” Mooi eufemisme denk ik dan. 1250 euro zou dit grapje moeten kosten. Ik meende dat ik ergens 1600 had gelezen, maar oké.

Goed. De kern van mijn probleem en de vragen die ik voor jullie heb: We zijn nu 13 weken verder. Zo lang heeft het geduurd om te ontdekken dat er een sensor in de motor kapot is.
1. is het normaal dat het zo bijna 3 maanden moet duren voordat men erachter komt dat een frikkin’ sensor in mijn achterwiel kapot is?
2. mijn fiets is 3,5 jaar oud (inmiddels bijna 4) en heeft 8200 km op de teller. Officiële garantie is dus verlopen Ben ik nu qua kosten de Sjaak? Gaan de volledige kosten nu op mij landen? Ik meen dat er in de wet iets staat over dat je van een degelijk product mag verwachten dat het langer mee gaat. Maar dan moet ik aantonen dat het niet mij schuld is? Hoe doe je dat? Is het feit dat het 13-14 weken heeft geduurd “bewijs” dat het niet eoa simpel probleem is dat ik zelf heb veroorzaakt? As in: als ik met een hogedrukreiniger in mij electronics heb lopen rauzen, zou je dat volgens mij zo hebben moeten kunnen ontdekken.

3. Nog een complicerende factor bij punt 2. Ik heb mijn fiets gekocht in de Achterhoek. Inmiddels woon ik in Brabant. Bij mijn plaatselijke FM gecheckt of ik het onderhoud bij hun kan doen, onder garantie. Op en neer naar de Achterhoek voor reparaties is een beetje lastig namelijk. Dat was geen probleem. Maar nu begin ik een beetje te twijfelen. De fiets is dus bij een andere de gekocht, maar die weten nog niet van dit probleem. Pas net gehoord dat het zo in de papieren gaat lopen. Weet niet of dit van invloed is op wie de schade moet betalen. Iemand van jullie wel?

4. Ben ik gek, of is deze Fietsenmaker een ontzettende Fietsenmaker. Echt een pannenkoek dus. Iedere keer als ik ze spreek merk ik niks van gène dat het zo lang duurt. Geen excuses. Geen “wat vinden we het vervelend voor je”. Ik ben tot nu toe keurig correct gebleven (wel vaak gebeld voor een update, ben zelf nog niet 1 keer door ze gebeld) maar van binnen kook ik. Ik heb mijn fiets nog niet terug, dus ik noem nog geen namen. Maar als ik echt de volle mep voor een achterwiel moet neerleggen komt er een update van dit verhaal. Met de tip om hier echt nooit een fiets te kopen.

Sorry voor dit lange bericht. Beetje therapeutisch werkje Zo denk ik. Ik ben enorm benieuwd naar jullie ideeën hierover, dus bij voorbaat dank voor het lezen en jullie reacties.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat een K zooi zeg. In tegenstelling tot jouw pannenkoek kan ik je frustratie héél goed voorstellen.

Dit soort ellende komt helaas vaker voor: FM's die maar wat vervangen zonder te kijken of het probleem er echt mee opgelost wordt. Binnen garantie is dat al vervelend (want weken wachten) en buiten garantie heb je daarbij nog enorme kosten.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Je hebt inderdaad recht op een deugdelijk product, in de Nederlandse wet staat niets over 2 jaar garantie...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Ja waardeloos, er zijn steeds minder vakmannen ook bij de FM's.

Ook snappen de meeste FM's niet dat je afhankelijk bent van zo'n vervoersmiddel. Bij autogarages gaat dat vaak beter en meer vanzelf.
Gebruikersavatar
BarendKaas
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2018, 12:45

Dank voor jullie berichten. Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Het erge is: deze FM is ook nog eens een echte specialist die FM’s in de buurt opleidt in het werken met Stromer. Ze hebben ook tijdens dit proces veel contact gehad met Stromer om achter de oorzaak te komen. Vandaar dat ik aan mezelf begon te twijfelen. Maar het vervelende is vooral dat ik dus Bijna 14 weken mijn fiets kwijt ben, en totaal niet op de hoogte wordt gehouden van wat er aan de hand is. Ik moet de hele tijd bellen en voel me dan zo’n Karen die overal om ligt te zeuren. Ik ga vanmiddag maar eens met de baas praten daar.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bel je rechtsbijstandsverzekering even, dan heb je snel een overzicht van wat je rechten zijn, wat je aan dossier moet opbouwen en welke woorden je moet gebruiken om druk te zetten :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hier staat ook de nodige informatie, inclusief voorbeeldbrieven:

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

BarendKaas schreef: 15 jun 2022, 06:30 ...3. Nog een complicerende factor bij punt 2. Ik heb mijn fiets gekocht in de Achterhoek. Inmiddels woon ik in Brabant. Bij mijn plaatselijke FM gecheckt of ik het onderhoud bij hun kan doen, onder garantie. Op en neer naar de Achterhoek voor reparaties is een beetje lastig namelijk. Dat was geen probleem. Maar nu begin ik een beetje te twijfelen. De fiets is dus bij een andere de gekocht, maar die weten nog niet van dit probleem. Pas net gehoord dat het zo in de papieren gaat lopen. Weet niet of dit van invloed is op wie de schade moet betalen. Iemand van jullie wel?...
Onzettend frustrerend ik snap je helemaal. Echter toch ook een paar verzachtende kanttekeningen voor de adoptie-FM. In bovenstaande quote zit jouw probleem. Jij hebt een overeenkomst met de FM in de Achterhoek.
In principe heb je bij je adoptiedealer recht op niks, behalve een fatsoenlijke behandeling. Dat laatste lukt niet helemaal qua communicatie, maar hé daar heeft hij niet voor geleerd. Met het aanbieden van een gewone e-bike doen ze al meer dan dat ze moeten. Als je dus beter vervangend vervoer wilt moet je zelf de portemonnee trekken.

Voor het verhalen van de kosten wens ik je veel sterkte en geduld. Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde en al zeker niet snel.
Je moet in ieder geval met je klacht naar je FM in de Achterhoek. Niet naar Stromer of je adoptiedealer. Sowieso wordt het heel langdurig en staat je fiets een tijd stil. Je kunt namelijk niet eerder herstellen totdat jij hem die gelegenheid hebt gegeven na je ingebrekestelling. Dan heb je ook nog kans dat hij dat maar half doet en begint het feest opnieuw.
Op zich heb je ook recht op vergoeding van je schade zoals vervangend vervoer, maar je zult dat wel voor moeten schieten en hopen dat je ooit je gelijk krijgt.
Als je dat al krijgt, dan waarschijnlijk pas helemaal in de rechtbank.

Misschien zucht je dan liever diep en neemt die 1200eur voor een vervangende motor, eeh, achterwiel zodat je zsm weer onderweg bent. Op die reparatie heb je dan wel garantie bij de uitvoerende dealer, wsch je adoptiedealer. (Als hij bij gebreken tenminste niet gaat wijzen naar de andere onderdelen op je fiets.) :ck:
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Iemand een idee wat een Hall sensor kost? Ik wel want ooit al vervangen, niet op de Klever maar wel op een andere motor maar het principe is hetzelfde… dan praten we over centjes (uiteraard zonder uurloon) maar als je het zelf kan…
Dat gezegd zijnde kan je de motor en controller volledig uit testen met een apparaatje van amper €15….
PNG-afbeelding.png
PNG-afbeelding.png (492.43 KiB) 541 keer bekeken
Dat zou in dit geval de echte oorzaak direct blootleggen ipv weken van trail and error toestanden en telkens weer weken wachten op een onderdeel dat niet defect is :bc .
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 15 jun 2022, 18:58 Iemand een idee wat een Hall sensor kost? Ik wel want ooit al vervangen, niet op de Klever maar wel op een andere motor maar het principe is hetzelfde… dan praten we over centjes (uiteraard zonder uurloon) maar als je het zelf kan…
Klopt, kost geen drol.

Het probleem is inderdaad het uurloon van de fietstechnieker. Die is langer dan een halve dag bezig met het uitspaken demonteren, vervangen sensor, terug monteren en weer inspaken van de motor.

Maar als je het zelf kunt dan spaar je buiten garantie inderdaad zo maar even 1600 euro uit op een zaterdagmiddag. Kassa!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Apparaatje ligt hier, hall sensoren ook, als ik aan de beurt ben sta ik max 1 dag stil voor een prijs van 1 dag met de auto rijden. Als ik de motor dan toch open heb gaan er direct 2 nieuwe lagertjes in, die paar € kan er nog wel af :D . Wat kan het leven toch eenvoudig zijn :cool2:
Plaats reactie